שבת | 20.04.24

שעה פריטים
All day
 
11am
3pm
4pm
16:00
6pm
7pm
19:55
8pm
20:30
9pm
סגור
לתכנית החודשית

מחווה לליסנדרו אלונסו

אחד הקולות הבולטים והמסקרנים ביותר בקולנוע הלטינו־אמריקאי העכשווי

היוצר הארגנטינאי ליסנדרו אלונסו (1975), בנו של חוואי בקר אשר לא נאות להמשיך בעסק המשפחתי, בוגר אוניברסיטת Del Cine בבואנוס איירס, היה בן 25 כאשר עשה את סרטו הראשון – חופש La Libertad ; “מחוץ לבואנוס איירס אבל בתוך ארגנטינה.”

חופש (2001), שהשתתף בתחרות הרשמית של פסטיבל קאן ב־2001 וזכה בפרס המבקרים, סימן את אלונסו כאחד האמנים הבולטים והמסקרנים ביותר בקולנוע הלטינו־אמריקאי העכשווי. סרטיו הבאים של אלונסו: המתים (2004), ליברפול (2008) ורוחות רפאים (2006) התיאטרלי חידשו את ההבטחה של nuevo cine הארגנטינאי של שנות ה־90 על ידי כך שהפנו את הפוקוס מתרבות המיינסטרים האורבנית שהוכתבה על ידי רבים מהבמאים הבולטים של התנועה, וביססו מחדש את חשיבות הקולנוע המינימליסטי הקפדני שמכופף מסורות של סרט תיעודי ונרטיבי כאחד.

הסרטים של אלונסו מציעים וריאציות פואטיות על הבדידות הקיומית האנושית, מיוצגות על ידי הנוכחות והמסתורין של גיבוריו – שחקנים לא מקצועיים, ומעוגנות על ידי הממד הנרטיבי הדומה כמעט למשל. הנופים הפראיים, החשופים והחושניים שלוכדת מצלמת ה־35 מ”מ של אלונסו, מוצגים בקונטרסט בוטה לפנים הנחושות והקשות של גיבורי הסרטים. הדמות הראשית בכל סרטיו של אלונסו, עטופה מעטה חידתי שמאפיין נודדים בודדים הרודפים אחר מטרות מכוונות אך מעורפלות, בשיטוט וחציית אזורים מרוחקים – ערבות הפמפס האינסופיות בחופש, הג'ונגל הסבוך בהמתים, ארכיפלג ארץ האש הקפואה בליברפול ונוף המדבריות בפטגוניה ב־1882 בסרטו האחרון והחמישי במספר של אלונסו – ארץ שפע (2014)

ארץ שפע הוא מערבון פסיכולוגי, קופרודוקציה בינלאומית תקופתית. הסרט השתתף בתחרות הרשמית של פסטיבל קאן ב־2014 וקיבל את פרס המבקרים היוקרתי. בסרט זה מככבים לראשונה שחקנים מקצועיים, כאשר הבולט ביניהם הוא ויגו מורטנסן המהפנט, שמגלם גיבור הסרט קפטן דינסן הדני (מורטנסן אחראי גם על פס הקול של הסרט וגם נמנה עם מפיקיו). גם ארץ שפע עוסק בבדידותו של האדם ובמניע להמשך הקיום האנושי, אך בניגוד לארבעת סרטיו הקודמים של אלונסו שהתאפיינו בשוטים ארוכים, מתבוננים ודוממים, סרט זה רווי במלל ובטקסט בעל אופי הגותי אקזיסטנציאליסטי, וניכרת בו טקטיקת היסוד של מבע קולנועי המשלב בין חום וקור ורוח וכוכבים, שמעניקים לקולנוע של אלונסו את הצלילות המסתורית של חלום בהקיץ.

המתים (לוס מוארטוס)

בימוי: ליסנדרו אלונסו
| 78 דקות

גבר בשנות ה־50 לחייו, יוצא מהכלא בקוריינטס, ארגנטינה. אחרי שנות מאסר רבות, הוא נחוש למצוא את בתו . באמצעות שוטים ארוכים וסבלניים, בלי דרמות גדולות, עם פרטים שרומזים אולי על הסיבות והעבר של גיבורו, יצר אלונסו חוויה חד פעמית – אלגוריה פוליטית? מסע קיומי? – כל התשובות  נכונות. 

רוח רפאים

בימוי: ליסנדרו אלונסו
| 63 דקות

רוח רפאים מציעה פרשנות מרעננת לתיאטרליות הקפדנית בטקסי הפרמיירה בקולנוע עצמו. וארגס, גיבור סרטו הקודם של אלונסו, “המתים”, מככב בסרט זה בתפקיד עצמו, הפעם הוא משוטט בין אולמות וחדרי בית קולנוע בבואנוס איירס, בהמתנה לפרמיירה של הסרט שבו הוא מככב. 

ליברפול

בימוי: ליסנדרו אלונסו
| 84 דקות

פארל, ימאי סגפן שחי במשך עשרים שנה על ספינות מטען, מבקש מקברניט הספינה אישור לרדת לחוף כדי לבקר את אמו. כמו יוליסס, פארל חוזר אל מולדתו לאחר שנים רבות בים, משתוקק לבית ולמשפחה. סרט של מילים נדירות ומחוות אנושיות עמוקות, שמאזן את המשל הקיומי שלו בהומור אפל וקודר

חופש

בימוי: ליסנדרו אלונסו
| 73 דקות

הסרט עוקב באדיקות אחר שגרת יומו של מישאל, חוטב עצים החי באזור הפמפס המרוחק בארגנטינה. הסרט מתנהל כמעין מדיטציה פואטית המתבוננת בעבודתו הסיזיפית של מישאל. ב”חופש” מכונן אלונסו את שפתו הקולנועית הייחודית, המאתגרת ומטשטשת את הגבולות בין נרטיב עלילתי לתיעוד דוקומנטרי מתבונן.

ארץ שפע

בימוי: ליסנדרו אלונסו
| 110 דקות

ארץ שפע הוא סיפור חיפושו הנואש של גבר אחר בתו שהופך בהדרגה למסע מטאפיזי מעבר לזמן ומקום. בזכות הסגנון הקשוח של אלונסו והופעה מעולה של מורטנסון, זכה “ארץ שפע” בפרס המבקרים בפסטיבל קאן 2014.