סגור
לתכנית החודשית

אומנות האוטופיה

אוצר: פלוריאן וויסט

מיזם של מכון גתה ישראל

מאחורי הקִדמה המודרנית מסתתרת המשאלה לחיים טובים יותר עבור כולם. כתוצאה מהתיעוש והשינויים בשוק העבודה שחלו בעקבותיו הדגישה המאה ה־20 את התחרות בין שתי שיטות כלכליות חברתיות, שטענו כל אחת שהן מייצגות את הדרך הנכונה ליותר חופש ורווחה כלכלית. וכך עם תום עידן הסוציאליזם החלו לדבר על קץ ההיסטוריה. על רקע השפעות הקפיטליזם הגלובלי, העלייה העכשווית של קדימות, האי שוויון והקיטוב גם במדינות מתועשות כמו גם המלחמה כאמצעי של הפוליטיקה – נראה כי הסכסוך הנוגע לשינוי חברתי שב או שמא לא נפתר מעולם. האוטופיות העכשוויות מתמקדות פחות במפנה כלל עולמי ויותר ביוזמות ובשינויים מקומיים.

פלוריאן וויסט אצר את סדרת הסרטים המלווה את תערוכת הכרזות של אמנים גרפיים בינלאומיים "אמנות האוטופיה" של מכון גתה ישראל שמוצגת במכון ון ליר בירושלים בין 30.11.17-08.03.18

הסדרה מביאה מבחר סרטים העוסקים באתגרים של החשיבה והפעילות האוטופיות על היבטיהם השונים ומתעדת אותם. שוב ושוב נראה כי אנשים בודדים או קבוצות מותחים ביקורת על המצב הקיים ומנסים לממש את רעיונותיהם הרדיקליים. למשל בסרט "טקסס קאבול" הלגה ריידמייסטר יוצאת למסע אל ארבע נשים במקומות שונים ברחבי העולם הנאבקות במלחמות. הסרט "דמוקרטיה – מבול הנתונים" פותח צוהר אל תהליך המשא ומתן המייגע עד לאישורן של התקנות האירופיות בנוגע להגנה על הפרטיות במידע שהתקבלו בסתיו 2016. הסרט "התחנה הבאה: אוטופיה" שביים אפוסטולוס קרקזיס עוסק במפעל בסלוניקי שנתפס בידי עובדיו והם גם מנהלים אותו בעצמם. בסרט "צמחי פרא" מביא ניקולס הומברט דיוקן של אנשים הזונחים את החיים הנוחים של חברת הצריכה ומבקשים למצוא חיבור חדש לטבע. בסרט העלילתי התיעודי "חוסר התמצאות אינו פשע" מריטה נהר וטטיאנה טוראנסקי עוסקות בשלטון הגבולות של מדיניות ההגירה והביטחון של מדינות אירופה. סרטו של כריסטיאן טוד "חֶבְרַת ארוחת צהריים בחינם" נוקט עמדה בתפיסה של הכנסה בסיסית לכול ללא תנאים.

דמוקרטיה – מבול הנתונים

בימוי: דיוויד ברנט
| 100 דקות

בסרטו זה מלווה דיוויד ברנט את ויויאן רדינג, נציבה שמרנית של האיחוד האירופאי, ואת יאן פיליפ אלברכט, חבר פרלמנט צעיר ושאפתן מתנועת הירוקים, במאבקם למען תקנות להגנה על הפרטיות במידע – תקנות המבקשות למנוע כל צורה של העברת מידע.

חֶבְרַת ארוחת צהריים בחינם

בימוי: כריסטיאן טוד
| 95 דקות

אם אנו משיגים עושר בזכות הטבע – משאב השייך לכול – הרי שהעושר שייך לכל בני האדם באותה מידה. הסרט שלפנינו בודק מהו הקשר בין מכונית אוטונומית לבין רעיונותיו של מיליארדר גרמני ויוזמה אזרחית שוויצרית. 

התחנה הבאה: אוטופיה

בימוי: אפוסטולוס קרקזיס
| 91 דקות

מפעל המייצר חומרי בנייה בסלוניקי אינו משלם שכר לעובדיו זה כמה חודשים ומכריז על פשיטת רגל. בעקבות זאת בפברואר 2013 פשטו על המפעל כמחצית מעובדיו וגם הציבור לקח חלק בפשיטה. הפועלים החלו לייצר חומרי ניקוי אקולוגיים והמשיכו בניהול עצמי של המפעל. הם משמשים דגם לכלכלה המבוססת על סולידרית. 

צמחי פרא

בימוי: ניקולס הומברט
| 108 דקות

ניקולס הומברט שואל שאלות על מערכת היחסים בין האדם לטבע. הוא יוצא למסע חקר ומגיע לארבעה מיזמים מן הסוג הזה. הסרט בעל כמה רבדים והוא מביא דיוקן של אנשים שהפנו את גבם לנוחות שמציעה חברת הצריכה ופנו אל אימא אדמה וכך פיתחו אורחות חיים אחרים. 

חוסר התמצאות אינו פשע

בימוי: מריטה נהר, טטיאנה טוראנסקי
| 76 דקות

יוון 2014. לנה היא עיתונאית וחוקרת את נושא מדיניות ההגירה והביטחון של מדינות אירופה ביוון. היא פוגשת באיימי, פעילה בתנועת “ברוכים הבאים פליטים”, ומלווה אותה. אט אט מאבדות שתי הנשים את הלכידות בהשקפת עולמן. 

טקסס קאבול. נשים נגד מלחמה

בימוי: הלגה ריידמייסטר
| 93 דקות

“טקסס קאבול. נשים נגד מלחמה” הוא סרט מסע פוליטי. הלגה ריידמייסטר מבקרת אצל ארבע נשים בארבע ארצות שונות ברחבי העולם הפועלות במתינות ובזהירות בעידן שלאחר הבהלה שפרצה בעולם בעקבות 11 בספטמבר 2001. הסרט שנוצר מתוך האי־שקט מעורר למחשבה ולעשייה.