סגור
לתכנית החודשית

מבט על הקולנוע הנורדי 2018

במחזה מאת דייוויד הייר, המחזאי הבריטי הנודע, כאשר אשת דיפלומט נדרשת לתאר את עלילת סרטו החדש של “הבמאי הנורווגי ההוא”, אינגמר ברגמן, היא מסכמת: “יש שם אישה שבזה לבעלה”. ברגמן הוא כידוע שוודי, והייר חד ההבחנה מעיר בשנינות יתרה לא רק על מוגבלות היכולת שלנו לקרוא רבדים עמוקים של תרבויות אחרות אלא גם להבחין ביניהן.

סינמטק הרצליה חוגג השנה עשור לקיומו. בשיתוף עם שגרירויות דנמרק, נורווגיה, פינלנד ושוודיה, אנו מבקשים להציג את יופייה של התרבות הנורדית, שיש התופסים אותה בטעות כאפלולית, ולהגיש את המהדורה הראשונה של “מבט על הקולנוע הנורדי”. התוכנית האמנותית כוללת כעשרים סרטים שונים, המייצגים 66 שנה של קולנוע עשיר ומרתק. אף שאי-אפשר להציג את מלוא מורכבותו במהדורה אחת, בחרנו להקרין יצירות חדשות לצד יצירות ישנות מתקופות שונות.

הבחירה בסרטים מארבע מדינות שונות יצרה קשרים חדשים ומרתקים בין יצירות שונות. למשל, “הנערה מהצפון” העכשווי ו”האיילה הלבנה” עוסקים שניהם בשבט הסאמי ומציגים מבט פמיניסטי חריף; “רכבות לילה” ו”עליית ולהאלה” רבי-התחבולות הקולנועיות מעמידים תמרור עצור בפני עליית הפשיזם; “סאראבנד”, “אנטיכרייסט” ו”להישאר בחיים” (שאינו מהסס לעקוץ את סרטיו של המאסטר השוודי) מנתחים בסכין חדה את מורכבות היחסים בין נשים וגברים (הנגיעות וכו’...); ו”רגע בשדה” העדין ו”הכנס את האדם הנכון” המצמרר מציגים שניהם סיפורי אהבה בין בני לאומים שונים ותוהים על היכולת לממשם. יכולנו להמשיך ולמצוא כך קשרים נוספים, אבל אנו מעדיפים לשמוע עליהם דווקא מכם, הצופות והצופים.

לסיום, שנת 2018 היא שנת מוזיקת המטאל. כיוון שאנו אוהבי מוזיקה מושבעים, טרחנו והזמנו את יוצרי הקומדיה המטורפת “מסע כבד” לביקור בארצנו, שבה גם החורף הוא שמשי, כדי שירעישו קצת באוזניכם ובאוזני השכנים.

שלכם,

צוותי סינמטק הרצליה והשגרירויות

הסרט יוקרן בתרגום לעברית וילווה מתחילתו ועד סופו על-ידי המספרת גלית רויכמן, אשר תלמד את הילדים כיצד צופים ונהנים מסרט גם כשלא מבינים את שפתו. 

הסיפור המופלא על אגס ענק

בימוי: פיליפ איינשטיין ליפסקי, אמלי נאסבי פיק, ירגן לרדאם
| 80 דקות

סוֹלבּי היא עיירה שלווה ומנומנמת, אך הכול משתנה כשראש העיר נעלם בנסיבות מסתוריות. ערב אחד, שני חברים, מיצ'וֹ וסבסטיאן, מוצאים בחוף הים בקבוק ובו הודעה מראש העיר: הוא נמצא באי מסתורי וגילה תגלית מפתיעה. מיצ'ו וסבסטיאן יוצאים למסע מלא הרפתקאות כדי למצוא את ראש העיר ולהחזירו הביתה.

הנערה מהצפון

בימוי: אמנדה קֵרְנֵל
| 110 דקות

לפלנד, שנות השלושים. אֶלֶה־מריה היא נערה בת לשבט סאמי שנשלחת אותה לפנימייה שבה תסתגל לחיים העכשוויים. המפגש של הנערה הכפרית עם הסביבה המודרנית והגזענית מתחיל ברגל שמאל, אך היא מצליחה לגבור על המכשולים הרבים. התוצאה היא סרט ביכורים מרשים ונוגע ללב שראוי ביותר לתשומת לבכם.  

