חמישי | 28.03.24

שעה פריטים
All day
 
6pm
8pm
סגור
לתכנית החודשית

"סרטים יוצרים מציאות" ה–5

פסטיבל הקולנוע הבינלאומי של עמותת שק"ל לסרטים המאתגרים את תפיסת המוגבלות, רותם את כוחו של הקולנוע לעיצוב דעת הקהל ולשינוי תפיסות וגישות כלפי אנשים עם צרכים מיוחדים. הפסטיבל ביסס את מקומו על מפת הפסטיבלים בישראל כמפעל סרטים תרבותי וחברתי מוביל בתחומו. הפסטיבל מקרב את בעלי הצרכים המיוחדים אל הקהילה ומחבר את החברה "הרגילה" לאנשים עם מוגבלויות. בפסטיבל 20 סרטים עטורי פרסים מרחבי העולם, המעלים לסדר היום סוגיות של שוויון, קבלה חברתית וקידום זכויות.

הפסטיבל יפתח בערב מחווה חגיגי לציון 50 שנה לצילומי סרטו המונומנטלי של אפרים קישון "תעלת בלאומילך", שעדיין מאפשר לצחוק בהנאה ולהתפעל מהנועזות שבה ערער קישון את הגבול בין נורמליות לשגעון.

הפסטיבל גאה להציג לראשונה מרחב מציאות מדומה בו ניתן לחוות את המוגבלות מנקודות מבט שונות באמצעים טכנולוגיים המעניקים חוויה טוטאלית. אורחי הפסטיבל, קולקטיב "המעבדה-להיות-אחר" מספרד, יאפשרו לקהל להתנסות ב"מכונה שמחליפה גוף".

שק"ל הנה העמותה המובילה בישראל לשילוב אנשים בעלי צרכים מיוחדים בקהילה. בשק"ל מאמינים ששילוב אנשים עם מוגבלויות הוא משימה לאומית המשפרת את החברה כולה. במשך קרוב ל-40 שנות קיומה, העניקה שק"ל פתרונות לעשרות אלפי אנשים, בתחומי: דיור בקהילה, תעסוקה שיקומית, תרבות ופנאי, טיפול, ייעוץ והנגשה.

המגיעים עם כיסאות גלגלים מתבקשים לתאם מראש – חוה: 050-882-2272 עדה: 050-574-1315

שקט מצלמים

הסרטים פותחו והופקו במסגרת חממה ייחודית מסוגה ליוצרים חרשים המביאים חוויות מעולמם. ביוזמת קרן גשר לקולנוע רב תרבותי, בשיתוף הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו ובסיוע הביטוח הלאומי. שני סרטים מפירות החממה, המעמידים במרכזם גיבורים חרשים, מוקרנים במסגרת הפסטיבל.

דון ז’ואן

בימוי: ג’רזי סלדובסקי
| 92 דקות

אולג בן ה־22 לא מצליח לממש את ציפיותיה של אימו מבן שהוא גבר אמיתי. מרינה, האם, רואה בו אוטיסט בטלן. הישועה של אולג מגיעה ממקום לא צפוי. הטרגדיה הקומית הענוגה מהלכת בין העלילתי לדוקמנטרי, ולא מהססת לשחק ולהתל דווקא בנושא שבו בימאים אחרים נוקטים משנה זהירות. 

אירוע פתיחה

במלאת 50 שנה לצילומי סרטו המונומנטלי של קישון, נפתח את הפסטיבל בהקרנה מיוחדת. ההקרנה באדיבות עיזבון אפרים קישון ומשפחת קישון.

תעלת בלאומילך

בימוי: אפרים קישון
| 89 דקות

הפציינט קזימיר בלאומילך נמלט ממוסד פסיכיאטרי כשהוא מכוון למטרה אחת ויחידה: לחפור בפטיש אוויר את רחובותיה הראשיים של תל אביב. פרנסי עיריית תל אביב עוסקים בטיוח האירוע ורק הפקיד העירוני ציגלר נותר להתמודד עם נטל האמת המוביל אתו לבית המשוגעים. סטירה חריפה, מצחיקה ושנונה.

