סגור
לתכנית החודשית

פסטיבל הקולנוע האנתרופולוגי השביעי

הפסטיבל לקולנוע אנתרופולוגי בישראל – חוזר בפעם השביעית. גם השנה הוא יתקיים בחודש נובמבר.

סינמטק ירושלים חבר למחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה של האוניברסיטה העברית, וביחד הם פועלים לקדם סרטים דוקומנטריים בעלי אוריינטציה אתנוגרפית. סרטים אלה, מתארים בכלים קולנועיים את המורכבויות של חיי היחידים והקהילות בעולם הרחב, את היחס בין האנושי ללא אנושי, ואת הביטויים החברתיים, הפוליטיים כלכליים וכד’ של יחסים אלה.

ההקרנות ילוו בהרצאות מקדימות מפי מיטב חוקרי האנתרופולוגיה בארץ ובמפגשים עם מספר מבמאי הסרטים.

בואו להיות איתנו, בואו להיות בעולם.

נורית קידר מנהלת אמנותית | פרופסור תמר אלאור אנתרופולוגית, מנהלת הפסטיבל מטעם האוניברסיטה העברית | לידיה גינזבורג הפקה אקדמית

ילדים על דרך המשי

בימוי: ינס פדרסון
| 80 דקות

ארבעה פרקים נבחרים מתוך סדרה שנעשתה על ילדים לאורך דרך המשי. נערה מנפאל העומדת להינשא בהסדר, נער מקירגיסטן המגדל סוסים, גולש גלים מבנגלדש, ו”ילדת גומי” ממונגוליה. 

מרצה: פרופ’ מיכל פרנקל, האוניברסיטה העברית ירושלים

היזמים

בימוי: וירפי סאוטרי
| 76 דקות

הסרט מלווה שתי יוזמות שונות בתכלית בתחום המזון. הראשונה משפחתית ומסורתית משהו שמתנהלת בפריפריה. השנייה מונהגת על ידי שתי נשים צעירות המניעות טכנולוגיה מתקדמת, הקפדה על קיימות, והתנהלות גלובאלית. במבט קפדני ונדיב, ועם לא מעט הומור –נבדקות היוזמות הללו בהקשרן התרבותי. 

שנה של תקוה

בימוי: מיקלה קרוך
| 84 דקות

טרייסי וג’ושוע, חיים ברחובות מנילה בפיליפינים. חשופים לאלימות, סמים, וניצול מיני. הסרט מלווה את מסעם למחנה בכפר על גדות האוקיינוס, שבו ניתנת להם הזדמנות להחלץ מגורלם. היכן ימצאו את החופש שלהם? על נתיב התיקון, או בחזרה ברחובות העיר?

אירוע פתיחה

שיתוף הפעולה בין הכוכבת הנוסקת עדן דרסו לסנדק הפטיפונים דיג’יי מש, מגיע לפתוח את פסטיבל הקולנוע האנתרופולוגי עם שירים מתוך אלבומם המשותף “כתר שקוף”, בהוצאת שיגולה רקורדס.

יונייטד סקייטס

בימוי: דיאנה וינקלר, טינה בראון
| 89 דקות

זירות החלקה על סקטים, הפכו במשך עשרות שנים למוקד תרבותי של קהילות שחורות בארצות הברית. משפחות ויחידים הגיעו לנוע, לרקוד, להאזין למוסיקה, ולתת לאומנים צעירים את ההזדמנות להופעה ראשונה. בזירות אלה צמחה מוסיקת ההיפ הופ. הסרט מלווה את סגירתן של זירות רבות ואת ניסיונות ההישרדות וההתחדשות של תרבות ההחלקה והמוזיקה השחורה.

השומר הבא

בימוי: ארון בטררי, דורותיה זורבו
| 74 דקות

ג’ימבו בן השש עשרה ואחותו טאשי בת החמש עשרה, חולים על כדורגל. הם מתגוררים עם משפחתם במתחם של מקדש בממלכת באהוטן שבהימליה. אביהם משמש ככהן המקדש. הוא מבקש להתחיל בהכשרת בנו למשרה ורוצה לשלוח אותו ללמוד במנזר בודהיסטי. אולם ג’ימבו ויותר ממנו אחותו טאשי רוצים רק לשחק כדורגל.

מרצה: ד”ר קלאודיה קידר, האוניברסיטה העברית ירושלים

קולות מן הים

בימוי: קים הופקינס
| 82 דקות

הים הוא מקור הפרנסה המתעתע של כפר דייגים קובני. הוא גם נתיב הבריחה העיקרי מן האי אל החוף האמריקאי. הסרט עוקב אחרי מריאלה ובן זוגה. הם וילדיהם, כמו גם סיפורי ההצלחה והכישלון מציעים אהבה, חברות, והשלמה. 