הכניסו את האדם הנכון

בימוי: תומס אלפרדסון
| 114 דקות

סביב הרומן המהוסס בין הילד המוכה של הכיתה לבין השכנה החדשה ופרועת השיער, בפרבר מושלג של שטוקהולם, יצר תומאס אלפרדסון את פנטזיית הערפדים שלפנינו. מלאכת הצילום של הויטה ואן הויטמה עוטפת הכל ברכות מושלגת והתוצאה היא עדיין אחד הסרטים הבולטים של המאה הנוכחית. 

נערת ליווי

בימוי: מיכאל מרסימיין
| 140 דקות

איריס וסוניה הן קטינות יפהפיות שהחיים הובילו אותן לעולם הזנות. בעידודה הפעיל של מדאם המקורבת לחוגי הממשל הן מכניסות לחוג לקוחותיהן את מי שעתידים להתמודד על המשרות הפוליטיות הבכירות ביותר. הסיפור מסתבך כאשר חוקר משטרתי מתקרב יתר על המידה למושכים בחוטים. מותחן פרנויה פוליטית במיטבו.

סאראבנד

בימוי: אינגמר ברגמן
| 120 דקות

שלושים שנה חלפו מאז נפרדו דרכיהם של מריאן ויוהן. עתה, זמן קצר לפני יום הולדתם השמונים, הם נפגשים שוב. כל אחד מהם חי חיים שלמים ועשירים, אבל עברם אינו מרפה: נחשולים של אהבה וכעס מציפים אותם, והם אינם בטוחים שיכולה לשרור ביניהם הרמוניה ולו ללילה אחד.

אנטיכרייסט

בימוי: לארס פון טריר
| 108 דקות

איש ואישה מתייסרים ברגשות אשם בשל אחריותם למות בנם. הם מסתגרים בבקתה בלב יער בתקווה למצוא מזור לכאבם ונקלעים למאבק סמלי בין נחשולים של נשיות וגבריות, זעם ומחילה. "אנטיכרייסט” מציע שילוב בין המרתיע למהפנט, עד כי פיליפ פרנץ’ מ”הגרדיאן” קבע שזהו סרט שצריך לחוות ולא לנסות להבין. 

רכבות לילה

בימוי: לארס פון טריר
| 110 דקות

ערב המלחמה הקרה, על רקע הריסות גרמניה אחרי מלה”ע השניה, מגיע ליאו, צעיר אמריקני ממוצא גרמני, לגלות את ה”מולדת”. ברחבי המדינה פועלים עדיין פרטיזנים נאציים והם משפיעים על מערכת יחסיו עם קתרינה, בתו של איל־רכבות המקים מחדש את עסקיו בסיוע בנות הברית... 

עליית ולהאלה

בימוי: ניקולס וינדינג רפן
| 93 דקות

חד־עין הוא לוחם העשוי ללא חת שמשתחרר מכלאו ויוצא לאודיסיאה עקובה מדם בחברת ילד שנידון לעבדות. סרט פעולה מופשט ודל במלים ואשר עוסק בעליית הפשיזם על רקע יופיו של הטבע הפראי. 

האשמים

בימוי: גוסטב מולר
| 85 דקות

אסגר, קצין משטרה בדימוס המוצב במוקד החירום, מקבל פנייה מאישה הטוענת שנחטפה. בלי לדעת שנקלע למציאות מורכבת, אסגר יוצא להצילה ובידו טלפון בלבד. מותחן הנשען על יכולותיו של שחקן אחד בלבד ו"התוצאה המהנה מעבירה את עיקר הפעולה לדימיונו של הצופה”.

הבית שג’ק בנה

בימוי: לארס פון טריר
| 155 דקות

ג’ק הוא רוצח סדרתי. בשיחה עם המראיין מאחורי המצלמה הוא מוכן לפרט על חמישה מקרים כאלו ובין לבין משוחחים השניים על המניעים של ג’ק ומנסים להבין את עוצמת המשיכה של התשוקה לרצח. פון טריר כהרגלו יודע ליצר רגעים קולנועיים צלולים שהופכים את היצירה למושכת ומרתיעה גם יחד.