חסין אש

בימוי: מייקל ברנט
| 80 דקות

סרט בתוך סרט – ‘חסין אש’ מתעד הפקה של מערבון בכיכובם של שחקנים עם ובלי מוגבלויות. בתוך הסחרחרה, הקשיים והכיף של עשיית סרט, מתעורר גם החלום של כולם להצליח, לגעת בתהילה ובמשמעות. תוך כדי קרבות אקדוחנים מסמרי שער, עולות וצפות מערכות יחסים עדינות וציפיות גדולות מהחיים. 

בגובה העינים

בימוי: אבי גולדברונר, יואכים דולהופף
| 98 דקות

מיכאל, יתום בן 11, מגלה רמזים לכך שאביו למעשה חי, ויוצא למסע בעקבותיו. מיכאל מגלה שאביו לא רק שאינו יודע על קיומו, אלא גם שגובהו הוא פחות ממטר ושלושים. בעוד שהאב לוקח בשתי ידיים את אתגר האבהות הפתאומית, מיכאל נקרע בין הרצון במשפחה, לבין קבלת השונות של אביו. 

יצירה. מוגבלות. הזדמנות. 6 כפול 10 דקות עם שישה יוצרי קולנוע.

שישה יוצרי קולנוע עם מוגבלויות שונות וממקצועות קולנועיים שונים, יציגו בקצרה בסגנון TED, את האתגרים, הדילמות וההזדמנויות הכרוכים בעבודתםלאחר האירוע יוכרזו הזוכים במיזם “זרעים של שינוי”  של קרן גשר לקולנוע רב תרבותי ואיגוד התסריטאים. 

 

בכורה

בכורה חגיגית בשיתוף בתי קולנוע לב

מעשה פלאים

בימוי: טוד היינס
| 117 דקות

בן ורוז אמנם חיים בעולמות שונים מאוד, אבל הם חולקים חלום אחד משותף - שחייהם יראו אחרת. בן משתוקק להכיר את אביו, אותו מעולם לא פגש, ורוז מבלה את ימיה במעקב אחרי כוכבת קולנוע זוהרת ומסתורית. כשבן מוצא רמז על זהות אביו בביתו, ורוז נתקלת בכותרת מלהיבה בעיתון, יצאו שני הילדים למסע חיפוש מסתורי ופלאי, שישנה את חייהם... 

מקלט

לפני הסרט תתקיים הרצאה קצרה על זוגיות ומיניות של אנשים עם צרכים מיוחדים. ההרצאה תנתן ע"י איה רוט, מנהלת המרכז הטיפולי ע"ש טוני אלישר, עמותת שק"ל

מפלט

בימוי: לן קולין
| 87 דקות

לארי וסופי מאוהבים. מה יכול להיות טבעי יותר עבורם מאשר לבלות קצת זמן ביחד? אלא שלארי וסופי אינם “כל זוג” – לארי הוא “דאון” וסופי סובלת מאפילפסיה קשה. לן קולין יצר קומדיה שובת לב וחתרנית, על שני אנשים צעירים המנסים להיות ביחד בעולם העושה הכל כדי להפרידם. 

מומלץ בחום לבקר במרחב המציאות המדומה של הפסטיבל ולהתנסות בגרסת ה-VR של הסרט

ללא מנוח

בימוי: ג’ניפר בריה
| 97 דקות

התקף מחלה מסתורי כובל את ג’ניפר בריה בת ה־28  למיטתה ומשאיר אותה ללא תשובות. כאשר מצבה אינו משתפר והרופאים מטילים בה ספק, ג’ניפר, הנחושה לחיות, מכוונת את המצלמה אל עצמה ולרבים כמותה– מיליוני אנשים הכבולים לבתיהם וחדרם ע”י תסמונת העייפות הכרונית.

