שישי | 18.08.17

שעה פריטים
All day
 
2pm
14:00
10pm
22:00
סגור
לתכנית החודשית

5 ימים ביוני

ישראל והעולם המערבי לפני ואחרי 1967, קיץ האהבה, “סרג'נט פפר”, האופטימיות וההתפכחות של שנות השישים

באופן מקרי היו ימיו הראשונים של חודש יוני 1967 נקודת המפגש של אירועים יוצאי דופן. בראשון ליוני הוציאו הביטלס את האלבום “מועדון הלבבות הבודדים של סרג'נט פפר”, שהיה לרגע מפנה בתולדות מוסיקת הרוק. בלי כל קשר לכך, פרצה בחמישי לחודש מלחמת ששת הימים. ובכל זאת, ממרחק חמישים שנה, נדמה ששני אירועים מצטלבים אלו מהווים נקודת מפגש בין שני מסלולים היסטוריים: הראשון, הגלובלי אם תרצו, הוא פריחתה של תרבות החופש ששיאה בקיץ האהבה של 1967 ובמרכזה סל ערכים הומניסטי וליברלי. האחר, המקומי, הוא הגעתו של הפרוייקט הישראלי לבשלות עם סיומם של המפעלים הלאומיים הגדולים, וחיפוש הדרך בעקבות כך.

התוכנית “5 ימים ביוני” שנציג החודש מנסה להציג היבטים מרכזיים בשני מסלולים אלו. נתבונן על ישראל ועל העולם לפני ואחרי שנת 1967, נתאר את קיץ האהבה ואת האלבום “סרג'נט פפר”, ואת מלחמת ששת הימים בישראל. לבסוף ננסה לשרטט את המשכו של המסלול ההיסטורי וההתפכחות מתרבות הסיקסטיז ומלחמת ששת הימים.

תוכנית זו אינה מתיימרת להיות המדריך לשנות השישים בישראל ובעולם. אך אנו מקווים כי היא תאפשר לצופים להבין הסיבות והתנאים לשנת 1967, ולנסות ולתפוס מזווית חדשה את התופעות הקשורות לתקופה זו.

תודתנו נתונה לעודד היילברונר, פרופסור ללימודי תרבות בשנקר ומרצה להיסטוריה באוניברסיטה העברית ובמרכז הבין תחומי, על היוזמה והשותפות ביצירת תוכנית זו.

מחלקת אנדרסון

בימוי: פייר שונדורפר
| 65 דקות

הבמאי הצרפתי פייר שונדורפר, בוגר המלחמה הצרפתית בהודו־סין, מתלווה לכוחות האמריקאים המבוססים בבוץ של ויטנם. זהו מבט ישיר על המלחמה – לפני שהקולנוע, המחקר, הספרות, הוטרנים והצלקות הפכו אותה למיתוס של אכזריות וטירוף. 

מונטריי פופ

בימוי: ד. א. פניבייקר
| 78 דקות

בסופשבוע אחד באמצע חודש יוני 1967, במונטריי שבקליפורניה, התכנסו כמה עשרות בני אדם לחלוץ פסטיבלי המוסיקה. הרבה מן המוסיקאים הגדולים של התקופה הופיעו שם. ד. א. פניבייקר תיעד את הפסטיבל מקרוב, והתוצאה שלפנינו היא מסמך מוסיקלי וקולנועי שעדיין מצליח למסור באופן מלהיב את הרגע ההיסטורי בו נולד, בפתחו של “קיץ האהבה”

מועדון הלבבות השבורים של סרג’נט פפר

דברי פתיחה: פרופ' עודד היילברונר והרצאה מפי בועז כהן שבמלאת יובל ל־1967 יחזור אל הקיץ של האהבה. 

ההפקה של סרג’נט פפר

בימוי: אלן בנסון
| 50 דקות

יש כאן ראיונות עם שלושת החיפושיות + ג'ורג' מרטין שפשוט עוברים שיר אחר שיר ומסבירים כיצד נוצר. פול, ג'ורג' ורינגו מסבירים על המקורות של השירים ועל העבודה המשותפת: קצת על התקופה, קצת על ההשפעות, קצת על הסמים. התוצאה היא 50 דקות נהדרות עם האלבום הגדול בהיסטוריה. 

מרד שנות השישים: אותנטיות ואינדיבידואליזם

מרצה: ד”ר גדי טאוב, היסטוריון של ארצות הברית

הבוגר

בימוי: מייק ניקולס
| 105 דקות

בוגר קולג’ טרי חוזר לבית הוריו רגע לפני ההתברגנות. הרומן המפתיע שפורץ עם גברת רובינסון, אשת שותפו של אביו, הופך את חייו, ואלו מטלטלים עוד אחרי שהוא מתאהב בבתה. אחד מסרטי המפתח של שנות ה־60 . 

אדם בעקבות גורלו

בימוי: דניס הופר
| 95 דקות

שני היפים חוצים את אמריקה על הארלי דווידסון גדולים – זה קו העלילה של "אדם בעקבות גורלו", אחד מסרטי המפתח של הסיקסטיז. ב"איזי ריידר" ניסח הופר באמצעים קולנועיים את האני מאמין של דור שלם – דחיה של המובן מאליו החברתי והפוליטי ושאיפה אל חופש מוחלט.

