שישי | 29.03.24

שעה פריטים
All day
 
4pm
5pm
6pm
18:00
8pm
סגור
לתכנית החודשית

מחווה לקארל תאודור דרייר

שישה סרטים בעותקים דיגיטליים חדשים מאפשרים לנו החודש לחשוף מחדש לקהל הסינמטק את יצירתו של אחד מגדולי במאי הקולנוע (ואחד המשפיעים הבולטים על יצירתו של דני מפורסם אחר – לארס פון טרייר). קארל תאודור דרייר נולד בפברואר 1889 כילד ממזר בקופנהגן, דנמרק. בשנתיים הראשונות לחייו שהה בבתי יתומים עד שאומץ בידי קארל תאודור דרייר האב, ואשתו, אינגר מארי. הוריו המאמצים היו לותרנים מחמירים וקארל זכה ליחס מנוכר בילדותו. בגיל 16 עזב את הבית ואת החינוך הפורמלי, ניתק עצמו ממשפחתו המאמצת, אולם חינוכם הנוקשה הותיר את חותמו על רבים מסרטיו, העוסקים באמונה דתית ורדיפה דתית.

אחרי קריירה עיתונאית קצרה התחיל לעבוד ככותב כתוביות לסרטים אילמים ובהמשך כתסריטאי. אחרי הצלחה בינונית של סרטו הראשון "אדון הבית" (1925), עזב את דנמרק כדי להשתלב בתעשיית הסרטים הצרפתית. ב־1928 יצר את יצירת המופת הראשונה שלו – "הפסיון של ז'אן דארק", סרט שנחשב לאבן דרך בקולנוע ושילב השפעות של ריאליזם ואקספרסיוניזם גרמני על מנת להעביר את ייסוריה של דארק, בהתבסס על תעתיקי משפטה המפורסם. סרטו הבא, הפקה גרמנית, "ומפיר", הסרט המדבר הראשון שלו, הינו יצירה סוריאליסטית־אקספרסיוניסטית על מושגי הערפד והפחד. הסרטים, שכיום כאמור נחשבים ליצירות מופת, כשלו מסחרית, ולכן את הסרט הבא יצר רק כעבור 11 שנים, שוב בדנמרק (באותן שנים תחת הכיבוש הנאצי). "יום הזעם" (1943) עוסק בציד מכשפות במאה ה־16, בתוך קהילה לותרנית. בסרט זה ביסס את סגנונו הקולנועי: קומפוזיציות מוקפדות, צילום שחור־לבן עז מבע ושוטים ארוכים. במקביל יצר סרטים קצרים ותיעודיים רבים. 12 שנים נוספות חלפו עד ליצירת "אורדט" (1955) – שוב דיון באמונה דתית המתנגשת עם חופש ואהבה כמו "יום הזעם". סרטו האחרון, לפני מותו ב־1968, היה "גרטרוד" (1964), מלודרמה המגוללת את סיפורה של אישה, שלאורך כל תלאות חייה, אינה מביעה מעולם חרטה על הבחירות שהיא עושה.

אדון הבית

בימוי: קארל תאודור דרייר
| 112 דקות

ויקטור הוא בעל עריץ, שמצפה שהכול יעשה לפי דרישותיו המדויקות ואינו מעריך את מאמציה של אשתו אידה. יום אחד, המטפלת המשפחתית ואמה של אידה אינן מוכנות עוד לשלטון הטרור שלו, ורוקחות מזימה שתגרום לויקטור להיות אסיר תודה לאידה. דרמה ביקורתית על הפטריארכיה, שהיתה להצלחה כבירה בדנמרק. 

הפסיון של ז’אן ד’ארק

בימוי: קארל תאודור דרייר
| 97 דקות

תיאור 24 השעות האחרונות בדרך הייסורים בה פסעה ז’אן ד’ארק בדרך אל המוקד. דרייר מצליח ליצור יצירה דרמטית ממדרגה ראשונה, כמעט ללא שימוש במילים. תווי פניה של מריה פלקונטי הפכו לאחד מהדימויים המכוננים בתולדות הקולנוע 

ומפיר

בימוי: קארל תאודור דרייר
| 73 דקות

יצירת מופת המבוססת על ספרו של שרידן לה פנו. אלן גריי מגיע לאחוזה נידחת ונתקל שם בתופעות מצמררות שכוללות צל עם חיים משל עצמו. כשבתו של בעל האחוזה לוקה במשהו שנראה כמו אנמיה חריפה, נראה שיש משמעות מעוררת פלצות גדולה יותר בתופעות העל טבעיות. 

דת, תשוקה ומטאפיזיות בקולנוע הסקנדינבי. מרצה: הבמאי בנימין פרידנברג

יום הזעם

בימוי: קארל תאודור דרייר
| 93 דקות

דרייר משרטט משולש רומנטי. במרכז עומדים אב, בנו ואשתו השניה של האב, בת גילו של הבן.שתי התכונות הבולטות של דרייר – שימוש רגשני בקלוז־אפים וחוש לקומפוזיציות ציוריות – באות כאן לידי ביטוי מושלם. הסרט, שהוא יצירת מופת ויזואלית, מזכיר לא במעט את ציוריו של רמברנדט על אוירתם האפילה והקודרת.

אורדט

בימוי: קארל תאודור דרייר
| 125 דקות

מעשה באלמן רודני המתגורר עם שלושת בניו בכפר יוטלאנדי. הבכור נשוי לאינגה הבוגדנית. יוהאנס, הבן האמצעי איבד את שפיותו בעיצומם של לימודי הכמורה. צעיר הבנים מתאהב בבת היריב הנצחי של משפחתו. הקצב המהפנט והעולם הגיאומטרי הסגור בו מתרחשת העלילה, הופכים את “אורדט” לאחת מיצירות המופת הגדולות של הקולנוע. 

גרטרוד

בימוי: קארל תאודור דרייר
| 117 דקות

גרטרוד מסיימת את נישואיה לגוסטב, ו”מאמצת” מאהב, המלחין ארלנד ינסון. כאשר גם הוא אינו מגיע לסטנדרטים הגבוהים מאוד שלה, היא עוזבת גם אותו ויוצאת למעין “גלות עצמית של הלב”. סרט חדשני, המציג דיוקן תקופתי בו “המציאות של העבר הופכת למציאות של המצלמה”.