ערב הנעילה לזכר ג'ורג' (רהור) אוסטרובסקי
הגולם
פאול וֶגֶנר

400 שנה לאחר מות המהר"ל מפראג ותשעים שנה לאחר הפקת 'הגולם'

אנו גאים להציג את אחת היצירות המופת של מהאקספרסיוניזם הגרמני

בליווי מוזיקה חיה מאת אמן הסאונד עידו גוברין 

עידו גוברין הוא אמן סאונד הבוחן אסתטיקה ואמנות פלסטית דרך ישויות סאונד. עבודתו כוללת מוסיקה לקולנוע, סאונד למיצבים בינתחומים ויצירות במוסיקת מחשבים.

     

אודות הסרט

פראג, המאה ה-16. הקהילה היהודית עומדת בפני כליה - כך מאמין הרב יהודה לאו לאחר מבט מדוקדק במפת השמים. למחרת מחליט שליט העיר לגרש את היהודים. כדי להציל את הקהילה מן הגזירה מפסל הרב בחומר דמות אדם ובעזרת כשפים יוצק בה רוח. הגולם הופך למשרתו של הרב, ובמפגש עם שליט העיר הוא מצליח להפוך את הגזירה על פיה. אך כשהגולם מתאהב בבת הרב, הוא קם על יוצרו והופך בלתי נשלט.

סרטו של פאול וֶגֶנר נעשה בגל האקספרסיוניסטי ששטף את הקולנוע הגרמני בשנות העשרים. כמו ברבים מהכותרים מאותה תקופה, ביניהם 'הקבינט של ד"ר קאליגרי', 'נוספראטו' ו'מטרופוליס', גם כאן מוקדש חלק ניכר מהעלילה להתכת גוף ונפש. אך העיקר כאן, כמו בכל הגל הזה, הוא החזון הוויזואלי. קארל פרוינד, מי שצילם את הסרט לפני שברח לאמריקה, עושה שימוש בכל הארסנל האקספרסיוניסטי: תאורות דרמטיות, קומפוזיציות אלימות, אפקטים פירוטכניים ושימוש מוצלח בעיצוב המסוגנן של הרובע היהודי כחלל לבירינטי עמוס פתחים ופרוזדורים. האווירה האפלה הזו, בצוותא עם העלילה המיסטית, הפכו את 'הגולם' זה מכבר ליצירה קלאסית.

     

שם באנגלית:

THE GOLEM

שם מקורי:

DER GOLEM: WIE ER IN DIE WELT KAM

הפקה: פאול דיוידסון

תסריט: הנריק גלין, גוסטב מיירינק, פאול וֶגֶנר

צלום: קארל פרוינד

כתוביות באנגלית

משחק:

אלברט שטיינרוק, לידיה סלמונובה, פאול וֶגֶנר

ארץ:

גרמניה

שנה:

1920

אורך:

64 דקות

שפה:

אילם