סגור
לתכנית החודשית

מחווה לג'יין קמפיון

העונה השניה של "קצה האגם" שעלתה לפני כחודש ב"הוט", והיתה לפרוייקט הטלוויזיוני הראשון שמוקרן בפסטיבל קאן, היא פסגה נוספת שכובשת ג'יין קמפיון. קמפיון, ילידת ניו זילנד, בת להורים שחקנים, ניסתה בתחילה לחמוק מן הייעוד האמנותי ובחרה בלימודי אנתרופולוגיה. אחרי מסע באירופה שבה לאוסטרליה ונרשמה ללימודי אמנות. כאן החלה בקריירה קולנועית כשהיא נודדת מתחומי הסרט הנסיוני לתוך העשיה היותר מיינסטרימית.

במהלך שנות השמונים יצרה מספר סרטים קצרים שהוקרנו בהצלחה בפסטיבל קאן ולאחריהם ביימה את סרטה הראשון "סוויטי" (1989). כמו כמה מסרטיה הבאים – זכה "סוויטי" לתגובות מעורבות קיצוניות בקאן. בעקבותיו ביימה את "מלאך אצל שולחני", אודות הסופרת ג'נט פריים, שתוכנן בתחילה כסדרת טלויזיה, אך הפך לאחד הסרטים הבולטים בפסטיבל ונציה 1990. כבר בשתי יצירות אלו מסתמן הכיוון שאליו תחתור כל הפילמוגרפיה שלה: אפוסים דרמטיים שבמרכזם נשים רגישות המפלסות את דרכן אל מול גבולות החברה הגברית. "הפסנתר" (1993) שזיכה את קמפיון בפרס הבימוי בפסטיבל קאן – ובכך היתה לאישה הראשונה שזוכה בפרס זה – הביא את כל הפתילים שהוצגו בעבודותיה הקודמות לשיא חדש. סרטיה הבאים "דיוקנה של גברת" (1998), "עד שייצא עשן" (1998), "תשוקה חותכת" (2003) ו"כוכב בהיר" (2008) ממשיכים לבחון את הנושאים האלו כשקמפיון חוקרת את תפקידה של המיניות הנשית כחלק מתהליך השחרור ומשחקת עם ההגדרות הז'אנריות של העיבוד הספרותי וז'אנר הבלש, אלמנטים שיחזרו בעוצמה ב"קצה האגם" – סדרה מרובדת וחכמה שבה כמה מנועי עלילה פועלים במקביל, ומצליחים להציב גיבורה פגומה על רקע מציאות אכזרית שבה נשים נשחקות בתוך עולם שפועל כנגדן.

הניסיון להכניס את קמפיון למשבצת "הקול הנשי" וביטויים שונים מסוג זה עשויים להקטין את חשיבותה. קמפיון היא כיום כח משמעותי בקולנוע העולמי, במאית בשלה ומיומנת שמצליחה ליצור קולנוע חכם המפעיל את הלב והשכל של צופיו גם יחד.

אירוע למנויים

הכניסה למנוי הסינמטק בלבד. יוקרנו שני הפרקים הראשונים של העונה השניה. ההקרנה באדיבות HOT. כל פרקי “קצה האגם” זמינים לצפייה ב־HOT Xtra VOD 

קצה האגם: הנערה הסינית

יוצרים: ג’יין קמפיון, ג’ררד לי
| 110 דקות

העונה הראשונה של "קצה האגם" היתה מופת של טלויזיה גדולה. בעונה השניה, שבה גריפין לסידני ונשאבת לתוך חקירת סחר בנשים במזרח אסיה. ג'יין קמפיון מצליחה, בעזרת הקנבס הרחב שמאפשרת הטלויזיה, לעסוק בכל הנושאים שמאפיינים את הקולנוע שלה ולהעזר באנסמבל מעולה בראשותן של הכוכבות הגדולות של ימינו: אליזבת מוס וניקול קידמן.

מלאך אצל שולחני

בימוי: ג’יין קמפיון
| 158 דקות

סירטה הארוך השני של ג’יין קמפיון מבוסס על שלושת פרקי הרומן האוטוביוגרפי מאת ג’אנט פריים – סיפורה של דמות נשית המתאשפזת בבי”ח לחולי־רוח בגלל חוסר יכולת להתמודד עם רגישותה הגוברת. “מלאך אצל שולחני” נותר סרט יוצא דופן ברעננותו וברגישותו, משעשע ונוגע ללב, המעיד על חשיבה קולנועית מקורית.  

"הפסנתר" הוא יצירה קולנועית מהפנטת, מטלטלת, פמיניסטית ומהפכנית. מה הופך אותו למפתח מובהק לסגנון ולנושאים שמעסיקים את הבמאית? מרצה: יערה עוזרי 

הפסנתר

בימוי: ג’יין קמפיון
| 120 דקות

אדה ובתה מגיעות מסקוטלנד לניו זילנד הנידחת של המאה ה-19. אדה היא אילמת מגיל שש ומתקשרת באמצעות נגינה בפסנתר האהוב שלה. לאחר שבעלה משאיר את הפסנתר על חוף הים, הוא נקנה בידי שכנו. אדה מסכימה להעניק לו שיעורי פסנתר, בתמורה לקבלת הפסנתר חזרה לידיה, אבל אינה מודעת שכוונותיו אחרות.

דיוקנה של גברת

בימוי: ג’יין קמפיון
| 144 דקות

עיבודה של ג’יין קמפיון לספרו של הנרי ג’יימס הוא סרט קודר ורווי ארוטיות, במרכזו אשה חזקה ועצמאית הקורסת בלחץ העולם הגברי הסובב אותה. 

עד שייצא עשן

בימוי: ג’יין קמפיון
| 114 דקות

אחרי שאוסטרלית צעירה המטיילת בהודו נופלת בקסמיו של גורו מקומי, מחלצת אותה אמה ומשיבה אותה הביתה כדי לעבור טיפול גמילה מידיו של גבר אמריקאי מאפיר. עם הארווי קייטל המנוסה וקייט וינסלט בהופעה המאתגרת את הפרסונה הקולנועית שלה, עם צילומים פסיכדליים המשמשים כצלע נוספת בעלילה, הופך “עד שיצא עשן” לסרט סוער, עשיר ומורכב. 

תשוקה חותכת

בימוי: ג’יין קמפיון
| 120 דקות

פראני היא מורה לכתיבה באוניברסיטה ניו יורקית. פרשיית רצח המתרחשת בסמוך לביתה מובילה אותה להכרות עם בלש המשטרה החוקר את המקרה, ועימו היא פורצת במערכת יחסים סוערת. ג’יין קמפיון מביימת לראשונה סרט ז’אנר של ממש ומצליחה גם כאן למזוג לתוכו את הרהוריה בדבר מערך הכוחות בין המינים. 

כוכב בהיר

בימוי: ג’יין קמפיון
| 120 דקות

לונדון, 1818. המשורר ג’ון קיטס מגלה כי נדבק בשחפת ונקודת האור היחידה בחייו היא בת השכנים, פאני, תופרת מעולה ששירה מעבירה אותה על דעתה. מערכת היחסים המתפתחת בין השניים טובלת בשיאים של רגש, גם אם האיסורים החברתיים מונעים מהשניים לממש את אהבתם.