סגור
לתכנית החודשית

מלך הדרכים: מחווה לוים ונדרס

וים ונדרס נולד באוגוסט 1945, חודשים ספורים אחרי תום מלחת העולם השניה בדיסלדורף. הוא הגיע לתחום האמנות אחרי כמה סמסטרים של לימודי רפואה ופילוסופיה, שבסופם עקר לפריס ללימודי אמנות. בסיומם, בשנת 1967, חזר למינכן ולמד קולנוע וב־1970 החל לביים את סרטו הראשון, "קיץ בעיר". הוא נמנה על הגל הצעיר ששטף את הקולנוע הגרמני בתחילת שנות ה־70 וכונה "הקולנוע הגרמני החדש" שבין במאיו הבולטים נמנו פולקר שלנדרוף, וורנר הרצוג, ריינר וורנר פאסבינדר, ז'אן-מארי שטראוב ואחרים. יותר מאשר אג'נדה משותפת, ביטאו היוצרים הללו את מורת הרוח שלהם מן הקולנוע הגרמני שהתקיים (בקושי) עד אותה תקופה. עד מהרה פנה כל אחד מהם בכיוונים שונים. אם פאסבינדר יצר קולנוע רדיקלי והרצוג התענין בשאלות קיומיות, ונדרס פנה לעיסוק בנפש האדם, על רקע המציאות הגרמנית והאירופאית של אותם ימים. ונדרס לומד לסגנן את תהיותיו באמצעות ז'אנר המסע – ז'אנר אמריקאי בעיקרו – שבאמצעותו הוא מוביל את גיבוריו, בעיקר גברים שתקנים ומיוסרים דרך נופים הלוקחים חלק פעיל בעלילה. בעבור ונדרס, "הסיפור הוא "המסע והגיבור הוא נוסע, כלומר מי שלעד נמצא בנדודים, חסר מנוח, מבקש גאולה לעצמו". חוסר השקט הזה הופיע בשורה של יצירות מפתח משנות השבעים והשמונים: "חרדתו של השוער", "במהלך הזמן", "מצב הדברים", "פריס טקסס". בין לבין הוא ניסה את אמריקה עם פילם נואר מודרני בשם "האמט", שנעשה תחת מטרית ההפקה של קופולה והסתיים במפח נפש עבור ונדרס.

המחווה שנציג החודש, שלא לחינם הוכתרה בשם "מלך הדרכים" – מתמקדת בפרק הזה בקריירה של ונדרס, ומסתיימת עם סרטיו הבולטים "מלאכים בשמי ברלין" ו"רשימות על ערים ובגדים" – שני סרטים שונים בתכלית המביאים, כל אחד בדרכו, את הקולנוע של ונדרס אל פסגתו. כאן מנסח ונדרס בצורה הטובה ביותר את החזון ההומניסטי של אחווה וחופש באמצעים קולנועיים בשעה שדימוי הדרך מבטא אפשרות של חיבור וידידות ולא של בריחה ובדידות. השינויים הגדולים באירופה ובעולם כולו, שיבואו מיד לאחר מכן, יהפכו את חזונו של ונדרס למציאות.

הקרנת סרטי הרטרוספקטיבה מתאפשרת הודות למכון גתה, קרן וים ונדרס, סינמטק הרצליה.

חרדת השוער מפני בעיטת העונשין

בימוי: וים ונדרס
| 100 דקות

יוזף בלוך, שוער בקבוצת כדורגל וינאית, סופג שער סתמי, מורחק מהמגרש, משוטט ברחבי העיר, חונק בלי שום סיבה נראית לעין קופאית בבית קולנוע, ויוצא אל הגבול במטרה לפגוש חברה לשעבר... סביב הנדודים והשיטוטים מגולל סרטו הארוך השני של ונדרס מעשייה אקזיסטנציאליסטית על מהות הניכור אובדן הזהות והיאוש הכואב.

בסינמטק

אליס בערים

בימוי: וים ונדרס
| 110 דקות

צלם עיתונות גרמני שהגיע לארה”ב להכין סדרת צילומים על נופי אמריקה פוגש בדרך הביתה צעירה גרמניה. זו מפקידה בידיו את בתה בת התשע ונעלמת מבלי להותיר עקבות. כך נודד הגבר בין אמריקה לאירופה עם ילדה שנונה בחיפוש אחר בני משפחתה. סרט־דרך אפקטיבי שעורך מסע אל מעמקי הנפש האנושית.

וים ונדרס – סרטים קצרים

בימוי: וים ונדרס
| 54 דקות

השחקן יורה שנית - מנוסתו של מתנקש. מנוסת המתנקש מוצגת כמה פעמים ובכל פעם גוון התמונה משתנה | Silver City Revisited - “התרשמתי מאוד מהנוף הניבט מחלונות הדירות השונות שבהן התגוררתי כשהייתי סטודנט במינכן" | זווית הפוכה: מכתב מניו יורק - רשמיו של ונדרס מ”התפוח הגדול” ותעוד הליך העריכה של “האמט”.

