סגור
לתכנית החודשית

מחווה לגילה אלמגור

בחודש יולי חוגגת גילה אלמגור את יומהולדתה השמונים. לרגל המאורע, הזמנו את הגברת הראשונה של הקולנוע הישראלי לבחור עבור הסינמטקים את הסרטים המשפיעים והאהובים עליה. רשימת הסרטים שנבחרה היא מקבץ של קולנוע נהדר, משלל תקופות וסגנונות. בתוכניה להלן תוכלו למצוא את הסרטים, שיוקרנו במהלך חודש יולי, ולצידם את נימוקיה של גילה אלמגור לבחירה בכל אחד מהם. אתם מוזמנים!

המפגש הראשון שלי עם פליני, בעיני אחד מגדולי יוצרי הקולנוע של כל הזמנים. סרט קטן בשחור לבן עם תגלית מדהימה בשם ג’ולייטה מסינה. והשאר היסטוריה. (גילה אלמגור)

לה סטראדה

בימוי: פדריקו פליני
| 94 דקות

זמפאנו, אדם גס רוח ומחוספס, מנהל קרקס נודד קטן. הוא מחפש אסיסטנטית למופע שלו ורוכש מאלמנה ענייה את בתה פשוטת ההליכות. במהרההיא  נוכחת לדעת שהמעביד שלה מצפה ממנה לקצת יותר מאשר הופעה בקרקס, ולמרות שהיא מפחדת מהתנהגותו האלימה היא מתחילה לחוש חיבה כלפי שותפה למסע. 

במאי נערץ עליי איליה קאזאן. שינה את הגישה למשחק מול המצלמה דרך עבודה עם שחקניו והשפיע גם על הגל החדש הצרפתי. הסרט הזה הוא פסגת היצירה של ברנדו ושל קאזאן. (גילה אלמגור)

חופי הכרך

בימוי: איליה קאזאן
| 108 דקות

המאפיה משתלטת על רציפי נמל ניו יורק של שנות ה־50 ועל האגוד המקצועי. אחד הסוורים נאלץ להתמודד עם סוגיה מוסרית חמורה ליצירת מופת שחוצה בקלילות את מחסומי הזמן. יש כאן את כל האיכויות של קאזאן – במרכזה הכריזמה החורכת של מרלון ברנדו. 

מה אפשר להגיד על סרט שנעשה ב־1940 על ידי גדול יוצרי הקולנוע. לכו לראות ותראו כמה שהוא רלוונטי גם היום. (גילה אלמגור)

הדיקטטור הגדול

בימוי: צ’ארלי צ’פלין
| 125 דקות

ספר יהודי קטן לוקח את מקומו של הדיקטטור הגדול הינקל, בן דמותו של היטלר. העלילה אולי נכנסת לשורה אחת אבל את מה שצ’פלין עושה לנאצים קשה להגדיר במילים. אחת היצירות הראשונות שהתייחסו בקלילות ובכובד ראש כאחד למלחמה המתרחשת בעולם. 

הבחירה בסרט הזה נעוצה באהבתי והערצתי לאנה מניאני. בעיני היא גדולת שחקניות המסך של כל הזמנים. אהבתי את התקופה הזאת של ויסקונטי כאשר עדיין עסק במעמד הפועלים לפני שעבר לסרטי ראווה אופראיים. (גילה אלמגור)

בליסימה

בימוי: לוקינו ויסקונטי
| 110 דקות

מאדאלנה צקוני חולמת על עתיד מזהיר עבור מריה, בתה־יחידתה בת השמונה. כאשר נודע לה על מבחני־בד שעורכת חברת־הפקה, היא ממהרת להקדיש כל זמנה וחסכונות משפחתה כדי להכין את בתה לתפקיד. אך הנחישות של מאדאלנה עתיד להתקל בציניות של תעשית הזוהר...

