סגור
לתכנית החודשית

ליה פסט 2019

הלה יוצאת לקרב דון קיחוטי כנגד תאגיד גדול אבל לא מבינה שהמלחמה הקשה ביותר עוד לפניה, קבוצת נשים רוצה לכבוש את עולם הרכיבה על אופניים אבל פוגשת התנגדות עזה, כל מה שוואלאא, צעירה פלסטינית, אי פעם חלמה עליו הוא להצטרף לשורות שירותי הביטחון, רות ביידר גינזבורג נאלצה להתמודד עם בלת”מים כל חייה עד שהצליחה להתייצב בראש החנית של עולם המשפט האמריקאי, נאדיה יוצאת למסע אמיץ ושובר לב להעלאת המודעות לנעשה לבנות עמה בעירק, כל אלו הם רק חלק מהסיפורים שסרטי “ליה פסט” מגוללים.

ליה פסט”, התכנית השנתית שמוקדשת לזכרה של מייסדת הסינמטק ליה ון ליר, מבקשת להציג יצירות שעוסקות בהעצמה נשית ובכוחן של נשים לחולל שינויים חברתיים, תרבותיים, כלכליים ופוליטיים. ליה מאז ומתמיד סללה את הדרך שבה היא צעדה. היא הקימה וביססה את תרבות הקולנוע בארץ והפכה לפנים של הקולנוע הישראלי בעולם. בשנת 1955 יצרה, ביחד עם שותפה לחיים וים, את מועדון הסרט הטוב בחיפה, מה שיהפוך ברבות הימים לארכיון הסרטים הישראלי. בשנות ה־70 ייסדה את סינמטק חיפה ועזרה להקים את סינמטק תל אביב ומאוחר יותר את סינמטק ירושלים. בשנת 1984 ייסדה את פסטיבל הקולנוע הבינלאומי הראשון בישראל. היא ניהלה את סינמטק ירושלים עד שנת 2008 והייתה נשיאתו עד יום מותה. ליה זכתה להערכה והכרה בינלאומית שאין שני להם והיוותה ומהווה דוגמה ומופת עבור ממשיכות וממשיכי דרכה בסינמטק.

יום האשה הבינלאומי 2019 בשיתוף ויצו ירושלים

18:30 קבלת פנים / 19:00 ברכות והענקת אותות הוקרה לנשים ירושלמיות על פועלן למען החברה בישראל / 20:00 הקרנת הסרט

המין החזק

בימוי: מימי לדר
| 116 דקות

רות ביידר גינזבורג נחשבת היום למגינת הגישה הליברלית בבית המשפט העליון של ארה”ב. הסרט שלפנינו מתאר את המהלכים הבולטים בראשית הקריירה המשפטית המבריקה והאופן שבו כל צעד היה מאבק הלכה למעשה למען שוויון זכויות לנשים ולמיעוטים. התוצאה, גם בזכות צמד הכוכבים בתפקידים הראשיים, היא דרמה אפקטיבית. 

הגחליליות עזבו

בימוי: סבסטיאן פילוט
| 96 דקות

לאו בת ה־17 די אבודה. היא עומדת לסיים את התיכון ואין לה מושג מה תעשה בהמשך. סוג מסוים של משען היא מוצאת בסטיב, גיטריסט שמבוגר ממנה בכך וכך שנים, אבל גם זה לא בהכרח מספיק. דיוקן מדויק של התבגרות נשית בעידן של חוסר ודאות. 

מחיר התשוקה

בימוי: מארי מקגוקיאן
| 108 דקות

איילין גריי היתה אמנית ומעצבת ובאמצע שנות ה־20 של המאה הקודמת תכננה וילה מודרניסטית פורצת דרך עבור המאהב שלה, יאן בדוביצ’י. אלא שבעבור לה קורבוזייה, וילה E-1027 היתה כנראה מכה יותר מדי גדולה לאגו והוא ניסה בדרכים שונות לנכס לעצמו את הקרדיט.

ללא עקבות

בימוי: דברה גרניק
| 100 דקות

טום חיה עם אביה ביערות העצומים שבשולי פורטלנד, אורגון. וויל אינו יכול יותר לקיים אורח חיים רגיל, אחרי ששב מן המלחמה במפרץ. השניים מנסים להסתתר מן השלטונות שאינם מקבלים את דרך החיים הבודדה הזו. דברה גרניק ממשיכה להציע מבט אחר, אנושי ומלא הבנה, על השוליים של אמריקה. 

שפת אם

בימוי: שי אלכסנדרוני
| 57 דקות

ארבע נשים בשנות השישים לחייהן מספרות על יחסיהן הטעונים עם אימהותיהן המנוחות. בסיפוריהן נכרכים גם יחסי הכוחות במשפחה ויחסיהן עם ילדיהן. נושאי שיחתן דומים ויוצרים אסקלציה לקראת רגעים כואבים של מות האם, המשולבים בתחושת הרווחה עם הפרידה מהיחסים המכבידים וההכרה ברגעי החסד בחייהן. 

