סגור
לתכנית החודשית

מחווה למילוש פורמן

לזכרו של הבמאי מילוש פורמן, שמת בחודש אפריל, נקרין בתוכנית הקרובה כמה מסרטיו הבולטים. פורמן נולד בצ’סלב שליד פראג ב-1932. הוריו נרצחו במלה”ע השניה והוא גדל אצל קרובי משפחה (רק שנים מאוחר יותר יגלה שאביו הביולוגי הוא אריכטקט יהודי שנמלט לאקוודור).

בגיל 18 נרשם לבית הספר לקולנוע של פראג, שזה עתה קם (ויהפוך לאחד המוסדות הנחשבים בעולם), וכבר בסרטיו הקצרים הראשונים יתגלה מה שיהפוך למאפיין בולט בקריירה שלו: עין רגישה לחריגות של גיבוריו. באמצעות גישה זו, סרטיו הראשונים בצ’כוסלובקיה מציגים גיבורים צעירים שמתקשים להתאים לנורמה החברתית. סרטו השלישי, “נשף מכבי האש” כבר חריף יותר (ומצחיק מאד מאד) ויוצא רגע לפני שהטנקים הסובייטים עולים על פראג. פורמן כבר לא ישוב לצ’כוסלובקיה, הוא עוקר להוליווד וסרטו הראשון “התפשטות”, שמפגין את אותה רגישות כלפי האמריקנה, נכשל לגמרי. ב-1975, אחרי שכמעט גורש מארה”ב, הוא זוכה להזדמנות שניה ומביים את “קן הקוקיה”, התוצאה, שגורפת את פרסי האוסקר החשובים של אותה שנה, ממשיכה להציג את המאבק שבין קונפרמיזם להתנגדות, ומפגינה את מלוא כשרונו: עיצוב דמויות, חידוד קונפליקטים ומרחק נכון ממושאיו שמייצרים חווית צפיה אירונית. מעלות דומות יאפיינו גם את “שיער” – שנכשל בעולם אבל נחשב אצלנו לקאלט. הצלחה כבירה נוספת היא “אמדאוס” מ-1984. גם כאן בוחר פורמן, בעקבות המחזה של פיטר שייפר, להתרחק מן המקובל. הוא מציג את אמדאוס כגאון ילדותי ואת מרכז הכובד משעין על האנטגוניסט שקנאתו בוערת בו. “ואלמונט” מ-1989, יוצא שנה אחרי העיבוד המצליח של סטיבן פרירס ל”יחסים מסוכנים”, ומציע פרשנות שונה ומרגשת יותר. הפרק האחרון בקריירה שלו: “לארי פלינט” (1995), “איש על הירח” (1999) ו”הרוחות של גויה” (2006) מציגים גיבורים שהתעקשותם על חירותם מאתגרת את החברה. הניו יורק טיימס מסיים את ההספד לפורמן בציטוט מתוך ראיון שנעשה עם יציאת סרטו האחרון “הרוחות של גויה”: “במאבק שבין השרדות לביטוי מחאה, גויה הוא הפחדן האמיץ ביותר” ודומה שדברים אלו נכונים במידה גם לפורמן ולקריירה שלו.

סינג אלונג

יוסל’ה ומוקשה, מלכות הדראג של ירושלים חוזרות לסינמטק ומזמינות אתכם.ן לחזור איתן לשנות השישים בצפייה של הסרט/מחזמר “שיער”. בואו לשיר איתנו את השירים האגדיים של הסרט,  בירה ב־10 ₪ ועוד הפתעות...

שיער

בימוי: מילוש פורמן
| 121 דקות

צעיר אמריקאי העומד להתגייס בחפץ לב למלחמת ויאטנם, פוגש ערב גיוסו בחבורת היפים ניו יורקית ונסחף לעולם החופש, הסמים והעירום של ילדי הפרחים. פורמן הותיר במלואם את הקטעים המוסיקלים, תדלק אותם בתנופה קולנועית והתוצאה היא אופרת רוק אנושית ומרגשת. 

