סגור
לתכנית החודשית

על נאמנות בתרבות

הויכוח המתקיים בישראל סביב שאלת חופש הביטוי של אמנים ומוסדות התרבות הגיע בשנים האחרונות לעוצמות חדשות. התוכנית הצנועה שנציג החודש מציגה שלושה מקרים מן השנים האחרונות של מאבק על חופש הביטוי מרחבי העולם.

הסרט הטורקי "באקור" – שמביא תיעוד בגובה העיניים של המחתרת הכורדית – נבחר להשתתף בפסטיבל איסטנבול 2015. אך שעות לפני ההקרנה הודיע משרד התרבות הטורקי כי לסרט אין אישור הקרנה רשמי ויש לבטל את הקרנתו. כצעד מחאה, ביטלו עשרות קולנוענים טורקיים את הקרנת סרטיהם בפסטיבל והובילו לביטול התחרות המרכזית.

"קיץ" הוא סרטו השלישי של הבמאי הרוסי קיריל סרברניקוב. סרברניקוב הוא במאי קולנוע ותאטרון נהדר שהעז להשתתף בהפגנות כנגד המשטר ולהביע ביקורת על השפעת הכנסיה על התרבות. את הפקת הסרט "קיץ" הוא סיים כשהוא נתון במעצר בית במוסקבה והחמיץ את בכורת הסרט בפסטיבל קאן.

"לדגדג ענקים" הוא סרט תעודה על מנחה הטלויזיה המצרי האמיץ בסאם יוסף. תוכנית הסאטירה של יוסף שקמה עם אירועי "האביב הערבי" היתה לקול חתרני ומצחיק והצליחה לשרוד למרות קו חתרני כנגד שלטון האחים המוסלמיים. אך כאשר עלה סיסי לשלטון התברר כי יש גבול לסבלנות.

לצד אלו ועם מבט פנימה, נקרין את "עכו חלומות" הישראלי של דני וקסמן, סרט מוקומנטרי על הפקת מחזה תאטרון הנתקלת בקשיים והתנגדות בחוגים שונים. הסרט, שרומז לביטול הצגה בפסטיבל עכו לפני כשנתיים, זכה עצמו להתנגדות ולקריאות לביטול הקרנתו בפסטיבל הסרטים של חיפה בספטמבר האחרון.

לאחר ההקרנה שיחה בין הבמאי דניאל וקסמן ופרופ’ הלל כהן, האוניברסיטה העברית ירושלים

עכו חלומות

בימוי: דניאל וקסמן
| 77 דקות

עזאם סלאמה, במאי תאטרון פלסטיני, מביים בעכו הצגה אוטוביוגרפית המתרחשת בשנת 1947, סוף תקופת המנדט הבריטי. ההצגה מגוללת את סיפור אהבתם של סבתו, הזמרת ליילה, וד”ר אלפסי, התושב היהודי האחרון שנותר בעיר בתקופת המלחמה. המחזה נתקל בהתנגדות מצד גורמים יהודים וערבים כאחד ולא זוכה לעלות על במת התיאטרון. 

האם ניתן בכלל לדגדג את הענקים כיום? על הגורמים שהובילו לאירועי 2011 במצרים ובמז”ת וניתוח המצב הנוכחי במצרים. מרצה: נועם זיצמן (30 דקות)

לדגדג ענקים

בימוי: שרה טקסלר
| 111 דקות

דרך סיפורו של בסאם יוסף האמיץ, ג'ון סטיוארט המצרי,  מתעד לדגדג ענקים את תהפוכות מצרים מ־2011 ואת המאבק על נפשה. זהו דיוקן אישי ולאומי מרתק שלא כדאי להחמיץ.

קיץ

בימוי: קיריל סרברניקוב
| 126 דקות

דרמה מוזיקלית על חייו של המוזיקאי הסובייטי האלטרנטיבי ויקטור צוי, שלוקחת אותנו אל לנינגרד של שנות ה-80 ומתחקה אחר נסיונותיו לפלס את דרכו לצמרת תוך התמודדות עם שורה של אתגרים, תרבותיים ואישיים כאחד. סרטו של הבמאי הרוסי קיריל סרברניקוב, שנתון במעצר בית מאז אוגוסט אשתקד. 

לדגדג ענקים

בימוי: שרה טקסלר
| 111 דקות

דרך סיפורו של בסאם יוסף האמיץ, ג'ון סטיוארט המצרי,  מתעד לדגדג ענקים את תהפוכות מצרים מ־2011 ואת המאבק על נפשה. זהו דיוקן אישי ולאומי מרתק שלא כדאי להחמיץ.

הכורדים בתורכיה: בין הטמעות להתנגדות

מרצה: ד״ר צמרת לוי־דפני, הפורום לחשיבה אזורית ומכון ון ליר. האירוע בשיתוף עם הפורום לחשיבה איזורית. (אורך ההרצאה כ־30 דקות)

באקור (צפון)

בימוי: ג’יאן דמירל, ארטוגרול מאביוגולו
| 92 דקות

הסרט שלפנינו מתעד מבפנים את המחתרת הכורדית, ה־PKK. זהו תיעוד מקרוב של חיי המחתרת – ממשימות יומיומיות ועד שאלות אידיאולוגיות. שעות לפני הerb,u, אסר משרד התרבות הטורקי על הקרנתו בפסטיבל איסטנבול. במחאה פרשו עשרות אנשי קולנוע מן הפסטיבל והשערוריה שפרצה גרמה לסרט ולענין הכורדי לעלות לכותרות.