לפני ההקרנה מופע דיבוב קצר של בריאן פרידלנדר

החיים, סרט מצויר

בימוי: רוג’ר רוס וויליאמס
| 91 דקות

אוון, שאובחן כאוטיסט, הסתגר בעולם משלו שהפתח היחיד אליו ומתוכו הוא דיאלוגים מסרטים מצוירים של דיסני. הוא למד את כולם בעל פה, ואת השיחות הארוכות הראשונות עם בני משפחתו ניהל כשהם מסתתרים מאחורי דמויות מהסרטים. בגיל 23, עומד אוון לעזוב את בית הוריו.

המכונה להיות אחר – סדנא חוויתית של מציאות מדומה

הסדנה מונחית ע”י חברי הקולקטיב “המעבדה־להיות־אחר” המבוסס בברצלונה, ספרד. המשתתפים יתנסו ב”מכונה להיות אחר”: טכנולוגיה שפותחה ע”י הקבוצה כדי לחקור התנסות כוללת של הגוף. המשתתפים יוכלו לראות, לגעת ולתקשר עם העולם מנקודת מבטו של אדם אחר. הסדנה תיערך באנגלית, מיועד למספר מצומצם של משתתפים, מומלץ להירשם מראש.

לאחר ההקרנה תתקיים שיחה עם היוצרים

על הספקטרום – שני פרקים ראשונים בסדרה

יוצרים: דנה אידיסיס, יובל שפרמן
| 50 דקות

שלושה שותפים לדירה, כמעט בני שלושים, כולם על הרצף האוטיסטי, חולקים דירה בדיור מוגן. שלושתם ביחד וכל אחד בדרכו, לומדים להתמודד עם העולם שסביבם.  “על הספקטרום” מאפשרת הצצה אל חייהם המורכבים של גיבוריה ומציעה את נקודת המבט המיוחדת שלהם על מציאות היום יום.

לאחר ההקרנה שאלות ותשובות עם בומה ענבר, פעיל זכויות אדם, ממשתתפי הסרט

מוחי

בימוי: רינה קסטלנובו־הולנדר, תמיר אלתרמן
| 86 דקות

מוחי (מוחמד), ילד פלסטיני אמיץ וכובש לבבות, נולד בעזה עם תסמונת מסכנת חיים ובינקותו הובהל לטיפול בישראל כשהוא מלווה על יד סבו בלבד. מזה שבע שנים מתגורר מוחי בבית חולים תל השומר. בעוד שאביו של מוחי דורש את חזרתו של הילד לעזה, הסב ונכדו עומדים בפני החלטות הרות גורל. 

מודי

בימוי: אייסלינג וולש
| 115 דקות

מוד לואיס היתה אמנית נאיבית שלימדה עצמה לצייר, ולמרות חריגותה וחיי הנישואין המורכבים שלה עם בעלה הנרגן, הפכה לאמנית בולטת. סביב הסיפור האמיתי הזה מייצרת איסלינג וולש את הדרמה שלפנינו. הרבה בזכות ההופעה של הוקינס והוק, יש לתוצאה הזו מימד אנושי של ממש.

דינה

בימוי: דן סיקלס, אנטוניו סנטיני
| 103 דקות

דינה היא “כריך רב שכבתי של לקויות”, ולמרות המהמורות הרבות שעברה בחייה, בגיל 48, היא עדיין נחושה מתמיד לככב בחייה. המנצח הגדול של פסטיבל סאנדאנס מתבונן מאוד מקרוב בזוגיות הלא שגרתית של דינה וסקוט, ומביא אל המסך את דמותה החד פעמית של הגיבורה שלו. 

