סגור
לתכנית החודשית

ida

טרילוגיית בית הקברות

אפשר לראות ב-”1945” (2017), סרטו זוכה הפרסים של פרנץ טורוק שנקרין החודש, כפרק האחרון בטרילוגיה לא רשמית שנוצרה בשנים האחרונות בקולנוע המזרח האירופאי. יחד עם פרקיה הקודמים – הסרטים “אידה” (2013) ו”הבן של שאול” (2015) – עוסקת טרילוגיה זו בגורל יהדות אירופה בשואה, ובמקומו של גורל זה באירופה שלאחר המלחמה.

במרכז שלושת הסרטים עומד דימוי פשוט, כמעט בנאלי, אך בעל משמעות מוחצת: בית קברות שאליו מובילות עלילות הסרטים. הסרטים מטלטלים בין קדושת הקבורה לבין רגשות האשם הכרוכים ברצח היהודים, הפקרתם ובזיזת רכושם. זהו דימוי הקורא לקלישאות כמו “פצע פתוח”, “חור שחור”, וכמובן “שובו של המודחק”, אבל הסרטים מצליחים לחמוק מן הקלישאות האלו כדי לתת להם ביטוי מדויק שפורט את ההגדרות למהלכים קולנועיים יוצאי דופן: דרמה אקזיסטנציאלית ב”אידה”, סיוט מהפנט ב”הבן של שאול” ומותחן חברתי ב”1945”.

מדוע פרץ לפתע הנושא ובעוצמה שכזו, על כך ייתכנו תשובות אחדות מתחומי הסוציולוגיה, ההיסטוריה והפסיכולוגיה החברתית. כך או כך, טרילוגיית הסרטים הזו מראה עד כמה ממשיכה שואת העם היהודי להטריד את אירופה.

אידה

בימוי: פאבל פאבליקובסקי
| 82 דקות

רגע לפני שאנה עומדת לקבל עליה את שבועת הנזירות, שולחת אותה אם המנזר לפגוש את קרובת משפחתה היחידה – שופטת קשוחה ונטולת סנטימנטים. יחדיו יוצאות השתיים למסע בעקבות שורשי משפחתה של אנה, והגילויים החדשים עתידים לערער את חייה. אחד הסרטים האדירים של השנים האחרונות: דרמה עדינה ומרגשת שתלווה אתכם זמן רב. 

הבן של שאול

בימוי: לאזלו נמש
| 107 דקות

שאול אוסלנדר הוא אחד מאנשי הזונדרקומנדו – אסירי אושוויץ האחראים על תפעול תאי הגזים והמשרפות. כאשר הוא מזהה בין הנרצחים את גופת בנו, הוא מבקש לקיים הלוויה יהודית, ומשתמש בכל אמצעי כדי לממש כוונה זו. 

מ"שואה" ל"אידה": קולות קולנועיים עכשוויים

הניסיון העיקש של הקולנוע לייצג את השואה עבר שינויים ותהפוכות בשבעת העשורים שחלפו מאז. הדיון האתי המתייחס למותר ואסור בייצוג זוכה לפרשנות חדשה ועכשווית בשלושה סרטים אשר מבטאים היטב את רוח התקופה. מרצה: הבמאי בנימין פרידנברג

1945

בימוי: פרנץ טורוק
| 91 דקות

יצירה קולנועית רבת עוצמה הלוקחת אותנו אל כפר הונגרי קטן באוגוסט 1945. אווירת החג שפשטה לקראת חתונת בת הפקיד נעכרת שעה ששני יהודים חרדים מופיעים בתחנת הרכבת ובידיהם ארגז מסתורי. בכפר מתפשט החשש: האם הגיעו כדי לדרוש את ירושתם החוקית? יצירה קולנועית מרגשת ורבת עוצמה.