סגור
לתכנית החודשית
ממדף הסרטים

מחלקת הווידיאו היא ארכיון בפני עצמו המשמר סרטים בכל הפורמטים שאינם פילם:,VHS, DVD, BETA UMATIC, MINI-DV DVCAM.. האוסף מכיל אלפי כותרים ופתוח לציבור ולאנשי מקצוע בתיאום טלפוני.

ארכיון הווידיאו משרת את מחלקות הסינמטק - בהכנת קטעי סרטים להרצאות, גיוס ואיתור סרטים ליצירת התוכנייה החודשית ועוד.ישנה  האפשרות לצפייה במקום בעמדות-צפייה  מיוחדות, תמורת סכום סמלי.

בנוסף, אפשר למצוא בארכיון הווידיאו כעשרה כותרים למכירה, שהסינמטק הוא בעל הזכויות (היחיד או בשיתוף גופים אחרים) שלהם.

חיי היהודים בארץ ישראל (1913) / נוח סוקולובסקי

 שיחזור: יעקוב גרוס, אריק לראואה (1998)

גירסת שימור פילם: ארכיון המרכז הלאומי לקולנוע - CNC - בצרפת, ארכיון ישראלי לסרטים - סינמטק ירושלים

מבט יוצא דופן על חלוצי העלייה הראשונה והשניה נחשף לראשונה בסרט זה. הסרט נוצר ביוזמת נוח סוקולובסקי וחברת "המזרח" באודסה לקראת הקונגרס הציוני ה11- בוינה. הצילומים נערכו בא"י באביב תרע"ג 1913 ותיעדו את היישוב העברי הישן והחדש ביהודה, בשפלה ובגליל. הסרט הוקרן בהצלחה באירופה, ערב מלחמת העולם הראשונה, ולאחר המלחמה נעלמו עקבותיו. הסרט האבוד נתגלה בפריס באקראי ב1997-, בנגטיב מקורי (ניטראט) בארכיון של המרכז הלאומי לקולנוע בצרפת. עבודת השימור והשיחזור נעשתה תוך שיתוף פעולה עם הארכיון הישראלי לסרטים - סינמטק ירושלים.  (גרסה עברית: 60 דקות / גרסה בין-לאומית: 78 דקות, מוסיקה עם כותרות בעברית, אנגלית, וצרפתית.)

חולמים ומגשימים (ישראל 1997) / יעקב גרוס

 מוסיקה: יוחנן סינמון

שיחזור ועיבוד : ארכיון ישראלי לסרטים - סינמטק ירושלים בשיתוף עם המרכז הלאומי לקולנוע יהודי באוניברסיטת ברנדייס

סיפורם של מגשימי החזון הציוני, חלוצי העלייה השלישית והרביעית זוכה להארה מיוחדת בזכות סרטי הראינוע של יעקב בן דב. הסרט מציג את המפגש הראשון של החלוצים עם אדמת המולדת, ואת עבודת ההתישבות בכפר, בעיר, במושבות ובקיבוצים הראשונים. תושבי ארץ ישראל המתחדשת מוצגים בעמלם, בימי חג, בלימודים ובארועים מיוחדים. בין הדמויות הבולטות של התקופה מופיעים בסרט: הביל"ויים, הרבנים הראשיים, חיים וייצמן, הרברט סמואל, אליעזר בן יהודה, דוד ילין, ארתור רופין, מנחם אוסישקין, מאיר דיזנגוף , בוריס שץ, נחום סוקולוב, וינסטון צ'רצ'יל ואחרים.  הסרט מציג את החלום הציוני הופך למציאות בעבודה מעשית, מדינית ורוחנית. יעקב בן דב, אבי הסרט העברי, פעל כיוצר סרטי ראינוע בשנים 1917-1933. סרטיו שנחשבו אבודים נתגלו בשנים האחרונות בארכיוני סרטים ובידיים פרטיות בארץ ובעולם. (60 דקות, עברית, תרגום לאנגלית)

בונים ולוחמים (ישראל 1997) / יעקב גרוס

שיחזור ועיבוד: הארכיון הישראלי לסרטים - סינמטק ירושלים.

