סגור
לתכנית החודשית

פיניטה לה קומדיה? 2017

מחווה לקומדיה בנוסח איטלקי

לאחר הצלחת המהדורה הראשונה אשתקד, שהוקדשה לקולנוע של אלברטו סורדי,  פיניטה לה קומדיה? סדרה המוקדשת לקומדיה נוסח איטליה חוזרת לישראל. בשני החלקים המרכיבים את המבחר המוצע לשנת 2017, הצופה הישראלי יוכל לצפות לראשונה (או בשנית)  בעותקים דיגיטליים שעברו רסטורציה, ביצירות המופת של דינו ריזי – מאסטר מוכר בתחום הקומדיה נוסח איטליה, ולהעריך אחדות מהדוגמאות המוצלחות של הקומדיות המבוססות על היבטים בולטים בחברה האיטלקית בת זמננו. הסדרה תציע גם מחווה לקולנוע של פאולו וילאג'יו, שנפטר לא מזמן, יוצר דמותו של מנהל החשבונות אוגו פנטוצי, הדמות הקולנועית המפורסמת ביותר באיטליה בשנות ה־70 וה־80. קומדיה נוסח איטליה היא ז'אנר של קולנוע קומי־סאטירי בתבנית נאו־ראליסטית, שהתפתח בשנות החמישים ונמשך עד למחצית השנייה של שנות השבעים ותחילת שנות השמונים. ז'אנר קולנועי זה, גם אם מטרתו הייתה לגרום לציבור לחייך, העמיד לבחינה לעיתים קרובות את הערכים השולטים בחברה באותה תקופה עם גישה ביקורתית לגבי המציאות. המבט היה משועשע, עם טון אירוני, בכוונה סאטירית ובטעם גרוטסקי. היו אלו סרטים בהם בעלי התפקידים הראשיים, כמעט תמיד יותר מאחד, היו מוקפים במספר דמויות משניות המאופיינות היטב. הסביבה הייתה ראליסטית והדיאלוגים נשענו בעיקר על הניב האיטלקי של האזור בו התרחש הסרט. הדמויות היו ניתנות לזיהוי בקלות, עם התנהגות חברתית מסוימת, איתה יכול היה הציבור להזדהות ללא כל קושי. זהו סוג סרטים בו התסריטאים היו מעמודי התווך (כגון אג'ה וסקרפלי, סונגו, אמידאי ועוד) כמו גם השחקנים והשחקניות (ביניהם סורדי, גסמן, מסטרויאני, טוניאצי, מאנפרדי, קרדינלה, סנדרלי, ויטי, מלאטו) ונזכור את הבמאים הגדולים כמו מוניצ'לי, ריזי, קומנצ'יני, וסקולה. באמצע שנות השבעים לערך, עם השינוי באקלים הפוליטי־חברתי, תקופה בה הלך ויבש מעיין היצירתיות של היוצרים, הסתיים תור הזהב של קומדיה נוסח איטליה. יחד עם זאת הסוגה קיימת גם בזמננו. סדרה של קומדיות איטלקיות הנסמכת על אותה תקופה ובמידה מסוימת יורשת אותה, כפי שמיוצג בבחירת ארבעת הסרטים שנבחרו לסדרה זו, כולם יצאו לאקרנים בעשור האחרון.

E' finita la Commedia? Italian Comedy Festival in Israel is a cultural event organized by the Italian Cultural Institutes of Tel Aviv and Haifa and the Cultural Association ADAMAS (Italy-Israel), under the patronage of the Italian Embassy in Israel, in collaboration with the Cinematheques of Tel Aviv, Haifa, Jerusalem, Holon, Herzliya and Sderot, and with Cineteca of Bologna

המפלצות

בימוי: דינו ריזי
| 123 דקות

קומדיית אפיזודות מהסוג שהיו נפוצות בקולנוע האירופאי בשנות השישים. 20 סיפורים הצוחקים על החברה האיטלקית של שנות השישים, מנהגיה ומחלותיה: ספורט, משפחה, תרבות, מיניות, צדק ודת הם מן הנושאים המטופלים. 

