סגור
לתכנית החודשית

פסטיבל אקי-נו לקולנוע יפני 2018

תעשיית הקולנוע היפני, אשר קיימת כבר למעלה מ-120 שנה, היא אחת מתעשיות הקולנוע הפורות ביותר בעולם ונחשבת לחמישית בגדולה כיום. מדי שנה יוצאים כ-400 סרטים יפנים מז’אנרים שונים כשרובם אינם מגיעים להקרנות מסחריות אצלנו.

שמה של תעשיית הקולנוע היפנית הולך בד בבד עם שמות כמה מהבימאים החשובים בהיסטוריה של הקולנוע. אולם, לצד מסורת נרחבת ומכובדת של בימאי עבר, מצליחה התעשייה היפנית העכשווית ליצור דור חדש של במאים, הפועלים בז’אנרים שונים, שיוצרים לעצמם שם, קהל אוהדים נרחב ומטביעים את חותמם בעולם הקולנוע הבינלאומי. הדור החדש מציג בפנינו סיפורים פנים כשווים שאינם נשענים על רומנטיזציה או מיתיות של התרבות היפנית, אלא מתמודדים עם סיפורים עכשווים, חיי היום יום וטיפול בבעיות חברתיות מקומיות.

במהדורתו השלישית של פסטיבל אקי-נו לקולנוע יפני, אנו מביאים בפניכם בבכורה בישראל כמה מהסרטים הטובים ביותר שיצאו מיפן בתקופה האחרונה, מהז’אנרים העיקריים של הקולנוע היפני העכשווי, הדרמה המשפחתית, קומדיה, אנימה ואפילו סרט סמוראים כמיטב המסורת היפנית. סרט הפתיחה של הפסטיבל “דוכן הראמן”, הוא קומדיה עכשווית המשלבת את תרבות האוכל היפנית עם דרמה מרגשת שמעניקה כבוד לעבר ולמסורת היפנית רבת השנים של הכנת ראמן.

נקרין את “המסע ליושינו” בכיכובה של ג’ולייט בינוש, סרטה החדשה של נעמי קוואסה, שסרטה “אל האור” פתח את הפסטיבל בשנה שעברה. “דאגות קטנות” של הבמאי ריוטארו נינומיה, שגם משחק בתפקיד הראשי, מגיע אלינו הישר מפסטיבל לוקרנו, מפסטיבל ונציה אנו מקרינים את “להרוג”, אקשן סמוראי מדמם המרהיב ביופיו. “ירח ורעם” של הירושי אנדו ו”זר יקר” יוקיקו מישימה, הן שתי דרמות משפחתיות עדינות אך מורכבות ומלאות רגש. “קיסקי: עם הזריחה” הוא הסרט הצעיר ברוחו של הפסטיבל המספר על הקמת אחת מלהקות הבנים המצליחות של יפן והמאבק המשפחתי של שני אחים באביהם המסורתי. עולם הצעירים נבחן גם בסרטו של ריוסוקה מגוצ’י, “אסאקו 1 ו-2” על זוג שמתאהב, עד שהעלמותו של הבחור קוטעת את הקסם. אולם, שנתיים מאוחר יותר, הבחורה מכירה, במקרה, בחור אחר, הדומה לו שתי טיפות מים. ונחתום עם “מיראי”, אחד מסרטי האנימה המדוברים והמקסימים של השנה שיצר אחד האנימטורים הנחשבים היום ביפן, מאמורו הוסודה.

צפייה מהנה

אלון רוזנבלום מנהל הפסטיבל – מנהל סינמטק חולון

רוני מהדב לוין מנהל אמנותי, מנהל סינמטק ירושלים

הפסטיבל ביוזמת סינמטק חולון ובהפקתו, בשיתוף עם סינמטק ירושלים

בתמיכת THE JAPAN FOUNDATION ושגרירות יפן בישראל

המסע ליושינו

בימוי: נעמי קוואסה
| 110 דקות

ג’ין נוסעת ליפן, ליערות יושינו, בניסיון לגלות צמח נדיר בעל תכונות רפואיות מיוחדות בשם ויז’ן. שם היא פוגשת את טומו, שומר היערות באזור, שמדריך אותה באזור. אולם ג’ין אינה זרה למקום והחיבור שלה ליערות יושינו מורכב משנדמה. סרט צרפתי־יפני המתרחש על רקע הנופים המדהימים של יערות יפן. 

