סגור
לתכנית החודשית

מצרפת לישראל — חילופי תוכניות

עונת ישראל-צרפת 2018” מתקיימת לרגל 70 שנים למדינת ישראל.

לכבוד התוכנית, חברנו יחד ארבעת הסינמטקים הגדולים בישראל – ירושלים, תל-אביב, חיפה וחולון – יחד עם ארבעה מהסינמטקים בדרום צרפת – טולוז, ניס, גרנובל ופרפיניאן – ויצרנו פרויקט מיוחד של חילופי מנהלי-תוכניות בין הסינמטקים.

בחודש אוקטובר נזכה לארח כאן בישראל את מנהלי-התוכנית של הסינמטקים הצרפתים ולהציג תוכנית מיוחדת שבנו עבורנו לקהל הישראלי, עם דגש על היצירה הקולנועית המיוחדת לאורך השנים מהאיזורים בדרום צרפת בהם הם פועלים. את התוכנית ילוו מנהלי התוכניות שיתנו הקדמה קצרה לפני הסרטים ויספרו על פעילות הסינמטק ממנו באו.

ומהצד השני, בסוף נובמבר יציגו מנהלי התוכניות של ארבעת הסינמטקים הישראלים תוכנית מיוחדת שהם בנו לקהל בסינמטקים של דרום צרפת הכוללת מבחר מהקולנוע הישראלי, החל מקלאסיקות קולנועיות ועד קולנוע עכשווי.

מטרת התוכנית, לצד המשך היכרות הקהל הצרפתי והישראלי עם יצירות הקולנוע משתי המדינות, היא גם לשים דגש על הפעילות הענפה והייחודית של הסינמטקים. מוסדות קולנועיים אלו לא נפוצים בהכרח ברחבי העולם כפי שהם מוכרים בישראל ובצרפת ומהווים, כל אחד בחלקו ובאזורו, כלי מניע ותומך ליצירה קולנועית מקומית ולתרבות צריכת הקולנוע האיכותי.

אנו מודים לצוות המכון הצרפתי בישראל ולמשרד החוץ על הסיוע בפרויקט, ומקווים כי תמצאו עניין בתוכנית

צפייה מהנה

מנהלי התוכניות: מיכל לביא חולון, פרדריק בורג’יה פרפיניאן, נוגית אלטשולר חיפה, פרנק לובט טולוז, פיני שץ תל אביב, גיום פולט ניס, נבות ברנע ירושלים, פגי זייגמן גרנובל.

מנהלי התוכנית: פרנק לוירט מנהל סינמטק טולוז, רוני מהדב-לוין מנהל סינמטק ירושלים

פתיחה

דברי פתיחה (באנגלית): פרנק לובט סינמטק טולוז

התפילה

בימוי: סדריק קאהן
| 107 דקות

תומא בן ה-22 נשלח למרכז גמילה קתולי בהרי האלפים. ככל שעונות השנה חולפות מתחילה רוח האלוהים לנשב בו – אך עד מהרה עולמו שוב מתהפך, והוא מוצא עצמו על צומת דרכים. יצירה הומניסטית, מרגשת ומלאת עוצמה מאת הבמאי הצרפתי המוערך סדריק קאהן.

דברי פתיחה (באנגלית): גיום פולט סינמטק ניס

אפרופו ניס + ל’אטלנט

111 דקות

אפרופו ניס - ז’אן ויגו מגיש בסרטו הראשון מבט סרקסטי על יום בחייה של עיירת הנופש ניס. לכאורה, במסורת סרטי הערים הוא מגיש כרונולוגיה יומית, אבל בעזרת זוויות צילום ועריכה מניפולטיבית ובעיקר התמקדות בנוכחים האילמים לכל החגיגיות הזו: הפועלים השקטים שמניעים את גלגלי הנופש. / ל’אטלנט -“ל’אטלנט” הוא שמה של ספינת נהר שקברניטה נושא לו לאישה הרפתקנית צעירה ויפה. ההפלגה השיגרתית ונעדרת הריגושים מתסכלת אותה והיא נקלעת למריבה עם בעלה. כאשר עוגנת הספינה בפריס נוטשת האשה לטובת הכרך הגדול. רק הגורל יזמן בשנית את צמד האוהבים... 

דברי פתיחה (באנגלית): גיום פולט סינמטק ניס

לונה

בימוי: אלסה דירינג’ר
| 87 דקות

לונה היא בחורה צעירה, בתחילת העניינים חבריה מתעללים בבחור זר, ומהלך הסרט יוביל אותה לפגוש אותו שוב בנסיבות אחרות לגמרי. בזכות הופעה זקופה של אלסה דירינג’ר, התוצאה היא דרמת נעורים ישירה, עם רגשות עזים וגיבורה שלא תשכח במהרה.