הקרנה בשיתוף בית החולים אלי”ן

פלא

בימוי: סטיבן צ’ובסקי
| 113 דקות

הלהיט הגדול של חורף 2018 מתאר את התמודדתו של אוגי פולמן, ילד בן עשר הסובל מעיוות קשה בפניו, עם הקשיים הכרוכים בחברת הילדים ונטייתה להטפל ולפגוע בילדים חלשים ושונים. התוצאה הפכה לשובר קופות מפתיע שפוגע בלב של ילדיהם והוריהם במידה שווה.

לפני ההקרנה תתקיים הופעה קצרה ומרגשת של הרכב “מעבר לצלילים” של דיירי מכון פוירשטיין. ניהול מוסיקלי: אלעד גיל־בר. מומלץ בחום לבקר במרחב המציאות המדומה של הפסטיבל ולהתנסות בגרסת ה VR של הסרט.

מחשבות על עיוורון

בימוי: פיטר מידלטון, ג'יימס ספיני
| 90 דקות

סרט תיעודי יוצא דופן המתמקד בסיפורו של התיאולוג ג'ון הול, שבשנים 1983–1986 הקליט סדרה של יומני אודיו שתיעדו את אובדן הראייה שלו. הסרט, שהוקרן בפסטיבל סאנדנס האחרון, ממזג את ההקלטות עם ראיונות ושחזורים מרהיבים, וחושף אדם מרתק, חד מחשבה ורגיש.

הרוכב

בימוי: קלואי ז’או
| 104 דקות

בריידי בלאקבורן, כוכב עולה בזירת הרודיאו ומאמן סוסים מחונן, נאלץ להתמודד עם קטיעה פתאומית של הקריירה שלו בעקבות תאונה קשה על מסלול המירוצים. בריידי מאבד באחת את שני הדברים שהגדירו אותו כאדם ־ הרכיבה והסוסים. 

לפני ההקרנה תתקיים הרצאה קצרה של הבמאי בנימין פרידנברג, על דמותו הקולנועית של המצורע כמראה לתמונת הנוף של החברה והמקום מהם הורחק. 

אן

בימוי: נעמי קוואסה
| 113 דקות

סנטארו מנהל מסעדה קטנטונת שמוכרת רק דוריאקי, פנקייקים קטנים ממולאים בממרח שעועית אדום מתוק. יום אחד מופיעה במסעדה אישה מבוגרת בשם טוֹקוּ הרוצה להציע את עצמה כטבחית. סנטארו מהסס, אך כשהוא טועם את הדוריאקי של טוקו הוא לא יכול לסרב.

הפיזיות הגברית: כוח, כאב, אלימות וחמלה

לפני ההקרנה תתקיים הרצאה קצרה מפי ד”ר גבריאל בוקובזה, מבקר ספרים ובעל הטור “קריאת הגבר” במוסף גלריה של עיתון הארץ. לפני ההקרנה יוגרלו ארבעה כרטיסים לסיורי טעימות באדיבות חברת “יאללה באסטה”

רוצחים על גלגלים

בימוי: אטילה טיל
| 103 דקות

ראספוז’וב הוא כבאי לשעבר המרותק כבר שלוש שנים לכסא גלגלים. הנכות לא שנתה את הגבר חמום המוח. כעת הוא משתחרר מן הכלא ובדרך לשיקום הוא פוגש שני צעירים גם הם מרותקים לכסא גלגלים. ראספוז’וב מציע להם להכנס לשותפות ־ לעבוד כרוצחים מקצועיים בשרות המאפיה. אטילה טיל מגיש קומדית פעולה שחורה. 

לחוות את האחר - מתחם מציאות מדומה

פרוייקטים חדשניים ופורצי דרך של מציאות מדומה יוצגו באזור שבין סינמטק 1 לסינמטק 3. החוויה ללא תשלום על בסיס מקום פנוי. המתחם הוקם בסיוע המיזם לקולנוע ולטלוויזיה בירושלים.