מיראי

בימוי: מאמורו הוסודה
| 98 דקות

יצירת אנימציה מרהיבה. חייו של קון בן הארבע נהפכים על פיהם לאחר הולדתה של אחות קטנה הגוזלת ממנו כל פיסה של תשומת לב. המצב מתחיל להשתפר כשנפתח בפניו לפתע שער קסום ומסתורי המשייט בזמן ומפגיש אותו עם בני המשפחה בשלבים שונים של חייהם.

זר יקר

בימוי: יוקיקו מישימה
| 127 דקות

מקוטו, גבר בן 40, שנישואיו הראשונים לא צלחו מתאהב בננאה ומתחתן איתה. לננאה שתי בנות מנישואיה הראשונים שגם לא צלחו. הזוג החדש מנהל חיי שגרה מאושרים, אך כאשר ננאה נכנסת להריון, העניינים מתחילים להסתבך. דרמה עדינה ורגישה המציגה בפנינו את דמות המשפחה היפנית העכשווית באור שונה. 

להרוג

בימוי: שיניה צ’וקאמוטו
| 80 דקות

אמצע המאה ה־19. מוקונושין סוזוקי הוא סמוראי ללא־אדון, החי בתקופה שלווה ומסייע בעבודות הכפר. הוא מאוהב בבת האיכר ומאמן את אחיה הצעיר שחולם להיות סמוראי בעצמו. אבל גם בכפר הנינוח מרחפת באוויר סכנה ובמהרה רוחות מלחמה מתחילות לנשוב.

מחווה לריוסוקה המגוצ'י

אסאקו 1 ו־2

בימוי: ריוסוקה המגוצ’י
| 120 דקות

כאשר מבטיהם של אסאקו ובאקו מצטלבים זו אהבה ממבט ראשון. למרבה הצער, למרות כל ההבטחות של באקו, אסאקו לא זוכה לחיות באושר ועושר. הבחור נעלם והיא נותרת עם לב שבור. שנתיים אחר כך, בטוקיו, היא פוגשת במקרה את הכפיל שלו. קומדיה רומנטית חכמה, מתוקה ויוצאת דופן. 

דוכן הראמן

בימוי: אריק קהו
| 89 דקות

מאסטו הוא שף ראמן צעיר ביפן. לאחר שהתייתם מאמו, הוא מתחיל להתחקות אחר העבר של משפחתו. מאסטו עוזב את ביתו שביפן ויוצא למסע קולינרי בסינגפור, במהלכו הוא מגלה הרבה יותר מסודות משפחה ומתכונים טעימים במיוחד. 

דאגות קטנות

בימוי: ריוטארו נינומיה
| 114 דקות

מוסכניק עם חיים נטולי דאגות מבקר בסופהשבוע את חברו הטוב. המפגש הזה מערער את חייו. דרמה כמו תיעודית לא אופיינית לקולנוע היפני. למרות אירועיה השגרתיים, יש בה מתח רגשי, הרבה בזכות עיצוב הדמות הראשית.

קיסקי: עם הזריחה

בימוי: אטסושי קאנשי
| 111 דקות

ג’ין ואחיו הצעיר הידה רוצים להיות מוסיקאים. אביהם, מנתח לב מפורסם, לא מוכן שילדיו יבזבזו את החיים על השטויות. הידה מקבל את מרות אביו אבל ג’ין לא מוותר, האהבה למוסיקה חזקה מהכל. דרמה מוסיקלית חיננית ובלתי מחייבת.

על המשפחה בקולנוע היפני

מרצה: ד”ר דלית בלוך, אוניברסיטת ת”א והמכללה האקדמית ת”א יפו

ירח ורעם

בימוי: הירושי אנדו
| 120 דקות

רגע לפני נישואיה, פוגשת יאסוקו חבר ילדות שמזכיר חוויות נשכחות, ומטלטל את חייה. דרמה קאמרית שבוחנת את מושגי היסוד של משפחה ומחוייבות בתרבות היפנית.