ישראל לפני 1967

בערב זה ננסה לשרטט את ישראל רגע לפני מלחמת ששת הימים. מצד אחד הפרוייקטים הלאומים הגדולים הולכים ומסתיימים מאידך, ישראל עומדת בפני הכרעות בדבר זהותה במהלך הערב יוקרנו סרטי ארכיון. מרצה: פרופ' עודד היילברונר

ישראל והעולם לאחר 1967

ההתפכחות מקיץ האהבה של שנת 1967 וממלחמת ששת הימים היתה קשה וכואבת. מספר חודשים לאחר סיום המלחמה פתחו המצרים במלחמת ההתשה. באירופה ובארצות הברית החלו צעירי “קיץ האהבה” בסדרת מהומות והפגנות. מרצה: פרופ' עודד היילברונר

מקרה אשה

בימוי: ז’אק קתמור
| 80 דקות

את השפעת החיים המודרנים על האשה מתאר ז’אק קתמור באמצעות סיפור פשוט: |הוא| פרסומאי כבן 40 המתייחס אל גוף האשה כאל אובייקט מסחרי. |היא| צעירה בת 20 – סקרנית, מחפשת התנסויות חדשות. תחושת הכשלון וחוסר התוחלת שכבר קיננה בו קודם לכן מקבלת תאוצה בעקבות פגישתו עם הצעירה הספונטנית. 

מרצה: שלום הגר, במאי, תסריטאי ומרצה לקולנוע

כחום הלילה

בימוי: נורמן ג’ואיסון
| 109 דקות

מקרה רצח בעיירה קטנה בג’ורג’יה מחבר בין שני טיפוסים שונים בתכלית: האחד הוא השריף המקומי – לבן וגזען. השני הוא גבר שחור, בלש משטרה מפילדלפיה שמתבקש לסייע בפתרון המקרה. הסרט הזוכה בפרס האוסקר לשנת 1967 הוא מותחן מעולה המתגלה כרלוונטי ואפקטיבי כאילו לא חלפו 50 שנה. 

50 למלחמת ששת הימים – 50 שנות כיבוש

ההרצאה תבחן את תגובתם של אמני ישראל למלחמת ששת הימים, את היסחפותם בחדווה האופורית של הניצחון והמטאפיזיקה של עיר הקודש שחוברה־לה־יחדיו. בה בעת, תצביע ההרצאה על אותם חריגים בודדים, שההינו לנקוט עמדה ביקורתית הומניסטית. מרצה: ד”ר גדעון עפרת

שיח לוחמים: הסלילים הגנוזים

בימוי: מור לושי
| 87 דקות

שבוע לאחר מלחמת ששת הימים, קבוצת קיבוצניקים צעירים יצאה לשוחח עם החיילים ששבו משדה הקרב. השיחות המוקלטות נערכו לרב המכר “שיח לוחמים”, אך החלקים השנויים במחלוקת של השיחות צונזרו באותה העת על ידי הצבא. הסרט חושף אותם לראשונה

שלושה ימים וילד

בימוי: אורי זוהר
| 90 דקות

חמש שנים אחרי שעזב את המשק בשל אהבה נכזבת, מגיעה אותה אהובה בחברת בעלה לירושלים ומשאירה אצל הגיבור את בנה. אורי זוהר יצר את הדרמה המצוינת הזו, עם בימוי עדין וצילום נועז של גורפינקל שהצטברו לסרט מודרניסטי, מפתיע בעוצמתו, שראוי ביותר לתשומת לב. 

לפני ואחרי המלחמה – ירושלים בקולנוע של שנות השישים

“שלושה ימים וילד” היה הסרט האחרון שצולם קודם מלחמת ששת הימים ו”מרגו שלי” היה הראשון שנוצר בירושלים לאחר המלחמה. השינוי הדרמטי בייצוגה של העיר משתקף בצורה מרתקת ביצירות אלו. מרצה: אדוה מגל־כהן

מרגו שלי

בימוי: מנחם גולן
| 100 דקות

אחרי שהיא מותקפת בתום בילוי, מרגו הביישנית נמלטת אל הגשם הירושלמי ונאספת ע”י גבר אדיב. כך מתחיל רומן בין הספרית הצעירה לבין מרצה באוניברסיטה המצוי במשבר גיל הארבעים. מנחם גולן הזדרז להיות הראשון שמצלם בירושלים שלאחר מלחמת ששת הימים ולעיר העתיקה תפקיד משמעותי בסרטו. 

אוונטי פופולו

רפי בוקאי
| 84 דקות

ביומה האחרון של מלחמת ששת הימים, שני חיילים מצרים נקלעים למסע סוריאליסטי במדבריות סיני בניסיון להרוות את צמאונם ולשוב הביתה בשלום. יצירת המופת של רפי בוקאי מ-1986 מתעוררת לחיים בדיוק שלושה עשורים לאחר שנוצרה, בזכות עותק דיגיטלי חדש ומשוחזר

נחש מי בא לסעוד?

בימוי: סטנלי קרמר
| 108 דקות

קרמר לקח את הנוסחה המוכרת של מחזר הבא לפגוש את הורי זוגתו, ואתגר אותה עם זוגיות בין־גזעית. גם ב־2017 זה לא מובן מאליו, על אחת כמה וכמה ב־1967. התוצאה מצליחה לגבור על הדעות הקדומות ולבחור באהבה על פני הגזענות.