סגור
לתכנית החודשית

לזכר ג'ונתן דמי

אחד היוצרים הנבונים והמעניינים שפעלו בקולנוע האמריקאי בעשורים האחרונים

בחודש שעבר הלך לעולמו במאי הקולנוע ג'ונתן דמי. למרות שהיה פחות פעיל ומוכר בשנים האחרונות, היתה לו נוכחות משמעותית בקולנוע של שנות השמונים והתשעים, שהיתה למשפיעה על דור שלם של יוצרים וצופים. דמי החל את הקריירה בחממת ההפקה התובענית של רוג'ר קורמן בשנות השבעים ומשם טיפס לתוך הקולנוע העצמאי האמריקאי. הוא התפרסם בשנות השמונים עם שתי קומדיות חריגות “משהו פראי” ו”נשואה למאפיה” שריעננו את הקומדיה הרומנטית בצורניות ובצבעוניות, ובאופן המשוחרר שבה התייחס לחוקי הז'אנר והעלילה. נקודת השיא בקריירה של דמי היתה “שתיקת הכבשים”, מותחן אימה מעולה בו מערכת היחסים בין גיבוריו הנמצאים משני צדי החוק שוברת את האבחנות המוכרות שבין טוב לרע. מיד לאחר מכן ביים את הדרמה המוצלחת “פילדלפיה” שהצליחה להכניס את ההומוסקסואליות והאיידס לתוך הקולנוע המיינסטרימי של שנות התשעים. מכאן דעכה הקריירה של דמי, אך גם ברגעים פחות מבריקים הוא ידע להגיש דרמות משפחתיות כמו “רייצ'ל מתחתנת” ו”ריקי והפלאש” ולטעון אותן ברגש מפתיע ורב עוצמה. במקביל עסק דמי לכל אורך הקריירה ביצירת סרטי הופעה וקליפים, בין השאר תיעד הופעות של “ראשים מדברים” וניל יאנג. התוכנית שנציע החודש, ובה מבחר מסרטיו הבולטים, היא הזדמנות להפרד מאחד היוצרים הנבונים והמעניינים שפעלו בקולנוע האמריקאי בעשורים האחרונים.

משהו פראי

בימוי: ג’ונתן דמי
| 114 דקות

בפרץ בלתי אופייני של הרפתקנות, נמלט איש־כספים ממסעדה ניו־יורקית מבלי לפרוע את חשבונו. פאנקיסטית יפיפיה שהפשע הקטן שלו משך את תשומת ליבה, מציעה לו טרמפ והטרמפ הופך לסופשבוע פרוע של אלכוהול ומין. סרט פוסט־מודרניסטי שנון ומאוזן בהשראת אלפרד היצ’קוק, רוג’ר קורמן ומרטין סקורסזה. 

ריקי והפלאש

בימוי: ג’ונתן דמי
| 100 דקות

שנים אחרי שעזבה את הבית והילדים כדי לממש את חלום הרוקנרול בלוס אנג'לס – שם היא מופיעה עם קאברים בבארים – חוזרת ריקי הביתה לאיזה קרייסס משפחתי. בלי לרכך את אישיותה המחוספסת, בלי להתנצל על השנים האבודות, היא מתמודדת עם בעל נעזב, בת מתנכרת ושני בניה שגדלו כבר.

רייצ’ל מתחתנת

בימוי: ג‘ונתן דמי
| 114 דקות

סרטו של ג‘ונתן דמי מתרחש במהלך יומיים לקראת חתונה משפחתית בקונטיקט, ובמרכזו עומדים היחסים שבין רייצ’ל הכלה המיועדת, ובין קים אחותה הצעירה המנסה להשתקם זה עשור מהתמכרות לסמים. המפגש המחודש בינהן מוליד שורה של רגעים בעלי עוצמה רגשית שקשה לעמוד בפניה.

שתיקת הכבשים

בימוי: ג’ונתן דמי
| 118 דקות

סוכנת צעירה של הבולשת הפדרלית נשלחת לדובב רוצח סדרתי שעשוי לסייע בחקירת חטיפתן ורציחתן של נשים צעירות. מערכת היחסים בין הסוכנת לרוצח עתידה לטלטל את חייהם. סרטו הגדול של ג’ונתן דמי הוא מותחן מעולה קלאסיקה של ממש שלא כדאי להחמיץ.

נשואה למאפיה

בימוי: ג’ונתן דמי
| 105 דקות

כאשר בעלה המאפיונר מחוסל, מבקשת אלמנתו לפתוח דף חדש. במשימה זו מבקשים לסייע לה שניים המתחרים על ליבה: סוכן הבולשת המבקשת ללכוד את ראשי המאפיה, והאיש שאחראי לחיסול בעלה. ג’ונתן דמי יצר את הקומדיה השנונה שלפנינו, אחד מסרטי המפתח של שנות השמונים.

פילדלפיה

בימוי: ג’ונתן דמי
| 122 דקות

“פילדלפיה” הוא אחד מרגעי המפתח של הוליווד בשנות התשעים, כאשר האיידס וההומוסקסואליות עברו מן השוליים אל מרכז הבמה, עם הופעה כבירה של הנקס ווושינגטון, עם שיר הנושא של ספרינגסטין ועם הבימוי של דמי, שידע לטעון ברגש את המלודרמה המשפטית הזו. 

הפסיקו להיות הגיוניים

בימוי: ג’ונתן דמי
| 88 דקות

אירוע הרוק המדובר ביותר של שנת 1983 היה ללא ספק סיבוב ההופעות של “הראשים המדברים” בצפון אמריקה ובאירופה. שיא האירוע היה בצילום שלושה קונצרטים בחודש דצמבר בטורונטו. הבימוי האינטליגנטי של דמי בשילוב עם ההופעה הכריזמטית של סולן הלהקה  יוצרים מופע ייחודי של הפנינג סוחף.