סגור
לתכנית החודשית

אחרי האנשלוס - אוסטריה של 1938

כנס בינלאומי וסדרת סרטים

לאחר האנשלוס הגרמני של אוסטריה במארס 1938, יותר מ-190,000 יהודים היו חשופים לאכיפה של המדיניות האנטי-יהודית בידי המפלגה הנציונל-סוציאליסטית. שלילת זכויותיהם ורדיפתם הגיעה לשיאה באירועי נובמבר באותה שנה, עם אירועי פוגרום אלימים באזור הנשלט על ידי הרייך הגרמני. לנוכח אירועים אלימים אלו, אלפי יהודים נכלאו ונמלטו מאוסטריה. גורלם של אלו שלא הצליחו להימלט היה מר, חלקם הגיעו למחנה הריכוז מאוטהאוזן, חלקם גורשו לטרזינשטט או הושמדו במחנות הריכוז הגרמניים בפולין.

תכנית זו תבחן את הזיכרונות האישיים ואת הזיכרון הקולקטיבי של האירועים הדרמטיים של 1938 באוסטריה, כמו גם את השפעתם על החברה האוסטרית של אחרי המלחמה.

דברי פתיחה: פרופ’ משה צימרמן, האוניברסיטה העברית ירושלים

הכוח לשחות

בימוי: ירון זילברמן
| 80 דקות

“הכח וינה” היתה לאחת מאגודות הספורט הגדולות באירופה לפני מלה"ע השניה, אך לאחר האנשלוס, סגרו הנאצים את המועדון. חמישה עשורים לאחר נפגשות חברות קבוצת השחיה למשחה אחד נוסף כקבוצה. 

לאחר ההקרנה שיחה בהשתתפות במאי הסרט יאיר לב והסופר והתחקירן ניקו הופינגר

אתה מת רק פעמיים

יוצרי הסרט: יאיר לב, דוד דרעי
| 92 דקות

מי גנב את זהותו וסיפור חייו של ארנסט בכינסקי, סבו של הבמאי? מותחן דוקומנטרי חושף אדם שחי עם משפחת בכירים באס.אס והתמנה במרמה לנשיא קהילה יהודית באוסטריה. פיתולי העלילה, השילוב בין רצינות להומור, והמפגש הטעון בין צאצאי יהודים ונאצים מתגבשים לסרט תיעודי חד פעמי שלא תרצו להחמיץ. 

מרצה (באנגלית): ד”ר טוביאס אברכט־הרטמן

הכלבים הישנים של חנה

בימוי: אנדריאס גרובר
| 120 דקות

ג’והנה בת התשע עומדת לגלות סוד משפחתי עצום. לאור החינוך הקתולי שלה, גילוי זהותה היהודית החבויה של סבתה מהווה הפתעה של ממש, וכשחיים בעיירת ספר אוסטרית בשנות השישים המאוחרות, גילויים כאלה אינם פשוטים.