רוכבות האופניים מאפגניסטן

בימוי: שרה מנזיס
| 90 דקות

ב־2011 הוקמה באפגניסטן קבוצה מקצוענית של רוכבות אופניים. מעבר לקשיים הפיזיים של רכיבת האופניים, זכו הספורטאיות הצעירות בשלל מכשולים מקומיים – העיקרי שבהם הוא איסור על נשים לרכב על אופניים. כח הרצון, הנחישות וההבנה כי רק בכוחות עצמן יצליחו לנצח, הופכים את הסרט שלפנינו לעדות נוספת לרלוונטיות של המאבק הנשי לשיוויון. 

על הכתפיים שלה

בימוי: אלכסנדריה בומבך
| 94 דקות

נאדיה מוראד נחושה לעמוד במשימה קשה מנשוא: לדבר בשם העם היזידי הנתון בסכנת השמדה מידי לוחמי דאע"ש. עליה לשוב ולהיזכר בזוועות שעברו עליה, כי ללא עדותה העולם לא יפנה תשומת לב לרצח העם המתחולל בקרב בני עמה. סרט תיעודי מרגש ורב־עוצמה.

יום אחד

בימוי: סופיה שילאגי
| 99 דקות

אנה מגדלת שלושה ילדים, עובדת כמורה ומנסה לשמר את הזוגיות עם בעלה. אבל ביקור של חברתה גבי בתחילת הסרט הופך את היממה הבאה למבחן של אמון וסבלנות. מעט סרטים מצליחים לתפוס כך את שגרת ההורות, את החיכוך הרגשי השקט בין הורים, את הדרך הסתמית שבה החיים יכולים להזרק ממסלולם. 

לעת כזאת הגעת למלכות - על אחריות נשית, אישית וציבורית בהובלת שינוי

דברי ברכה של עו"ד אורית להב- מנכ"לית מבוי סתום. הרצאה של אשת ההלכה מלכה פיוטרקובסקי

93 קווין

בימוי: פאולה אייסלט
| 90 דקות

הסרט "93 קווין", המתרחש במובלעת החסידית של בורו פארק בברוקלין, מביא את סיפורה של רחל "רוחי" פרייר, עו"ד חסידית ואם לשישה, הנחושה לחולל מהפכה במעמד האישה וליצור שירותי רפואת חירום על טהרת הנשים בניו יורק. רוחי נאבקת בתפיסת העולם הפטריארכליות השולטת בחברה החסידית.

אישה במלחמה

בימוי: בנדיקט ארלינגסון
| 101 דקות

תעשית האלומיניום של איסלנד עומדת להתרחב ולהרוס את הסביבה. מולה ניצבת אישה אחת ובמאבק הדון קישוטי שלה היא מגלה תושיה, תחכום ואומץ. אך המלחמה הזו מובילה אותה לבחירה הקשה של חייה. יש כאן עלילה אפית (כמעט סרט פעולה!), נופי הפרא של איסלנד, הומור סקנדינבי יבש ובעיקר גיבורה חד פעמית. 

פוקוס מייסדות

שנת 2019, היא שנת ה-50 לקולנוע הנשים בישראל. יוקרנו מהסרטים הראשונים של במאיות מרכזיות בקולנוע הנשים. זו הזדמנות יוצאת דופן להתוודע אל יצירתן ולהיווכח לצעדיה הראשונים של שפה קולנועית שהתגבשה.

זוהי סדום + עורבים + כורדניה

בימוי: ג’ולי שלז, איילת מנחמי, דינה צבי־ריקליס
| 114 דקות

זוהי סדום סופשבוע בסדום: שתי נשים בורגניות, נוסעות כמידי שנה לסופשבוע של “יופי ובריאות” בים המלח. אירוע מסוים סוחף אותן לסחרור של יצריות | עורבים מסעה של נערה בודדה מהמושב אל המרחב האורבני הצבעוני של תל אביב בשנות ה־80. | כורדניה סיפורה של משפחה עיראקית שנשארת במעברה. 

על המשמר

בימוי: קסבייה בוואה
| 134 דקות

1915. מלחה”ע הראשונה בשיאה. בהיעדרם של הגברים, נשארו הורטנז ובתה סולנז’ לשאת בנטל עבודות המשק של החווה המשפחתית. הורטנז שוכרת את פרנסין הצעירה לסייע לה בעבודה החווה. עונות תחלופנה, יבולים יזרעו וייקצרו, והקשר בין פרנסין לבני המשפחה יתהדק, אך הדם תמיד סמיך מן המים.