פנטוצי השלומיאל

בימוי: לוצ’יאנו סאלסה
| 108 דקות

סרט פולחן. הפרק הראשון בסדרת הקומדיות המצליחה על רואה החשבון השלומיאל אוגו פנטוצי, שמגולם ע”י השחקן שיצר את הדמות אולו וילאג’יו. הסרט מתאר שנה בחייו דרך אפיזודות שונות, מערכונים וסיקוונסים פרובוקטיביים. 

סליחה שאני קיימת!

בימוי: ריקארדו מילאני
| 106 דקות

סרנה היא ארכיטקטית מוכשרת. אחרי מספר הצלחות בחו”ל היא מחליטה לחזור לאיטליה. אבל כאן קשה יותר למצוא עבודה, בינתיים היא ממלצרת במסעדה של פרנצ’סקו. כאשר היא מחליטה להתמודד בתחרות לשיפוץ בנין מגורים מונומנטלי, היא מתחילה להבין שבאיטליה, זה עשוי להיות קשה להצליח בתור אישה. קומדיה רומנטית חמימה ומהנה. 

סקנדל בסורנטו

בימוי: דינו ריזי
| 96 דקות

מרשל אנטוניו קארוטנוטו חוזר לעיירת הולדתו סורנטו כדי לפקד על מחלקת הכבאות המקומית. הוא מגלה שעל בית ילדותו השתלטה סופיה, סוחרת דגים ממולחת, ונאלץ לחלוק בית עם דונה ויולנטה שמתאהבת בו. ואילו סופיה ניאותה להינשא לו רק כדי לגרום לשוטר המקומי המאוהב בה לקנא. איך יוצאים מהתסבוכת? 

בכיף

בימוי: פרנצ’סקו ברוני
| 95 דקות

ברונו מתפרנס מהוראה של צעירים משועממים. אחד מתלמידיו הוא לוקה בן ה־15 שהינו בור כמו אחרים אבל מלא חיים. יום אחד אמו של לוקה מגלה סוד שמערער את חייו השלווים של ברונו...

אנחנו והאלפא ג’וליה שלנו

בימוי: אדוארדו ליאו
| 115 דקות

שלושה מפסידנים סדרתיים מקימים צימרים בדרום איטליה. כאשר אנשי המאפיה מבקשים את שלהם, גיבורינו לא נכנעים בקלות, כולאים את הבוס המקומי, וקוברים בחצר את האלפא־רומיאו ג’וליה שלו. אך אבוי, הם שוכחים לכבות את מערכת השמע הקולנית של הרכב... 

אם ירצה האל

בימוי: אדוארדו פלקונה
| 87 דקות

טומאסו הוא מנתח לב מכובד ואתאיסט מושבע. בנו אנדראה הוא צעיר מבריק. אך משהו קרה והבן מתחיל להסתגר בחדרו ומתנהג באופן מוזר. וכאשר הוא מתוודה שחזר בתשובה ורוצה להיות כומר עולמו של טומאסו קורס. אדוארדו פלקונה מעצב קומדיה מודרנית על היסודות של הקומדיה האיטלקית.

תחת סימן ונוס

בימוי: דינו ריזי
| 96 דקות

סופיה לורן מגלמת את אגנזה שמושכת גברים למרות שמעדיפה להימנע מקשר איתם. ואילו פרנקה ולרי מגלמת את בת דודתה הלא אטרקטיבית ודווקא מחפשת גבר. 

חיים קלים

בימוי: דינו ריזי
| 108 דקות

סרטו של דינו ריזי נחשבת ל”גביע הקדוש” של “קומדיה נוסח איטליה”, יצירת מופת שתסריטה נכתב בשיתוף עם אטורה סקולה. גסמן מגלם את ברונו, פלייבוי מזדקן שגורר סטודנט צעיר למסע מטורף של סופשבוע מרומא לטוסקנה במכונית הספורט שלו.