הסיפור של שנות ה30- וה40- בארץ ישראל, מוצג באור אותנטי, כפי שנקלט בעדשת המצלמה של חלוץ הראינוע והקולנוע נתן אקסלרוד,ביומני מולדת וכרמל. שם הסרט הושאל משם ספינת המעפילים "בונים ולוחמים", שעוליה הוגלו בפברואר 1948 לקפריסין. השם מבטא את תוכן הסרט, את תנופת הבניין שאפיינה את הישוב באותה תקופה כדי  להבטיח את הקמת המדינה היהודית. הסרט מציג מבצעים ההתישבותיים שנשכחו, עליות לקרקע בכל חלקי הארץ, חיי יומיום בעיר ובכפר, ומבטים חדשים-ישנים על היחסים המיוחדים בין היהודים לערבים. נתן אקסלרוד עקב במצלמתו אחר ההווי והתרבות, בתיאטרון העברי, במחול ובזמר, ונתן בימה ליוצרים ואמנים שהיו לעמודי היסוד של התרבות החדשה. בסרט נראים רוב המנהיגים הציוניים, הרוחניים והדתיים של התקופה ולצדם החלוצים שעסקו בבניין והלוחמים שהגנו על יצירת התשתית למדינת ישראל. ( 60 דקות, עברית, תרגום לאנגלית)

יופי של מולדת (ישראל, 2001) / יעקב גרוס

 הפקה: ארכיון ישראלי לסרטים-סינמטק ירושלים

 "מולדת" מעבדת סרטי הראינוע והסטודיה הראשונה של תל אביב הוקמה בשנת 1927, ביוזמתם של חלוצי הראינוע: המפיק והמתרגם-ירושלים סגל והצלם נתן אקסלרוד. במשך שבע שנות פעילותה, (1927-1934) יוצריה הפיקו עשרות יומנים, סרטוני פרסומת משעשעים וסרטוני תעודה ציוניים.אוסף סרטי "מולדת",אשר נרכש ע"י הארכיון הישראלי לסרטים וסיפורו של ירושלים סגל,מהווים בסיס לסרט תעודה היסטורי יוצא דופן.הסרט משלב קטעים נבחרים מסיפורה של תל אביב הקטנה ואישיה בימי חול ומועד, גאולת אדמה ועבודה חקלאית בעמק חפר, הרצליה, הכפר נתניה ועוד.השקת קו צינור הנפט העירקי בחיפה, אירועי ספורט והמכבייה הראשונה בתל אביב.חגיגות הביכורים, פורים והעדלאידות הראשונות,יחסים בין יהודים לערבים בא"י. סרטוני פרסומת משעשעים, ארועי תרבות ועוד. (60 דקות גרסה עברית/ אנגלית)

עבודה (ישראל, 1935) / הלמר לרסקי

 מוסיקה: פאול דאסו

סרט תעודה ציוני פיוטי, מתאר בפתוס לאומי, את דרכו של החלוץ המגיע לארץ ישראל, עובד, מזיע מוצא מים ורואה ברכה בעמלו. הסרט מדגיש את חוסנו וייחודו של החלוץ החדש.

הלמר לרסקי אמן הצילום ובמאי הסרט, ידע לנצל את האור הבוהק הטבעי של ארץ ישראל, להשיג ביטוי בעל עוצמה מיוחדת בפני גיבוריו וליצור סרט תעודה מרשים ויוצא דופן גם במבחן הזמן. המוסיקה הדרמטית מעניקה לסרט כוח נוסף ההופך את הסרט ליצירת הקולנוע המשמעותית ביותר שנוצרה בארץ ישראל בשנות ה30- . (48 דקות, מוסיקה בלבד)

הצד השלישי למטבע (ישראל-צרפת, 1961) / כריס מרקר

 מסע אימפרסיוניסטי ברחבי הארץ של כריס מרקר, מחשובי יוצרי הקולנוע התיעודי בעולם. מרקר מתבונן ושואל שאלות מתוך הבנתו שהמאבק המכריע של ישראל אינו המאבק על עצם קיומה, אלא מאבק על גיבוש זהותה הרוחנית והתרבותית. מה משמעותם של סמלים בחיינו? מהו זכרון קולקטיבי? מהם הגבולות בין הפרטי לציבורי? הסרט זכה ב"דב הזהב" בפסטיבל ברלין 1961 . (58 דקות, עברית, תרגום לאנגלית וצרפתית)

הם היו עשרה (ישראל, 1960) / ברוך דינר

 משחק: ליאו פילר, ישראל רובינציק, נינט דינר, עודד תאומי, בומבה צור

סרט עדין ויפה המספר על חבורת חלוצים בשנות ה80- של המאה הקודמת היוצרים יחדיו התיישבות שיתופית בארץ. כעת עליהם להתמודד עם אינספור מכשולים כמו השכנים הערבים מהכפרים הסמוכים, יחסן העוין של הרשויות התורכיות השולטות בארץ, וגם מחלוקות פנימיות בתוך הקבוצה עצמה.  הסרט הוא אבן-דרך בהתפתחות הקולנועית בארץ, והישגי הבימוי והצילום בו בולטים עד עצם ימינו. (105 דקות, עברית, תרגום לאנגלית).

הטרילוגיה של חיים גורי ובית לוחמי הגטאות