סגור
לתכנית החודשית

מחווה לג'ון קסאבטס

"You can defeat fear through humor, through pain, through honesty, bravery, intuition, and through love in the truest sense"

"We only have two hours to change people's lives."

John Cassavetas

ג'ון קסאבטס (1929-1989), הבמאי והשחקן האמריקני־יווני, יצר במשך 25 שנות קריירה קולנועית תריסר סרטים באורך מלא. מכלול עבודתו זה, אשר כולל יצירות מוּכרות, ובהן "צללים" (1959), "מיני ומוסקוביץ'" (1971), "אישה תחת השפעה" (1974), ו"ליל בכורה" (1977), לצד יצירות אחרות מרתקות לא פחות, יוצג כמעט במלואו במסגרת המחווה הזאת.

בחזונו הקולנועי החלוצי ראה קסאבטס את היצירה הקולנועית כתהליך של חקירה עצמית, ובאמצעותה הוא ביקש לבחון את משמעות חייו וחיי הסובבים אותו. בשונה מן הקולנוע הנרטיבי של הזרם המרכזי, הקולנוע של קסאבטס נתן עדיפות לעיסוק העדין בדמויות, ברגשותיהן המודחקים וביחסים המורכבים ביניהן. סרטיו מעלים שאלות כנות בנוגע לעולמו האישי ובד־בבד הם מזמינים את הצופים לחקור שאלות בנוגע למצב האנושי מתוך ניסיונם שלהם. כך גם עבודתו של קסאבטס, כאוטר בעל חותם אמנותי ייחודי, משקפת היטב תנועה אמנותית רחבה שהתפתחה החל משנות ה־50 של המאה ה־20 שהוא נחשב למייסדה – הקולנוע האמריקני העצמאי.

האוטריזם של קסאבטס היה כרוך בחתירה הבלתי מתפשרת שלו לאוטונומיה יצירתית ללא תלות במערכת ההוליוודית (תחת מגבלות תקציב ובשיטות מימון והפקה חלוציות), ובמעורבות המקיפה שלו כבמאי בהיבטים השונים של העשייה הקולנועית: הפקה, עריכה, הלחנת פסקול, צילום, עיצוב אמנותי, ואף שיווק והפצת הסרטים. קסווטס גם גילם כמה מן התפקידים הראשיים בסרטיו לצד נבחרת שחקנים קבועה שתרמה באופן משמעותי ללכידוּת הסגנונית של יצירתו: ג'ינה רולנדס (בת הזוג של קסאבטס), בן גזארה ופיטר פאלק.

אמנם האסתטיקה של קסאבטס מזוהה עם המבע הריאליסטי הכמו־דוקומנטרי נוסח "הסינמה וריטה" (שימוש במצלמת כתף, בתאורה טבעית ובשיטות משחק מבוססות אלתור). ואולם התוצאה היא קולנוע מוקפד ומסוגנן, של אוטר אשר הביא את אמנות הקולנוע להישגים פורצי דרך, החתום על כמה מיצירות המופת המשפיעות ביותר של הקולנוע האמריקני. 

סרטים שחייבים לראות

מרצה: הבמאי תום שובל

פנים

בימוי: ג’ון קסאבטס
| 130 דקות

הכל טוב בזוגיות של ריצ’רד ומריה, עד שהוא פוגש יצאנית צמרת. כשהוא חוזר מבילוי אצלה הוא מפטיר משהו על גירושין לאשתו, וזו יוצאת לבילוי לילי. כשריצ’רד שב הביתה, הוא מגלה גבר זר במיטתה. באמצעים הקסאבטסיים הטיפוסיים מעלה “פנים” סיפור על בדידות. 

צללים

בימוי: ג’ון קסאבטס
| 81 דקות

סרטו הראשון של קסאבטס מתמקד בחייהם של שלושה צעירים בניו יורק של סוף שנות החמישים, החולקים דירה אחת. כמו בכל הפילומגרפיה שתבוא בהמשך, גם כאן גיבוריו מחפשים משמעות לחייהם, גם כאן השאלות הגדולות נוכחות בתוך חיי היומיום 

בעלים

בימוי: ג’ון קסאבטס
| 138 דקות

שלושה ידידים נפגשים בהלווייתו של הרביעי בחבורה. המוות הפתאומי פוקח את עיניהם ונותן להם אומץ לנסות ולברוח מהעצב והיאוש הגלומים בשיגרת היומיום. אחד השיאים הגדולים ביצירתו של קסאבטס, המביא כאן לידי שלמות את סיגנונו הריאליסטי.

מיני ומוסקוביץ’

בימוי: ג’ון קסאבטס
| 115 דקות

עובד החניון סימור מוסקוביץ' עוקר לקליפורניה ופוגש במיני מור האינטלקטואלית – הרומן המפתיע בין השניים דורש רק ארבעה ימים עד שיכירו בין אמהותיהם וירוצו אל מתחת לחופה. גרסתו של ג’ון קסאבטס לקומדיה הרומנטית מפשיטה מהז’אנר את סממניו הקלאסיים וחושפת את מאבק המינים הכוחני שבמרכזו 

אשה תחת השפעה

בימוי: ג’ון קסאבטס
| 155 דקות

ניק ומייבל הם בני המעמד הבינוני התחתון. ניק הוא בעל נאמן ואוהב המתקשה לרדת לסוף דעתה של אשתו. מייבל היא עקרת בית, מטופלת בשלושת ילדיהם – אשה כנה, ישירה ונוירוטית שקשייה להתמודד עם תיסכול חיי היומיום. “אשה תחת השפעה” הוא ללא ספק אחד משיאיו הגדולים של קסאבטס. 

מותו של סוכן הימורים סיני

בימוי: ג’ון קסאבטס
| 109 דקות

בעליו של מועדון חשפנות נקלע לצרות אחרי הפסדי הימורים כבדים. במקום לשלם את החוב, מוצע לגיבורנו לחסל סוכן הימורים סיני, שנחשד במעילה. גם בעטיפה של פילם נואר – קסאבטס נשאר קסאבטס: עם סגנון חופשי, מצלמה קרובה ודמויות שרוטטות לנגד עיננו. 

ליל בכורה

בימוי: ג’ון קסאבטס
| 143 דקות

שרה היא כוכבת תאטרון מפורסמת שמתקשה להשלים עם העובדה כי בגילה מאהבים צעירים כבר לא באים בקלות. אם לא די בכך, במחזה החדש בכיכובה עליה לגלם אשה בת גילה – שגם לה יש בעיה עם הריקנות, גם היא ספקנית ביחס לחיים ולקריירה. 

גלוריה

בימוי: ג’ון קסאבטס
| 123 דקות

גלוריה סוונסון, רווקה בלונדינית מהברונקס שהיתה פעם המאהבת של אחד מראשי המאפיה, נקלעת לדירה סמוכה לפני שאנשי הפשע המאורגן יחסלו את אחד מאנשיהם. גלוריה נוטלת את הבן הקטן שניות לפני שמשפחתו תעלה השמימה ויחד איתו נמלטת מפני המאפיה והמשטרה כאחד. 

נחשולי אהבה

בימוי: ג’ון קסאבטס
| 135 דקות

שרה ורוברט הם אח ואחות שהנסיבות הובילו אותם לחיים שונים לחלוטין. ב”נחשולי אהבה”, זוכה פרס “דב הזהב” בפסטיבל ברלין 1984, מביא קסאבטס לשיא את המחקר הקולנועי שלו בדבר הפסיכה האנושית והאופנים שבהם אפשר לתעד אותה בקולנוע.