בסינמטק

תנועה מוטעית

בימוי: וים ונדרס
| 95 דקות

צעיר שרוצה להיות סופר ומודע להעדרו של נסיון־חיים שיאפשר לו לפצוח בקריירה אמנותית, יוצא למסע לגילוי עצמי. “תנועה מוטעית” מהווה עיבוד חופשי ל”וילהלם מייסטר” מאת יוהן וולפגנג גתה. “תנו לי לדבר על משמעותה של בדידות בגרמניה” אומרת אחת הדמויות, ומסכמת את הנושאים שמעסיקים את ונדרס של ראשית הדרך. 

בסינמטק

במהלך הזמן

בימוי: וים ונדרס
| 180 דקות

מסעם של שני גברים בין העיירות שעל הגבול בין מערב גרמניה למזרחה - האחד רופא שעזב את ביתו ואשתו, השני הוא טכנאי של מכונות הקרנה בבתי-קולנוע גוססים בעיירותיה הנידחות של גרמניה. זהו סרט מסע יפה, בשחור לבן רך.

ידיד אמריקני

בימוי: וים ונדרס
| 127 דקות

סרטו “האפל” המעולה של ונדרס נעשה ע”פ רומן מאת פטרישה הייסמית. פושע אמריקאי החי באירופה מחפש אדם שאינו מוכר למשטרה או לעולם הפשע כדי שיבצע עבורו שתי רציחות. הוא בוחר ביצרן מסגרות מרובע, חולה במחלה ממארת, שמוכן למשימה תמורת הבטחת עתיד משפחתו. בין שני הגברים מתפתחת ידידות משונה. 

פריז, טקסס

בימוי: וים ונדרס
| 147 דקות

גבר הלום משוטט במדבריות טקסס, מגיע לחור שכוח־אל ומתמוטט. המסתורין הנוגע לסיבות העלמותו ארבע שנים קודם לכן לא יסתיים. הפסקול של ריי קודר, המצלמה של רובי מולר והנוכחות החד פעמית של הארי דין סטנטון (ז"ל) בתפקיד הראשי הופכים את "פריז, טקסס", ליצירת מופת שחייבים לראות. אל תחמיצו! 

האחים סקלאדנובסקי

בימוי: וים ונדרס
| 80 דקות

בתחילת חודש נובמבר של שנת 1895, שמונה שבועות לפני ההקרנה הפומבית המפורסמת יותר שקיימו האחים לומייר בפריס, הציגו האחים סקלאדונבסקי בגני וינטרגרטן שבברלין את התמונות שצילם מכשיר הביוסקופ פרי פיתוחם. 

רשימות על ערים ובגדים

בימוי: וים ונדרס
| 81 דקות

וים ונדרס יוצא לבדוק את דרכי עבודתו של מעצב האופנה היפני יוז’י יאמאמוטו. סרט־דרך בין פריס לטוקיו, ואם תרצו, סרט תעודי אקספרימנטאלי אודות גיבור ונדרסי טיפוסי ונדרס יצא להרפתקאה הזו חמוש במצלמת וידאו, שעזרה לו בניסיון להגדיר מחדש את היחס שלו לקולנוע ולאופנה גם יחד. 

בסינמטק

מלאכים בשמי ברלין

בימוי: וים ונדרס
| 130 דקות

סרטו הטוב ביותר של וים ונדרס מתאר את קורותיהם של שני מלאכים המסתובבים ברחבי ברלין (החצויה, של סוף שנות השמונים), עד שאחד מהם מתאהב ומחליט להפוך לבן תמותה. זוהי יצירת מופת שמעטות כמוה נוצרו – טור דה פורס קולנועי. זו הזדמנות די נדירה לראות שוב על מסך גדול: אל תחמיצו. 

מצב הדברים

בימוי: וים ונדרס
| 120 דקות

מצב הדברים הפיסי והנפשי של צוות הסרטה המצלם בפורטוגל סרט מד“ב ונקלע לקשיים פיננסיים. המפיק עוזב , אלא שעקבותיו נעלמים אי שם בלוס אנג‘לס . מן הרגע בו מחליט הבמאי לטוס לארה“ב ולמצוא את המפיק, מתגלגלת עלילה מהירה, גדושה בהערות סרקסטיות על הוליווד. 

טוקיו גא

בימוי: וים ונדרס
| 92 דקות

20 שנה אחרי שהמאסטר יאסוז’ירו אוזו הלך לעולמו, נוסע וים ונדרס לבקר בטוקיו, לחפש אימאג’ים או אנשים מתוך עבודתו. המסע של ונדרס לטוקיו מציע סצינות חד פעמיות שלוכדות את האווירה שמתוכה צמח אוזו, ושבמידה לא מבוטלת אליה גם נודד הקולנוע של ונדרס עצמו.