פשוט עוד סיפור אהבה

בימוי: אולה בורנדל
| 100 דקות

גבר בורגני מזוהה בטעות כמאהב של בחורה עשירה שנפגעה בתאונה. הוא מחליט לנצל את הטעות כדי לשנות את חייו. יש כאן תפניות עלילה מפתיעות, דמויות חד פעמיות, העדרה של הגזמה מיותרת ומידה של הומור סקנדינבי צונן. התוצאה היא רכבת הרים מהנה שהיתה לאחד המותחנים המוצלחים של העשור הקודם.

תלמה

בימוי: יואכים טרייר
| 116 דקות

סטודנטית מופנמת שהתחנכה בסביבה דתית נאלצת להתמודד עם התעוררות מינית המקנה לה כוחות-על טלה-קינטיים. עליה ללמוד כיצד לשלוט ביכולותיה הפרועות לפני שיהיה מאוחר מדי. סרטו החדש של יואכים טרייר ("אוסלו, 31 באוגוסט") הוא יצירה מסוגננת המצולמת לעילא ומבוימת ביד אמן חדה ומדויקת.

עיוורת

בימוי: אסקיל ווגט
| 96 דקות

מאז שהתעוורה משקיעה אינגריד זמן ניכר בכתיבת סיפור אודות אם חד הורית והמחזר הביישן שלה. “עיוורת” הוא אחד הסרטים הגדולים של השנים האחרונות: יצירה מושכת ומתעתעת שעוסק בגבולות שבין בדיון למציאות ובין אהבה לתשוקה. 

קון טיקי

בימוי: יואכים רונינג, אספן זנדלברג
| 118 דקות

מסעו של החוקר תור היידראל, אשר חצה בשנת 1947 את האוקיינוס השקט יחד עם עוד חמישה ימאים על גבי רפסודה רעועה, זוכה לעיבוד קולנועי מרשים וסוחף שהיה מועמד לפרס הסרט הזר הטוב ביותר ב־2013.

ההקרנה בנוכחות במאי הסרט יוסו לאאציו ויוקה וידגרן

מסע כבד

בימוי: יוסו לאאציו, יוקה וידגרן
| 92 דקות

סרט מסע מצחיק נורא, העוקב אחר הדרך לצמרת של חברי להקת מטאל לא מוכרת. המסע כולל שוד קברים, התחברות להוויה הוויקינגית, ותקרית דיפלומטית שיכולה להוביל למלחמה בין פינלנד לנורבגיה. שעה וחצי של מוסיקה מפוצצת והומור דק.

להישאר בחיים

בימוי: שרלוט בלום
| 83 דקות

אחרי שמריאן מגלה שבן זוגה בוגד בה עם בחורה צעירה היא מגלה שהחיים לבד יכולים להיות מהנים הרבה יותר. בסיוע דיאלוגים שנונים ופסקול עם מיטב להיטי הסבנטיז “להשאר בחיים” הוא צ’יק־פליק מתוק ומשעשע.

רגע בשדה

בימוי: מיקו מאקלה
| 108 דקות

אחרי השהות בקמפוס פריזאי תוסס, ריקנותו של אזור הספר הפיני, משרה על ליוי תחושת מועקה. את ימיו הוא מעביר בניסיון לעזור לאביו לשפץ את ביתם הישן ולעזרתם בא טארק, מהגר צעיר ממוצא סורי. מרגע לרגע, ומזריחה לשקיעה נרקם קשר עמוק בין שני הצעירים שמתמסרים אחד לשני בגופם ובנשמתם. 

האיילה הלבנה

בימוי: אריק בלומברג
| 74 דקות

אגדה על אישה לאפית אשר אינה מרוצה מחיי נישואיה. ביקור אצל שמאן מקומי אינו מביא מזור למכאוביה אלא הופך אותה לאיילה ערפדית. “האיילה הלבנה” עוסק באופן שבו התשוקה המינית הנשית מובילה להשלכות טרגיות. אלא שכאן המהלך הזה מתורגם לסרט מהמם ביופיו.