שלישי | 11.12.18

סגור
לתכנית החודשית

פסטיבל סרטי נשים לזכרה של מייסדת הסינמטק ליה ון ליר

ליה ון ליר, מייסדת הסינמטק ופסטיבל הקולנוע ירושלים, הלכה לעולמה במרץ 2015. היא הקימה וביססה את תרבות הקולנוע בארץ והפכה לפנים של הקולנוע הישראלי בעולם. בשנת 1955 יצרה, ביחד עם שותפה לחיים וים, את מועדון הסרט הטוב בחיפה, מה שהפך ברבות הימים לארכיון הסרטים הישראלי. בשנות ה־70 ייסדה את סינמטק חיפה ועזרה להקים את סינמטק תל אביב ומאוחר יותר את סינמטק ירושלים, שהפך לה לבית. בשנת 1984 ייסדה את פסטיבל הקולנוע הבינלאומי הראשון בישראל. היא ניהלה את הסינמטק עד שנת 2008 והייתה נשיאתו עד יום מותה.

ליה תמיד סללה את הדרך שבה היא צעדה והתכנית שנציג החודש מבקשת להציג נשים שצועדות בדרכן שלן, מקבוצה של נשים במחנה פליטים בביירות שמבשלות ומשנות את חייהן, לביוגרפיות של השחקנית הדי לאמר, זמרת השאנסונים ברברה והסופרת מרגריט דיראס, דרך עולם השידוכים בחברה החרדית ועד סרט בוליוודי טיפוסי עם טוויסט פמיניסטי. מבחר הסרטים והמפגשים בתכנית מציג העצמה נשית, את מקומן של נשים בתרבות ואת כוחן של נשים ליצור שינוי בחברה.

שיחה עם במאית הסרט שושי אלטמן וגיבורת הסרט שרי שטינמץ

אחותי כלה

בימוי: שושי אלטמן
| 35 דקות

שרי, חרדית בת 27 מבני ברק. רווקה. הסרט מלווה את שרי בתקופת השידוכים החל משלב הצעת השידוך הבירורים והפגישות. נקשיב לה, לרגשות שלה, לקושי שלה. איך בחורה רווקה בגיל כזה מתמודדת בכור ההיתוך של החברה החרדית? לחפש חתן במשך 8 שנים זה קצת יותר מידי. אפילו בשבילה.

פצצה: סיפורה של הדי לאמאר

בימוי: אלכסנדרה דין
| 90 דקות

הדי לאמאר לא היתה רק אחת הכוכבות הגדולות של הוליווד בשנות ה-40, היא היתה גם פריקית של חדשנות ופיתחה שיטת שידור ששימשה את בעלות הברית נגד הנאצים. סרט תיעודי על דמות מרתקת שלא זכתה להערכה המגיעה לה – לא בקולנוע, ולא במדע. 

יום האשה הבינלאומי 2018 בשיתוף ויצו ירושלים

ברכות והענקת אותות הוקרה / הקרנת הסרט “דימונה טוויסט”, לאחר ההקרנה שיחה עם הבמאית מיכל אביעד

דימונה טוויסט

בימוי: מיכל אביעד
| 70 דקות

כיצד מרגישה ילדה או נערה, ילידת עיר גדולה לחופי הים התיכון, שיורדת ממשאית עם משפחתה באישון לילה ומגלה בבוקר שהיא בלב המדבר, מסביב סופות חול וכמה צריפים?

על גוף ונפש

בימוי: אילדיקו אניידי
| 116 דקות

הקשר בין שני עובדים בבית מטבחיים מתגלה כבעל משמעות הכרחית ומימד פנטסטי כאשר מתברר כי הם חולקים את אותם החלומות. אילדיקו אניידי מצליחה לתרגם שאלות של חיבור זוגי לכדי דרמה אנושית המפתחת את נקודת המוצא שלה לכיוונים מפתיעים ויוצאי דופן. 

נישואין וגירושין – ברבנות או בחוץ?

אירוע בשיתוף עמותת מבוי סתום. 20:00 פאנל בהשתתפות בתיה כהנא דרור, רחל קרן והרב יואל בן נון / 20:45 הקרנת טרום בכורה

מודי

בימוי: אייסלינג וולש
| 115 דקות

מוד לואיס היתה אמנית נאיבית שלימדה עצמה לצייר, ולמרות חריגותה וחיי הנישואין המורכבים שלה עם בעלה הנרגן, הפכה לאמנית בולטת. סביב הסיפור האמיתי הזה מייצרת איסלינג וולש את הדרמה שלפנינו. הרבה בזכות ההופעה של הוקינס והוק, יש לתוצאה הזו מימד אנושי של ממש.

אנרקלי

בימוי: אבינש דאס
| 113 דקות

דרמה מוסיקלית מהשוליים של בוליוווד, מפתיעה ומרתקת בגישתה הפמיניסטית. אנרקלי, כמו אמה לפניה, היא זמרת של שירי זימה – ז’אנר ייחודי בהודו, שהנשים שעוסקות בו זוכות ליחס משפיל על סף היחס לזונות. כשסגן רקטור של אוניברסיטה יוקרתית עושה בה מעשים מגונים על הבמה, היא יוצאת למלחמה להגן על כבודה. 

