סגור
לתכנית החודשית

החיים בשיכונים

"פרוייקט פלורידה" – הסרט היפה שעומד במרכז תוכנית החודש, מתרחש בבניין רב דירות ורב שכנים, מעין מוטל או שיכון שדייריו מתגוררים בשוליו של פארק השעשועים העצום של דיסני בפלורידה. למבנה הזה יש תפקיד מרכזי באיפיון הגיבורות, בתיאור היחסים בינהן וביצירת האווירה, והוא משמש גיבור משני אך משמעותי בסרט: בועה שמגוננת על גיבורותיו ומאפשרת להן להתרחק מן העולם והמציאות שמחוצה לו.

התוכנית שנציג החודש מציגה סדרה של סרטים אשר כמו "פרוייקט פלורידה" מתרחשים בעולם השיכונים. השיכון, שנוצר והתפתח כמעט במקביל לקולנוע, היה לאתר צילום המאפשר להשתמש במטענים השונים שצבר במהלך השנים. השיכון הוא הרי משכנם של האנשים הרגילים, מבנהו החוזר על עצמו מעיד על שגרה וחומריו הפשוטים מבטאים סתמיות. הקולנוע נהנה להשתמש בנקודת המוצא הזו כדי להציע מהלכים דרמטיים שעיקרם בריחה מן התוויות האלו, כלומר לגלות שמתחת לסתמיות מסתתר דבר מה נוסף. וכך מבעד לחלונותיו, מסתתרים דיירים פנטזיונרים, גברים מציצנים, ילדים החולמים על עולמות אחרים, נערים מאוהבים או כאלו השוקעים אל הפשע. השיכון הוא הקרקע שממנה צומחים הפנטזיה או הסיוט האלו. משמעותם של מהלכים עלילתיים אלו נובע מדרך עיצובו של השיכון, ומהלך הבריחה או הגאולה תלוי במטען המיוחס לו. הסרטים שנקרין החודש נעים על הציר הזה, שבו השיכון הוא זירה של פשע או בית של אהבה, ו"פרוייקט פלורידה" שייך בוודאי לקוטב הרחמן ביותר: מקום משפחתי מנחם, אם רק תצלחנה גיבורותיו להמשיך ולגור בו.

פרוייקט פלורידה

בימוי: שון בייקר
| 111 דקות

מוני השובבה וחבריה הילדים מעבירים את הזמן בשיטוטים בסביבת המוטל הזול שבו מתגוררות המשפחות שלהן, אי שם באורלנדו, פלורידה. היילי, האמא של מוני, בעצמה ילדונת, משתדלת לשמור על הראש של שתיהן מעל המים. יצירה חד פעמית וקרובה אל הלב כמו שמעט סרטים מצליחים להיות. אל תחמיצו.

המולה וזעם

בימוי: ז’אן־קלוד בריסו
| 95 דקות

העלילה מתרחשת בשכונת מיגדלי בטון באחד מפרבריה של פריס. ברונו הוא נער חדש בשכונה שמתקשר עם אמו העסוקה רק באמצעות פתקאות. חברו הטוב הוא נער אלים המעריץ־מתעב את אביו הברוטאלי. הידידות ביניהם מובילה את הסרט אל סופו האפוקליפטי... ז’אן־קלוד בריסו מביא את אחת היצירות האפקטיביות של שנות השמונים.

איש אינו יודע

בימוי: הירוקאזו קורה־אדה
| 140 דקות

בדירה קטנה בטוקיו גר אקירה בן ה־12 עם שלושת אחיו. אמא היתה חלק מהתמונה, אחר כך היא נעלמה, עכשיו אקירה לבדו צריך לדאוג למשפחה. לאט לאט נגמר הכסף, המים מנותקים, אבל את המסגרת המשפחתית המתפרקת צריך להחזיק איכשהו. דרמה רוחנית שמצליחה לגעת היטב בלב. 

השנאה

בימוי: מאתייה קאסוביץ’
| 97 דקות

דרך סיפור יממה בחייהם של שלושה צעירים – יהודי, ערבי ושחור – בני פרברי העוני העלובים של פריס, יצר מאתיה קאסוביץ את אחד הסרטים הבולטים של שנות התשעים: דרמה ישירה, בשחור לבן אפקטיבי, שלוכדת היטב את התסיסה החברתית על רקע המתחים המעמדיים והגזעיים שמפצלים את החברה הצרפתית. 

