סגור
לתכנית החודשית

מחווה לאגתה כריסטי

שני העיבודים הקולנועיים שיצאו בשנה האחרונה לרומנים של אגתה כריסטי ("רצח באוריינט אקספרס" ו"בית המזימות"), כמו גם ההוצאה המחודשת והפופולרית מאד לרומנים הבלשיים שלה – מעידים שכריסטי עדיין כוכבת גדולה.

כריסטי נולדה בסוף המאה ה-19. קורות משפחתה יכולים בקלות למלא רומן או שניים של ג'יין אוסטן. היא התחילה לכתוב בגיל צעיר ואחרי כמה דחיות, הצליחה בסוף מלה"ע הראשונה למצוא מו"ל שיסכים להוציא לאור את יצירתה. רומן הביכורים שלה, "התעלומה בסטיילס" הציג לראשונה את הבלש פוארו ומכאן צמחה, די מהר, הקריירה האדירה שלה: 66 רומנים בלשיים ו-14 קבצים סיפורים קצרים (אליבא דויקיפדיה).

עלילות הבלש, ההטעיות והמכשולים שהיא שמה בפני גיבוריה וקוראיה הם רק חלק מסוד הקסם של כריסטי. הנאה לא פחות גדולה נובעת מיכולת ההתבוננות שלה, מגישתה הדי חשדנית כלפי המין האנושי, ומהחיוך הדק שמלווה את המבט המפוכח הזה. בקלילות, מבלי לצלול עמוק מדי אל נפשות דמויותיה, נדמה שהיא נהנית להציג גיבורים לא מושלמים, לבחון את החיכוך שנובע מהבדלי מין, מעמד, מוצא או על רקע הפער שבין רצון אישי לחוק או מוסכמה חברתית.

העיבודים הקולנועיים שנציג החודש הם רק מעט מתוך עיבודים רבים – מכל רחבי העולם – שנעשו ליצירותיה. גם יוצרי הקולנוע ניצלו את עלילות הבלש כדי להציג דמויות אקסצנטריות, להתענג על סיטואציות אנושיות בעלות מטען נפיץ ולהפגין אלגנטיות סיפורית. העותקים הדיגיטליים החדשים שהופקו לאחרונה לסרטים אלו הם הזדמנות נהדרת להנות מסרטים קלאסיים אלו. הנאה מובטחת.

אירוע למנויים

הכניסה למנויים בלבד. ההקרנה באדיבות TV5MONDE והמכון הצרפתי בירושלים על שם רומן גארי

המיתות הקטנות של אגתה כריסטי: תעלומת המגיה השחורה

בימוי: אוליביה פאנשו
| 90 דקות

סדרה צרפתית שמעבדת למסך את הרומנים הבלשיים של הסופרת הבריטית ומלבישה אותם בעיצוב, סגנון ואווירה צרפתיים. הפרק שנציג מבוסס על “הסוס החיוור”. במרכז העלילה ניצבת תעלומת מותן של כמה דמויות ע”י מה שנדמה ככישוף ואת הדרך אל הפתרון יובילו בלש המשטרה סוואן לורנס והעתונאית הסקרנית אליס אווריל. 

בית המזימות

בימוי: ז’יל פקה־ברנר
| 115 דקות

אריסטיד לאונידיס, מיליונר קשיש, הלך לעולמו בנסיבות מסתוריות. רבים מבאי ביתו עשויים היו לרצות במותו. את מגבעת הבלש חובש הפעם צ’רלס הייוורד, פעם מרגל במצרים ועכשיו סוג של “ידיד המשפחה”. “בית המזימות” מציע את אותה תערובת כריסטית מוצלחת של מעשית רצח עם לא מעט גיבורים פגומים מתוקים

רצח באוריינט אקספרס

בימוי: קנת בראנה
| 114 דקות

על רכבת פאר החוצה את אירופה של אמצע שנות השלושים נרצח איש עסקים מפוקפק. הבלש פוארו, שעושה את דרכו למשימתו הבאה, נדרש לפתור את התעלומה ומתחקר את שורת הנוסעים המכובדת המתאכסנת על הרכבת.  עיבוד לרומן הבלש המפורסם של אגתה כריסטי, עם שורת כוכבים נוצצת, עיצוב תקופתי בולט וקנת בראנה עם שפם מגונדר בתפקיד הראשי 

רצח באוריינט אקספרס

בימוי: סידני לומט
| 128 דקות

הרכבת בין איסטנבול לקאלה נעצרה בשל מפולת שלגים. זו הזדמנות טובה לבלש הרקול פוארו להתייעץ בשפמו בכדי לנסות ולגלות מי רצח את המיליונר האמריקאי השנוא ראצ’ט. הענין כאן הוא לא המתח אלא הסטייל, צוות השחקנים האדיר ואלברט פיני, שמציג פוארו מלוטש וחינני.

מוות על הנילוס

בימוי: ג’ון גילרמן
| 140 דקות

שיט תענוגות על הנילוס הופך למלכודת מוות כאשר כמה מנוסעי הקרוז מוצאים אט אט את מותם. את התעלומה יפתור הבלש פוארו והחשודים הם כל נוסעי האוניה. הסרט נהנה מצוות הכוכבים בתפקידים הראשיים, מהצילום של ג’ק קרדיף הגדול שנתן לסרט גוונים חלביים, המוסיקה של נינו רוטה והתסריט של אנתוני שייפר. 

מראה סדוקה

בימוי: גאי המילטון
| 105 דקות

כפר בריטי שלו הוא הרקע לצילומי סרט אמריקאי, שאמור לשמש כמקפצת הקאמבק לכוכבת השערורייתית שלו. אלא שסדרת מעשי רצח מקומיים מערערים את שלוות הכפר ואת רוחה של הכוכבת. כדי לפתור את המשימה מגיע לכפר פקח המשטרה ואיתו דודתו – מיס מארפל. אנג’לה לנסברי בהופעת הבכורה כמיס מארפל.

רשע תחת השמש

בימוי: גאי המילטון
| 117 דקות

מלון נופש אקסלוסיבי לחופי הים האדריאטי. היטלר שולט בגרמניה, תיכף יבוא האנשלוס אבל אורחי המלון עסוקים בעניינים אישיים. כאשר נשטפת גופה אל החוף מגיע גם הרקול פוארו, ובדרכו הייחודית אוסף את הראיות שיכולות כמובן להרשיע את כל אחד מהנ”ל. עיבוד אלגנטי ורב כוכבים לאגתה כריסטי.