פטר ופאוולה

בימוי: מילוש פורמן
| 97 דקות

פטר הוא צעיר צ’כי בן 17, לא מבריק במיוחד, המועסק כשוליה בחנות. הוא ביישן מכדי לפנות ללקוחות, הוריו מתייחסים אליו כתינוק וגם עם חברתו פאוולה הוא מפגין את שלומיאליותו. כמו בכל הפילמוגרפיה הצ’כית של מילוש פורמן, גם כאן, בסרטו הראשון, מודגשת סלחנותו. אחרי ככלות הכל מדובר אמנם בכשלון אך כשלון אנושי, סימפטי, מצחיק ולא נלעג. 

התפשטות

בימוי: מילוש פורמן
| 92 דקות

זהו סיפורו של זוג הורים מן המעמד הבינוני ונסיונותיו הפרטיים להבין את עולם המושגים של הבת האהובה שברחה בחברת מוסיקאי ארוך־שיער. בדרכו המיוחדת פורמן חושף מצב אנושי מורכב ומצביע על האבסורד שבו, מבלי לנקוט עמדה לטובת מי מן הצדדים.

נשף מכבי האש

בימוי: מילוש פורמן
| 73 דקות

סביב ניסיונה של פלוגת מכבי אש בעיירה קטנה לקיים מסיבה לכבוד נשיא הפלוגה המקשיש, יצר מילוש פורמן סאטירה עוקצנית על משטר שבו שום דבר לא הולך כשורה. פורמן ארז את הביקורת הפוליטית שלו בתוך קומדיה מעולה, שבמרכזה מבט אירוניה ורחום על גיבוריו הפרובינציאלים והשוביניסטיים, שמצליחה להצחיק ולגעת ללב גם יחד.

אמדיאוס

בימוי: מילוש פורמן
| 160 דקות

עיבוד סוער וחושני למחזה מאת פיטר שייפר, העוקב אחר המלחין האיטלקי אנטוניו סאליירי שמשחזר בדמיונו – מתוך ביה”ח לחולי רוח שבו הוא מאושפז – את יחסיו עם וולפגנג אמדיאוס מוצרט. מילוש פורמן מאיר את היחסים בין השניים באמצעות גישה הרמונית קלילה והופעות אדירות.

קן הקוקיה

בימוי: מילוש פורמן
| 134 דקות

עם הופעה כבירה של ג’ק ניקולסון, עם תסריט שאינו חוסך מעמדים דרמטיים, ובזכות מגע הבימוי הייחודי שלו, שיודע להציע רגש, הומור ואירוניה, יצר מילוש פורמן את אחד הסרטים הבולטים של שנות השבעים. במרכזו: פושע קטן מנסה לחמוק מעונש מאסר ומתאשפז בבית חולים לחולי נפש.

איש על הירח

בימוי: מילוש פורמן
| 118 דקות

אנדי קאופמן היה סטנדאפיסט שהפך לכוכב טלויזיה באמצע שנות השבעים. הוא מתח את גבולות ההומור, יצר סיטואציות קיצוניות שבלבלו את רגשות הצופים והפך את חייו להמשך של אמנותו. אחת הקלאסיקות המאוחרות של פורמן, והיא ראויה ביותר לתשומת לב. 

הפיתויים האסורים של ולמונט

בימוי: מילוש פורמן
| 140 דקות

הויקונט דה ואלמונט והמרקיזה דה מארטיי בני המאה ה־18, עסוקים בפלירטוטים, תככנות חברתית ומניפולציות ביחסי האהבהבים של אחרים מבני חוגם. הספר זכה כבר לשני עיבודים קולנועיים קודמים, אבל הגרסה שלפנינו עולה על קודמותיה בעומקה, בצורה בה מסוגננים הזימה והרוע, ובאופן והקצב בו היא מתפתחת.

הרוחות של גויה

בימוי: מילוש פורמן
| 113 דקות

דרמה היסטורית מורכבת על יחסי שלטון־נתין, בה מעורבים הצייר הספרדי פרנסיסקו גויה והמוזה שלו, אינס. הכל מתחיל כשהאינקוויזיטורים מטעם הכנסייה מאשימים את אינס בכפירה והיא מושלכת לכלא ונאנסת על ידי אחד מהם. מאוחר יותר, מוצא עצמו גויה נרדף על ידי האינקוויזיציה בעצמו, והוא נמלט לצרפת של אחרי המהפכה.