שישי | 29.03.24

שעה פריטים
All day
 
4pm
5pm
6pm
18:00
8pm
סגור
לתכנית החודשית

דימויים של חורבן

בחודש מאי עלתה הסדרה "צ'רנוביל" והציגה את השעות והימים לאחר התאונה בכור הגרעיני בצ'רנוביל. הצלחת הסדרה והדיון שעוררה נבעו בין השאר מיכולתה לתרגם לדימויים ויזואליים את האסון, ולהעניק לכותרות החדשותיות ולפרק ההיסטורי הזה מימד חדש, קרוב ואינטימי יותר. המתח והאימה של "צ'רנוביל" נבעו מן הפער בין דימויים אפוקליפטיים ששייכים לבדיון, לבין הידיעה כי מדובר על שחזור של אירועים אמיתיים.

תוכנית הסרטים הצנועה שנציג החודש יוצאת מעולם הדימויים שנוסח ב"צ'רנוביל" ומביאה יצירות שעוסקות באיזורי אסון דומים. אלו סרטים שמתעדים את הימים והשנים שאחרי האסון בפוקושימה, הירושימה לפני ואחרי הפצצה, או העיר פריפיאט שליד צ'רנוביל. אלו גם יצירות היפותטיות שמציגות את בריטניה על רקע מלחמת עולם שלישית או ישראל שאחרי המלחמה ("קלרה הקדושה"). עוצמתם של דימויים אלו הוא במחיקתו של האדם מתוכם, והאפקט המסתורי והמאיים שיש להעלמות הזו. ביטוי עמוק, מסקרן ומאתגר יותר מציג הסרט "הומו ספיאנס" – שמתחיל מהאזור האסור של פוקושימה ומתקדם לעבר מבנים ואיזורים נטושים בעולם כולו, כתוצאה ממשברים חברתיים וכלכליים. על אף הסיבות השונות בתכלית, הדימויים דומים למדי, ומעוררים מחשבה על מקומו של האדם בעולם והיקף השפעתו על הטבע.

אירוע בלעדי למנויי הסינמטק

צ’רנוביל

יוצר: קרייג מאזין
| 330 דקות

ב־26 באפריל 1986 התפוצץ כור מספר 4 של תחנת הכוח צ’רנוביל. סדרת המופת של HBO מתארת את ההתמודדות המיידית של השלטון הסובייטי עם האסון ועל אף שהעובדות ידועות, מצליחה “צ’רנוביל” להציע חוויה שמפעילה לגמרי את החושים והמחשבה. 5 פרקים, הפסקה בין פרק 3ל־4.

פריפיאט

בימוי: ניקולס גיירהלטר
| 100 דקות

13 שנה לאחר אסון צ’רנוביל, חזר הבמאי ניקולס גיירהלטר לעיר פריפיאט ולאיזור האסור שתושביו פונו והכניסה אליו נאסרה. הטריטוריה אינה ריקה לגמרי. את כל אלו מתעד גיירהלטר בסגנונו הייחודי עם שוטים מעוצבים שבאמצעות הנוף הפיזי והאנושי מספרים יותר מכל שיחה עם התושבים, על השלכותיו של האסון.

כשהרוח נושבת

בימוי: ג’ימי מורקאמי
| 84 דקות

ג’ים והילדה הם זוג פנסיונרים בריטים שמקשיבים לרדיו בשעה שהעולם דוהר למלחמת עולם שלישית. ג’ים מקיים את ההנחיות לקראת פצצה גרעינית אפשרית, וכאשר מתברר כי המלחמה פורצת, מגלים ג’ים והילדה את מחירה. “כשהרוח נושבת” יצא באמצע שנות השמונים ובחסות העיצוב הנאיבי וגיבוריו התמימים העביר מסר פציפיסטי. 

זמן מחצית החיים בפוקושימה

בימוי: מארק אולקסה, פרנצ’סקה סקאליזי
| 61 דקות

נאוטו מאטסומורה הוא מהתושבים הבודדים שנשארו באיזור האדום של פוקושימה. הוא ממשיך לדאוג לעדר הפרות הקטן שלו, לציית לתמרורים בכבישים הריקים, ולהתבונן בניסיונות של השלטון לטהר את האיזור. זהו דיוקן אינטימי של עקשנות להצמד לבית. הסרט מספק כמה דימויים מהממים של עולם שחדל לפתע להתקיים.

האיזור האסור

בימוי: טושי פוג’יארה
| 105 דקות

בימים שאחרי אסון פוקושימה, יצא הבמא טושי פוג’יארה למסע באיזורים האסורים שבהם פגעו הצונאמי והקרינה מהכור בפוקושימה. הוא מתעד חבל ארץ נטוש וחבול שדרך נופיו אנו למדים על המכה שהלמה בו. הנוף והפיזי והאנושי מצטבר בעזרת המצלמה האינטימית ליומן מסע אישי.

הומו ספיאנס

בימוי: ניקולס גיירהלטר
| 94 דקות

גיירהלטר נודד בין אתרים נטושים ברחבי העולם: החל מהאיזור האסור בפוקושימה, דרך מבנים עזובים ומציג את האופן שבו הטבע מביס את האדם. בלי קריינות או מרואיינים, בלי בני אדם בכלל, זוהי סדרה ארוכה ומעוצבת היטב של שוטים סטאטיים שמוגשים בקצב אפקטיבי ועם פסקול חכם.

בפינה זו של העולם

בימוי: סונאו קטאבוצ'י
| 129 דקות

מלחמת העולם השנייה בעיצומה, וחייהם של סוזו ומשפחתה הופכים קשים מדי יום. כשפצצת האטום מוחקת את הירושימה, אומץ לבה ותאוות החיים שלה יעמדו במבחן. סרט האנימציה "בפינה זו של העולם" שגרף את הפרס הראשון בפסטיבל אנסי היוקרתי, הוא דיוקן נוגע ללב של חיים בצל קטסטרופה

קלרה הקדושה

בימוי: ארי פולמן, אורי סיון
| 84 דקות

קלרה צ’אנוב, נערה בת 13 מבית של ציידי דובים, זוכה למספר ימים לכוחות על טבעיים שמביאים עיירה תעשייתית בדיונית בישראל אל סף שגעון. אלגוריה אפוקליפטית משועשעת, שתופסת את ישראל כמקום שבין הזיה לסיוט.

1 screaning
רביעי 01.05.24
01.05.24
20:30
סינמטק 1
סינמטק 1
2024-05-01 20:30:00 2024-05-01 23:30:00 Asia/Jerusalem קלרה הקדושה <p>ההקרנה בנוכחות הבמאי ארי פולמן</p> Cinematheque Jerusalem Cinematheque
קלרה הקדושה