גומורה

בימוי: מתאו גרונה
| 136 דקות

על פי חמישה סיפורים מתוך ספר המפתח של רוברטו סביאנו אודות המאפיה של נפולי, יצר מתאו גרונה את הסרט שלפנינו. לא גלוריפיקציה מבית היוצר ההוליוודי, אלא מבט מגובה העינים על מעשי ידיה של המאפיה. 

בסינמטק

רוקו ואחיו

בימוי: לוקינו ויסקונטי
| 180 דקות

סרטו הענק של ויסקונטי מתאר חמש שנים בחייה של משפחה סיציליאנית שעוקרת אל מילאנו שבצפון איטליה למען עתיד כלכלי טוב יותר. התוצאה היא רומן קולנועי נפלא בשחור לבן מהפנט, עם הופעה כבירה של דלון ושות’, בעלילה שכולה רומנטיקה קשוחה.

16 מתוק

בימוי: קן לואץ’
| 104 דקות

סביב ניסיונו של ליאם בן ה־16 לסייע בשיקום אמו האסירה המשוחררת, יצר קן לואץ’ את הדרמה המעולה הזו. כמו בכל הפילומגרפיה שלו, גם כאן הוא נמצא עם גיבוריו, מציג את התשתית החברתית והחומרית – במקרה שלפנינו רובעי העוני של גלאזגו – שמתוכם צומחים יאוש ופשע ותשוקה לחיים ונחישות. 

משהו יפה

בימוי: הטי מקדונלד
| 91 דקות

סביב סיפור האהבה המתפתח בין שני נערים בשכונת פועלים בדרום־מזרח לונדון, יצרה הטי מקדונלד את הסרט שלפנינו,  דיוקן אמיתי, מרגש ומצחיק של מעמד הפועלים, שהיה לאחד הסמלים הבולטים בימים שבהם ההומוסקסואליות יצאה מהשוליים לעבר המיינסטרים. 

אל המערב הקסום

בימוי: מייקל ניואל
| 102 דקות

ריילי, צועני מודרני המתאבל על מות רעייתו, מתיישב סוף סוף עם שני ילדיו בשכונה דבלינאית קודרת. בהשראת סיפורים על המערב הפרוע ששמעו מסבם, יוצאים הילדים למסע מערבוני ברחבי אירלנד במרדף אחרי סוס קסום, ונרדפים ע”י המשטרה, ע”י כנופיית פושעים וע”י אביהם... 

סיפור קצר על אהבה

בימוי: כז’ישטוף קישלובסקי
| 86 דקות

פקיד דואר זוטר מתאהב בשכנתו ממול בת ה-30. הוא מציץ בטלסקופ אחר הגברים המבקרים אצלה ומטריד אותה בטלפון. כאשר היא מזהה את המטרידן היא עורכת מופע חשפנות לכבודו ושולחת את הגבר התורן להכות אותו. מכאן העניינים מסתבכים. 

בסינמטק

חולה אהבה בשיכון ג’

בימוי: שבי גביזון
| 94 דקות

ויקטור הוא השוטה התמים של שכונה קטנה. הוא אמנם מפעיל תחנת כבלים פיראטית אך ראשו בעיקר טרוד בדימיונות על הרפתקאות מיניות סוערות. כאשר מגיעה למקום שחקנית בלונדינית מתל אביב, הדימיון והמציאות מתנגשים. בסרטו השני מתמקד שבי גביזון בנקודת המבט של הגבר הרומנטיקן הבלתי נלאה – שאינו מצליח לתפוס את הפער העצום בינו לבין אהובתו.

חלון אחורי

בימוי: אלפרד היצ’קוק
| 112 דקות

כאשר צלם עתונות התקוע בדירתו עם רגל שבורה, חושד כי בדירה למולו התרחש רצח, הוא מוכן לעשות הכל כדי לאשש את חשדותיו, כולל לסכן את היקרים לו ביותר. על הבסיס העלילתי הזה, יצר היצ’קוק את המותחן הנפלא שלפנינו. 

פרשס

בימוי: לי דניאלס
| 110 דקות

קלריס פרשס ג’ונס, תלמידה בת 16, שחיה חיים מלאים בהתעללות מצד משפחתה וצער. למרות התנגדותה של אמה ללימודיה, מגיעה פרשס לבי”ס האלטרנטיבי, שם היא מוצאת את עצמה בכתתה של הגב’ ריין, המנסה ללמד קרוא וכתוב את המקרים הקשים ביותר בביה”ס.