דברי פתיחה (באנגלית): פרדריק בורג’יה מכון ז’אן ויגו

מים סוערים

בימוי: ז’אן גרמילון
| 91 דקות

עשר שנים נשוי אנדרה לאיבון. בליל סערה, הוא יוצא עם סירת הגרר שלו לחלץ ספינה טובעת וקתרין, האישה שהוא מציל, היא אהבה מיידית. יצירה חד פעמית – רומנטית, אפלה, עם בימוי מוקפד של ז’אן גרמילון, אחד הבמאים הנשכחים שלא בצדק של הקולנוע הצרפתי באותן שנים. בקיצור – זו פנינה של ממש, אל תחמיצו. 

הקרנה בנוכחות הבמאים, ארנו וז’אן־מארי לאריו

אהבה היא הרצח המושלם

בימוי: ארנו לאריו, ז’אן־מארי לאריו
| 111 דקות

אחרי לילה של אהבה עם הסטודנטית שלו, מתברר למארק כי ברברה נעלמה. רישר, ראש המחלקה בה מארק מלמד, מנסה להזהיר אותו לא לדבר עם אנה, כדי לא להפיץ שמועות. אבל העניינים רק הולכים ומסתבכים, ושמועות על מארק והפרטנריות שלו מחמירות את מצבו. 

דברי פתיחה (באנגלית): פרנק לובט סינמטק טולוז

בכפר של קיקרו

בימוי: ז’אק דאווילה
| 110 דקות

אחרי מריבה עם זוגתו פרנסואז, מחליט כריסטיאן, שאם הוא כבר שחקן ללא עבודה, אולי עדיף לו לבקר את חברתו נטלי. היא התאהבה בבחור רציני, וכשזה מגיע לביקור נאלץ כריסטיאן לחפש לו מקום מפלט אחר. דרמה קומית מדוייקת שנחשבת היום לקלאסיקה. 

שלושה סרטים קצרים של ז’אק ריווט

בימוי: ז’אק ריווט
| 100 דקות

הזדמנות נהדרת לתפוס את שלושת סרטי “השוליה” – כפי שקרא להם ריווט בעצמו – שמעידים יותר מכל על התשוקה הקולנועית שלו. החל מכמה סצינות מונפשות שמזמינות את הצופה לספר בעצמו את הסיפור, ועד לטיול סהרורי בגני פריז – אלו רק כמה מהתחבולות המקוריות שמנבאות את הטון והפיוטיות יוצאות הדופן של ריווט. 

תוכנית אנימציה

| 68 דקות

סרטי אנימציה זוכים לכבוד באיזור אוברן־רון־אלפ: מפסטיבל האנימציה של אנסי, פסטיבל האנימציה הגדול בעולם, דרך בתי ספר מוערכים – כל צורה של אנימציה מופקת ומוכרת כאן. סרטי אנימציה נעשים בשלל טכניקות, מציגים עולמות רבים ומגוונים ומציעים נקודות מבט ייחודיות על העולם. המבחר שלפנינו מזמין אתכם למסע דומה.

דברי פתיחה (באנגלית): פרנק לובט סינמטק טולוז. ההקרנה תלווה במוסיקה חיה בביצוע רודיקה פויגלמן

האישה המתועבת

בימוי: פול צינר
| 92 דקות

ג’ון איש המגדלור, מציל את לואיז הזונה מעימות עם מקסים המהמר. ג’ון ולואיז מתחתנים, אך ג’ון לעולם אינו שוכח את עברה של אשתו. כאשר מקסים מבקש ממנה להסתיר אותו מפני המשטרה, העניינים מסתבכים. דרמה דחוסה ואינטנסיבית שבה הקונפליקט בין גברים לנשים הוא לחיים או למוות. 

21 לילות עם פאטי

בימוי: ארנו לאריו, ז’אן־מארי לאריו
| 115 דקות

קרוליין מגיעה לכפר מנומנם בכדי לארגן את הלווייתה של אמא איזבל שנפטרה באופן מפתיע. כאן היא פוגשת את פאטי ששימשה כמנהלת המשק של איזבל ושלא ממש מבחינה בחוסר הנוחות שקרוליין נמצאת בו. סרט מקורי וחד פעמי על המוות ועל החיים – בעיקר על ההתעוררות לחיים של גיבורתו.

 

המקרה של סיעות מוריטורי

בימוי: פ.ז’. אוסאנג’
| 81 דקות

רואה חשבון נחקר בידי המשטרה על מקרים של זנות ושל קרבות גלדיאטורים, בעולם שבו צעירים בוחרים להפנות עורף לבורגנות ולפלרטט עם המוות. הפסקול מורכב ממיטב להקות השוליים של התקופה והתוצאה היא סרט פאנק צרפתי יוצא דופן. 

סרטים מהפירנאים

בימוי: קלמנטיין קארי
| 52 דקות

הרי הפירנאים תועדו מאז המצאת הקולנוע. הסרטים האלו המספרים על השינוי של היחידה הגאוגרפית הזו, נשמרים בארכיון של סינמטק טולוז ומוסד ז’אן ויגו. הסרט מתעד בפיוטיות את המשמעות של הפירנאים עבור בני האדם שחצו אותם, שיחקו בהם, עבדו וחיו על פניהם ויכלו להם.