חמישי | 28.03.24

שעה פריטים
All day
 
6pm
8pm
סגור
לתכנית החודשית

בעקבות השואה הלא ידועה

ניתן לומר כי אדם מת שלוש פעמים: בפעם הראשונה, כשהוא מת. בפעם השנייה, כאשר הוא קבור. בפעם השלישית, כששמו אינו נזכר עוד.

היהודים הסובייטים שנרצחו על ידי הנאצים ועוזריהם המקומיים מתו ארבע פעמים: האמת על המוות שלהם הוסתרה על ידי סטאלין מיד אחרי סיום מלחמת העולם השנייה. כמעט מחצית מששת המיליונים שנרצחו בשואה היו יהודים מברית המועצות. מסיבות אידיאולוגיות ופוליטיות לא הכירה ברית המועצות בטרגדיה המיוחדת של השואה. השלטון הסובייטי לא התיר תיעוד, מחקר והנצחה. כאילו לא התרחשה השואה של יהודים בברית המועצות. היא נמחקה מהזיכרון הקולקטיבי. רק לאחר פירוקה של ברית המועצות ניתן לשחזר את זיכרונם של קרוב ל-2.7 מיליון מיהודייה שנרצחו בין השנים 1941-1945. הפרויקט “בעקבות השואה הלא ידועה” מציג, בפעם הראשונה, את הסיפור שלהם. זוהי מחווה מאוחרת לקורבנות שסיפורם לא נרשם ולא תועד עד כה.

פרקי הפרויקט יוקרנו בחודשים הקרובים, בליווי הרצאות קצרות

מילות פתיחה מפי ד”ר קיריל פפרמן

ארץ הגותים

בימוי: בוריס מפציר
| 58 דקות

הנאצים תכננו להפוך את חצי האי קרים לחלק בלתי נפרד מהרייך השלישי – הם קראו לו: GOTENLAND – ארץ הגותים. הסרט השביעי בפרויקט דוקומנטרי של בוריס מפציר מספר על ייחודיות הטרגדיה של חורבן עדת הקרימצ’קים וחיסולם של הקולחוזים היהודיים – יחד עם קהילות יהודיות האחרות של חצי האי קרים.

דברי פתיחה: הסופר אלי עמיר

שומרי הזכרון

| 104 דקות

לאחר שבע שנים של הובלת פרויקט “יד ושם” של חיפוש שמות קורבנות השואה בבריה”מ, יוצא הבמאי בוריס מפציר למסע שטרם נראה על המסך – מסע של השבת זיכרון השואה שהועלמה. ב”שומרי הזיכרון”, פורס בוריס מפציר תמונה מקיפה ומדוייקת של אירועי השואה בבלארוס. 

מילות פתיחה מפי פרופ’ אביגדור שנאן

מעבר לניסטרו

בימוי: בוריס מפציר
| 96 דקות

הסרט מתאר חלק מאירועי השואה, שהתרחשו בשנה הראשונה של המלחמה הפטריוטית הגדולה בטרנסניסטריה – שטחי ברית המועצות באוקראינה שנשלטו על ידי רומניה.  

הרצאה מפי בוריס מפציר – במאי ויוצר הפרויקט

עד הצעד האחרון

בימוי: בוריס מפציר
| 98 דקות

בעיירה לאחווה בבלארוס מוצבת אבן זיכרון לנרצחי הגטו עם הקדשה חריגה – כבוד ותהילה. אבן זיכרון זאת הוקמה לציון המרד בגטו לאחווה, אחד ממעשי המרד הראשונים נגד הכובש הגרמני. למורדים לא היה סיכוי. הם ידעו שגורלם נחרץ למוות – אך הם בחרו איך ימותו. 

מילות פתיחה מפי פרופ’ יאיר זקוביץ’

אנחנו מרשים לכם למות

בימוי: בוריס מפציר
| 66 דקות

הסרט מתאר חלק מאירועי השואה, שהתרחשו בשנה הראשונה של המלחמה הפטריוטית הגדולה בשטחי ברית המועצות שנשלטו על ידי רומניה, אירועים שהתרחשו בעיר אודסה ובמחנה המוות וההרעבה – פצ’ורה. 

מילות פתיחה מפי פרופ’ מוטי זלקין

שואה. החזית המזרחית

בימוי: בוריס מפציר
| 95 דקות

על השואה ברוסיה, בשטחים הכבושים הרחוקים ביותר מגרמניה הנאצית. הסרט משלב חמישה סיפורים.