"כלת הנילוס" - נשים במצרים בין מסורת, דיכוי וחלומות

ד"ר איריס פרוכטר-רונן על מצבן של נשים בעולם הערבי ובחברות מוסלמיות פטריארכליות ותסקור כיצד נשים בחברות אלו מתמודדות עם דיכוי דתי, פוליטי וחברתי. אירוע בשיתוף הפורום לחשיבה אזורית

כלת הנילוס

בימוי: אדוארד מילס-עפיף
| 63 דקות

הבה מאוהבת באחמד, ארוסה זה שלוש שנים. אבל בכפר הקטן שבו היא חיה, בדלתא של הנילוס, למסורת של יש עצמה משלה. כך היא מוצאת עצמה נאלצת להנשא לאחר.  מבט ישיר ושובר לב על גורלן של נשים רבות ברחבי העולם הערבי.

הסרט יוקרן בליווי מוסיקה חיה, שהולחנה על־ידי המוסיקולוג הרומני דן דדיו, בביצוען של אדריאנה מאייר על הפסנתר ודיאנה מוש בכינור.

אקטרינה תיאודורויו – הגיבורה מג’יו

בימוי: איון ניקולסקו־בראונה
| 44 דקות

ערב מלחמת העולם הראשונה. הסרט מספר את סיפורה של אקטרינה תיאודורויו, אשר הפכה לאשה המפורסמת ביותר במאה ה־20 ברומניה בשל אומץ הלב אותו הפגינה בקרבות. בעקבות מות אחיה בשדה הקרב, אקטרינה מחליפה את מקומו, ומפגינה נחישות ואומץ יוצא דופן אותו הצליחה אף להחדיר בחיילים שסבבו אותה. 

מות המשוררת

בימוי: דנה גולדברג, אפרת מישורי
| 77 דקות

הסרט בנוי משני צירים מקבילים. באחד מתנהלת חקירה צולבת של יסמין (35), אחות סיעודית המתגוררת ביפו. השני עוקב אחר התחנות ביומה האחרון של לני שדה (50), חוקרת בעלת שם עולמי. עולמותיהן של שתי הנשים מצטלבים לרגע ונכרכים זה בזה לבלי הפרד.

ברברה

בימוי: מתייה אמלריק
| 97 דקות

בריגיט עומדת לגלם את הזמרת הצרפתיה ברברה בביוגרפיה קולנועית אודותיה. היא לומדת הדמות, השירים, הג’סטות. במאי הסרט עושה תחקיר משלו – מקשיב לתקליטים, קורא מסמכים, מראיין. ככל שהעניינים מתקדמים, השחקנית נטמעת בדמות, והבמאי רוצה להיות שם בשבילה. “לא סרט ביוגרפיה טיפוסי” מציין דן פיינרו ב“סקרין".

תנו לשמש להכנס

בימוי: קלייר דני
| 94 דקות

איזבל, בת חמישים ומשהו, אמנית, גרושה, רוצה אהבה בחייה. כל מפגש עם גבר תמיד נע בין הרצון להתמסר ובין החשש לאבד את העצמאות. נדרשת שחקנית מסדר הגודל של ג’ולייט בינוש בכדי למסור את פרפורי הרגש בדייקנות שכזו, והופעתה כאן הופכת את הסרט לחוויה אנושית חד פעמית. 

כלת הנילוס

בימוי: אדוארד מילס-עפיף
| 63 דקות

הבה מאוהבת באחמד, ארוסה זה שלוש שנים. אבל בכפר הקטן שבו היא חיה, בדלתא של הנילוס, למסורת של יש עצמה משלה. כך היא מוצאת עצמה נאלצת להנשא לאחר.  מבט ישיר ושובר לב על גורלן של נשים רבות ברחבי העולם הערבי.

בשיתוף עם איגוד יוצרי הקולנוע והטלוויזיה בירושלים. לאחר ההקרנה תתקיים שיחה עם יוצרות הסרט

מצברוח טוב

בימוי: מילי בן חיל, תמר שיפוני
| 75 דקות

גילי חולמת לעבוד ולצאת מהבית. נועם, בעלה, לא מוכן בשום אופן שגילי תתפרנס ותהיה אישה עצמאית. אסף בנם הקטן, רק רוצה שקט בזמן שהוריו מעבירים דרכו מסרים אחד לשניה. בצל האלימות בבית, גילי מחליטה לצאת לעבוד בלי לספר לבעלה. 

הכאב

בימוי: עמנואל פינקל
| 126 דקות

על בסיס פרקי האוטוביוגרפיה שכתבה מרגרט דיראס אודות שלהי הכיבוש וימי השחרור של פריז במלה"ע השנייה, יצר עמנואל פינקל את הסרט המצוין שלפנינו. דיראס הייתה חברה ברזיסטנס, ומהלך הסרט מתאר את ניסיונותיה לגלות את עקבותיו של בעלה שנלכד בידי הגרמנים. פינקל מייצר עולם חושני לגמרי בעזרת המצלמה, העריכה, הפסקול ובעיקר בזכות הנוכחות האדירה של מלאני טיירי.