סגור
לתכנית החודשית

בלי עין הרע

555 חמסות שונות מוצגות בתערוכה “חמסה חמסה חמסה” במוזיאון לאמנות האסלאם, המוקדשת כולה לחמסה, אחד המוטיבים והחפצים הנפוצים ביותר בתרבות העממית. החמסה הפכה ברבות השנים מחפץ מסורתי בעל תפקיד מאגי הן בקרב התרבות המוסלמית והן בקרב זו היהודית לחפץ אייקוני המייצג תרבות ואמנות עממית. בתהליך של אבולוציה תרבותית הפך ייצור החמסה למסחרי והיא חדרה לתחומי חיים רבים: לפרסומות וכרזות רחוב, לבתי עסק ולמוסדות ציבור, כמחזיק מפתחות וכתליון למכוניות. שכבות רבות באוכלוסייה עושות כיום שימוש בחמסה והיא הפכה לחלק בלתי נפרד מהזהות הישראלית של ישראל 2018.

בהשראת התערוכה ובשיתוף המוזיאון לאמנות האסלאם תוצג החודש התכנית “בלי עין הרע” – על חפצים מאגים ואמונות טפלות בסדרת סרטים והרצאות מ”מונטי פייטון והגביע הקדוש” ועד “שחור” דרך ״הארי פוטר״ ו״שם הוורד.

משתתפי התוכנית זכאים לכרטיס כניסה למוזיאון האיסלאם לתערוכה "חמסה, חמסה, חמסה", יש לעבור דרך קופת הכרטיסים של הסינמטק על מנת לקבל כרטיס למימוש

התערוכה תנעל ב-24.11.2018

הקסם של הארי פוטר

"הארי פוטר" שמזמן הפכה לתופעה התרבותית טומנת בחובה לא רק סיפור מרתק, פנטזיה קסומה ועולם עשיר של קמעות, חברויות והתבגרות אלא גם משל מרתק על טבע האדם. עם אלעד חן.

הארי פוטר ואבן החכמים

בימוי: כריס קולומבוס
| 152 דקות

עיבוד למסך לראשון מבין שבעת ספרי הסדרה המצליחה העוקבת אחר הארי פוטר, יתום הגדל בבית דודיו ומגלה בוקר אחד כי הוא למעשה קוסם ויוצא להגשים את ייעודו בבית הספר למכשפים. 

נשים, כשפים וטקסים: בין התנגשות תרבותית להמשך המסורת

בהרצאה נדון על פעולות הגנה ועריכת טקסים לגירוש עין הרע וריצוי השדים, שנעשו על ידי נשים בחברה המסורתית בארצות המזרח. מרצה: עידית שרוני, אוצרת המוזיאון לאמנות האסלאם

שחור

בימוי: שמואל הספרי
| 100 דקות

סירטה של חנה אזולאי־הספרי עוסק בהתמודדותה של רחל, צברית בת 13, בשדים האופפים את חיי משפחתה המרוקאית המסורתית בישראל של שנות השבעים. סיפורה החצי דמיוני של חנה אזולאי-הספרי, עוסק בצורה אמיצה בשאלות של זהות והשלמה עצמית. הסרט צולם לפני 25 שנה בפילם, וההקרנה הערב היא לאחר תהליך רסטורציה מורכב והמרה  לעותק דיגיטלי משובח. זו הזדמנות נדירה לצפות בסרט בפורמט 4k על מסך גדול. 

מטאטאים, שרביטים ועוד הפתעות

האביזרים הקסומים שמלווים כל קוסם ומכשפה, ולמה הם בכלל צריכים אותם. נעמה רק היא עיתונאית ומבקרת קולנוע (Time Out, עין הדג), כותבת ומרצה על תרבות פופולרית. 

מונטי פייתון והגביע הקדוש

בימוי: טרי גיליאם, טרי ג’ונס
| 90 דקות

ההתגלמות הקולנועית הראשונה של סידרת הטלויזיה הסאטירית מבריטניה היתה הקומדיה הפרועה שלפנינו: מירוץ מטורף אחר ההיסטוריה והאפוסים ההיסטוריים בקולנוע. התיסבוכת העלילתית כאן מתחוללת כאשר יוצאת החבורה לחפש את הגביע הקדוש במיצוות המלך ארתור. 

תחת הוורד – על סמלים, סימנים וביטויים בסרט שם הוורד

עידן אנשל יבאר את המושגים טקס וסמל בהקשרים האוניברסאליים השונים, על 5 החושים דרכם מקבל האדם את המסר, על סמלים ועל טקסים בבניה החופשית ועל טכניקות בצילום שמצליחות להעביר מסר סמוי אל הצופה להעצמת החוויה

שם הוורד

בימוי: ז’אן ז’אק אנו
| 130 דקות

אב כנסיה פראנציסקני נוסע בלווית נזיר צעיר אל מנזר בצפון איטליה במטרה לחקור פרשיית רצח שהתרחשה במקום. ז’אן־ז’אק אנו יוצר אפוס עמוס סמלים ובונה עלילת מתח מרתקת, תוך שיחזור תקופתי של המאה ה־14, מהאפלות ביותר בתולדות הנצרות.