סיפור אהבה משולש מרתק. אהבה של שני גברים לאישה משוחררת וחופשיה ואהבה שלה אליהם. ובכל זאת עם כל החופש המסקנה היא שאהבה צריכה להיות בשניים. (גילה אלמגור)

ז’יל וג’ים

בימוי: פרנסואה טריפו
| 105 דקות

קתרין, ז’יל הצרפתי וג’ים הגרמני, המשולש הרומנטי המפורסם ביותר בקולנוע, אוהבים זה את זה על פני תקופה המשתרעת משך 20 שנה בתחילת המאה העשרים. סיפור אהבה מר־מתוק המדגיש את החיים הבלתי אפשריים בשלושה... ז’אן מורו בהופעה אניגמטית הפכה את הסרט לאחד מאבני הדרך של הגל החדש.  

מיכאל האנקה הוא במאי שאני מאוד מעריכה ואוהבת את הקולנוע שלו. בחדר האיפור שלי יש תקריב של עמנואלה ריבה וטרינטיניאן מהסרט הזה. סרט מדהים ונוגע ללב על סיפור אהבה של שני אנשים קשישים. (גילה אלמגור)

אהבה

בימוי: מיכאל האנקה
| 127 דקות

חייו של זוג קשישים המתמודדים עם דעיכתה הפיזית והמנטלית של האישה. לצד הסבל והצער, עם הצורך בטיפול יומיומי, מנסח האנקה בצורה מזוקקת ונטולת סנטימנטים את מהותה של אהבת אמת. עמנואל ריבה וז‘אן־לואי טרינטיניאן מגישים הופעה חשופה שנוגעת בשבירות הפיזית והרגשית שלהם

בעיני הסרט האנטי מלחמתי הגדול של כל הזמנים. ככל שראיתיו שוב לאורך השנים לא אשכח את המכה שחטפתי בבטן כשצפיתי בו שוב ושוב. (גילה אלמגור)

צא וראה

בימוי: אלם קלימוב
| 154 דקות

ביילרוס הכבושה בידי הגרמנים, 1943. ילד בן 15 מתגייס למאבק ונתקל בזוועות הנאציות. באמצעות אוירה היפר־ריאליסטית, המסתייעת במצלמה כמעט סוריאליסטית, עם פסקול גאוני ושחקן שהיה שרוי בהיפנוזה במהלך הצילומים כדי להגן עליו מפני מוות פסיכולוגי, מתעד קלימוב את הפן האפל של האנושות . יצירת מופת

ברגמן הוא אחד הבמאים הנערצים עליי. על חיי נישואין שכביכול נראים מושלמים ולמעשה פגומים, קרועים, שרוטים בביצוע מדהים של ליב אולמן וארלנד יוזפסון. סרט שמלמד על השקר בזוגיות. (גילה אלמגור)

תמונות מחיי נישואין

בימוי: אינגמר ברגמן
| 300 דקות

שש תמונות מחיי נישואין כפי שאלה נראים ביצירת המופת של אינגמר ברגמן. בתחילה מוצגים יוהן ומריאן כזוג האידיאלי והמאושר. אח”כ מתחילים להחשף גם הבקיעים באושר. אחת היצירות השלמות והבוגרות ביותר של רב האמן השוודי, כמו גם שיא הקריירה עבור ליב אולמן וארלנד יוזפסון. 

אחד הסרטים האהובים עליי. ראיתי אותו אינספור פעמים. סרט שכולו פיוט על אהבה, שברון לב ואחורי הקלעים של אמני הבמה. אחד מסיפורי האהבה הגדולים של כל הזמנים. (גילה אלמגור)

ילדי גן העדן

בימוי: מרסל קארנה
| 195 דקות

אחד מסיפורי האהבה הגדולים ביותר שבראה האמנות השביעית – לא סתם אהבה אלא אהבה בהא הידיעה – סיפור על היחסים הנצחיים בין מימיקן שגדולת אמונתו בשתיקתו, לבין אשה חושנית אמיצה וחכמה. זהו סרט נפלא, שלמרות עדינותו אינו מוותר על עלילה שרירית ורגשות חשופים, וכדאי מאד להתמסר לו.