סגור
לתכנית החודשית

ליה פסט 2024

ליה ון ליר מאז ומתמיד סללה את הדרך בה היא צעדה. היא הקימה וביססה את תרבות הקולנוע בארץ והפכה לפנים של הקולנוע הישראלי בעולם. בשנת 1955 יצרה, ביחד עם שותפה לחיים וים, את מועדון הסרט הטוב בחיפה, מה שיהפוך ברבות הימים לארכיון הסרטים הישראלי. בשנות ה-70 ייסדה את סינמטק חיפה ועזרה להקים את סינמטק תל אביב ומאוחר יותר את סינמטק ירושלים. בשנת 1984 ייסדה את פסטיבל הקולנוע הבינלאומי הראשון בישראל. היא ניהלה את סינמטק ירושלים עד שנת 2008 והייתה נשיאתו עד יום מותה. ליה זכתה להערכה והכרה בינלאומית שאין שני להם והיוותה ומהווה דוגמה ומופת עבור ממשיכות וממשיכי דרכה בסינמטק.

“ליה פסט”, התכנית השנתית שמוקדשת לזכרה של מייסדת הסינמטק ליה ון ליר, מבקשת להציג יצירות שעוסקות בסיפורי נשים, העצמה נשית ובכוחן של נשים לחולל שינויים חברתיים, תרבותיים, כלכליים ופוליטיים. קיומה של סופרת מוערכת מתערער כאשר היא מואשמת במות בעלה, עיבוד לרומן המפתח של ג'ודי בלום, סרט תיעודי מכשף על חייה של פרידה קאלו, דיוקן משפחתי וחברתי משוכלל של הבמאית מונה אשש בכיכובה של מריון קוטיאר, סרט מסע מהפנט של אישה שחוזרת לקוריאה בחיפוש אחר שורשים, ודיוקן של אחת מהשחקניות הגדולות בתולדות הקולנוע.

כחלק מאירועי ליה פסט, אנו גאים להציג מחווה לליב אולמן. לפרטים נוספים>>>

 

 

ערב לזכר מייסדת הסינמטק ליה ון ליר

9 שנים שנים למותה של מייסדת הסינמטק, ערב לזכרה עם דברי פתיחה וסרט שלבטח היתה אוהבת

אנטומיה של נפילה

בימוי: ז'וסטין טרייה
| 151 דקות

יצירת המופת שזכתה בפרס דקל הזהב בפסטיבל קאן, בבימויה של הקולנוענית הצרפתייה ז'וסטין טרייה. עלילת הסרט עוקבת אחר סופרת מצליחה (סנדרה הולר, "טוני ארדמן") שבן זוגה מוצא את מותו בנפילה מחלון. החקירה שוללת את האפשרות שמדובר בתאונה. האם הוא שם קץ לחייו, או שמא היא דחפה אותו? חקר האמת יעלה שאלות נוקבות על זוגיות, הורות והדינמיקה בין המגדרים.

פרידה קאלו

בימוי: אלי ריי
| 90 דקות

סרט שובה לב זה ייקח את הצופה למסע דרך חייה של אחת מהנשים האייקוניות בהיסטוריה: פרידה קאלו. היא היתה אמנית דיוקנאות עצמיים פורה, שהשתמשה בבד הציור כבבואה לכל שלבי חייה הסוערים, שלעיתים אף היו טרגיים. סרט אישי ואינטימי זה מציג אוצר של צבע וחגיגה של חיים על המסך ומציע גישה חסרת תקדים ליצירותיה.

ליב אולמן: דרכים אחרות

בימוי: דירג' אקולקר
| 102 דקות

"דרכים אחרות" מחולק לשלושה חלקים, כל פרק מוקדש לנדבך אחר בחייה של אייקון הקולנוע ליב אולמן – שחקנית, יוצרת והומניטרית. זהו דיוקן מלא חן ותבונות שגם מעניק מבט מאחורי הקלעים של חלק מיצירות המשמעותיות ביותר של הקולנוע. דרך כתביה האישיים וראיונות עם חברים קרובים וקולגות ביניהם ג'סיקה צ'סטין וקייט בלנשט, אולמן כובשת את המסך והלב עם אותנטיות, הומור וכנות. 

ילדה קטנה עצובה

בימוי: מונה אשש
| 95 דקות

הבמאית מונה אשש מבקשת לברוא מחדש את דמותה של האם כדי להבין את הכוחות שהובילו אותה ליטול את חייה. לשם כך היא מבקשת מהשחקנית מריון קוטיאר לנסות ולאמץ את דמותה של האם. זהו דיוקן משפחתי וחברתי משוכלל המתבונן על האופן שבו טראומה משחזרת את עצמה דור אחר דור. "רגיש, כואב ואינטימי" (הוליווד ריפורטר).

אלוהים, אתה שם? זאת אני, מרגרט

בימוי: קלי פרמון קרייג
| 106 דקות

סיפורה של מרגרט, ילדה אמריקאית בת 11, שהוריה עוקרים אותה מחייה בעיר הגדולה לטובת חיי הפרברים. מעבר זה תופס את מרגרט ברגעי מפתח של נערה מתבגרת – על החששות, ההתרגשויות והחוויות המוזרות. לקח למעלה מ-50 שנה עד שיצא עיבוד קולנועי לרומן הקאנוני של ג'ודי בלום וכמה היה שווה לחכות לעיבוד הכנה והמרגש שלפנינו.

בחזרה לסיאול

בימוי: דייבי צ'ו
| 116 דקות

פרדי, אשה חדה ושובת לב בת 25, מרגישה שהיא חייבת לגלות את שורשיה האמיתיים. היא נוסעת לראשונה בחייה אל קוריאה־הדרומית, שם נולדה לפני שאומצה כתינוקת בידי משפחה צרפתית. היא מחפשת את הוריה הביולוגיים במדינה שעליה היא יודעת כמעט דבר, וחייה מתחילים לנוע בכיוונים לא צפויים. דרמה חכמה ומרגשת המספקת זווית חדשה על נושאים של זהות, שייכות וגבולות תרבותיים. 

9 עד 5

בימוי: קולין היגינס
| 109 דקות

שלוש מזכירות מחליטות לנקום בבוס הסקסיסטי, הנצלן והרשע שלהן. חלפו ארבעה עשורים ו"9 עד 5" הוא עדיין קומדיה אנרגטית מהנה ומוצלחת ולמרות שנלמדו כמה לקחים על הטרדות מיניות - הרוח הנושבת בסרט, שאינה מרכינה ראש ואינה מתנצלת - עדיין רלוונטית.