דוברות: ד”ר עלינא ברנשטיין המכללה למנהל, אושרת עיני שחקנית ומאמנת כדורגל. ההקרנה בנוכחות הבמאית אליסה קובלנקו והמפיק סטפן שיוהן

משחק בית

בימוי: אליסה קובלנקו
| 87 דקות

אלינה, צעירה אוקראינית רוצה בכל מאודה להיות כדורגלנית . המשחק מלווה אותה כל חייה והציל אותה לא פעם מן המציאות הקשה שבה גדלה. הסרט פוגש אותה עם מות אימה, כשהיא נותרת האחראית לשני אחיה למחצה ולסבתה הקשישה. יחד עם חברתה הן יוצאות למשחק המסובך על החיים. 

מרצה: פרופ’ לין שלר, אוניברסיטת בן גוריון

ברוכים הבאים לסדום

בימוי: פלוריאן וייגנסאמר, כריסטיאן קרונס
| 92 דקות

חלק מפח האשפה האלקטרוני של העולם הראשון, מרוקן באפריקה. סרט זה מתמקם במערב גאנה, בשדה מעשן שבו נטמנים חלקי מחשב, טלוויזיות, מדפסות, ושאר מוצרים. מתוך התמהיל שאין חפץ בו במקום אחד, מנסים אנשים במקום אחר למצוא חיים. 

כשהלבנים חזרו לארצות שלהם – התחילו המלחמות

שיחה בין ד”ר דן גבע ופרופ’ תמר אלאור. מתי וכיצד הפכו הבצורות, הרעב, המלחמות והחולי לדיירי קבע ביבשת אפריקה. האנתרופולוגיה למדה את היבשת ודייריה המגוונים מיום היווסדה, והיא סובבת סביב שאלות אלה בזהירות ומתוך לא מעט מבוכה. 

לחיות עם העדר

בימוי: דיוויד מקדוגל, ג’ודית מקדוגל
| 70 דקות

חברה שבטית, השמה את יהבה על עדריה, נעה במרחב אקולוגי קשוח התובע הסתגלות בלתי פוסקת. חמשת הפרקים של היצירה, מאפשרים לנו לחזור אל השאלות הקשות של אפריקה, מתוך תמונות החיים של אנשי ה־JIE. יצירה זו , נצרבה בזיכרון האתנו־ויזואלי כקלאסית.

היזמים

בימוי: וירפי סאוטרי
| 76 דקות

הסרט מלווה שתי יוזמות שונות בתכלית בתחום המזון. הראשונה משפחתית ומסורתית משהו שמתנהלת בפריפריה. השנייה מונהגת על ידי שתי נשים צעירות המניעות טכנולוגיה מתקדמת, הקפדה על קיימות, והתנהלות גלובאלית. במבט קפדני ונדיב, ועם לא מעט הומור –נבדקות היוזמות הללו בהקשרן התרבותי. 

על פסטיבל הקולנוע האתנוגרפי הנורדי של NAFA

פרופ’ פיטר קראופורד הינו אנתרופולוג ויוצר סרטים אתנוגרפים. הוא מלווה את פסטיבל הסרטים האנתרופולוגי הנורדי מראשית שנות ה70, כותב ומלמד אנתרופולוגיה ויזואלית ויציג את ההיסטוריה המיוחדת של פסטיבל הקולנוע האנתרופולוגי הנורדי במילים ודימויים (באנגלית).
מרצה: ד”ר דינה ליסננסקי, אוניברסיטת בר אילן

לפני שאבא חוזר

בימוי: מארי גלוביאני
| 75 דקות

אימאן ואווה גדלות בכפר מוסלמי בגאורגיה, שעבר רדיקליזציה דתית. רבים מן הגברים שבו, יצאו להילחם בשורות דאע”ש. הבמאית, שבאה ללמד קולנוע בכפר, מלווה את שתי הנערות לאורך שנה, והסרט מגלה לנו כיצד חשיפתן לשפת הקולנוע כצופות וכיוצרות, מלמד אותן דברים חדשים עליהן ועל העולם. 

מרצה: פרופ’ עדנה לומסקי פדר, האוניברסיטה העברית ירושלים

הבן

בימוי: אלכסנדר בטורוב
| 71 דקות

דימה נהרג ב־2013 במהלך מבצע צבאי רוסי בדג’סטן. הוא היה בן 21 ולחם ביחידת שדה מובחרת. בן דודו ובמאי הסרט, מלווה מתגייסים חדשים ליחידה זו, ובמקביל את הוריו של דימה. אלה מחפשים דרך ושפה להחיות את דמותו, ולשמר את זכרונו. 

ירח בעונת הקטיף

בימוי: זהיד מאווני
| 69 דקות

בעמק נחבא בקירגיסטן, משתרע אחד מיערות הערמונים הגדולים בעולם. היער מאכלס בתוכו מגוון נדיר של צמחים ובעלי חיים. בכל ספטמבר עושים האיכרים החיים בסביבתו את דרכם אל היער – לקטיף הערמונים. הסרט מציע תמונות מרגשות של חיים בסביבה קסומה, שהיא כמו האגדות הקשורות בה, הולכים ונעלמים.

דוברים: לידיה גינזבורג, האוניברסיטה הפתוחה וד"ר שמואל ברנאי, האוניברסיטה העברית ירושלים

מחלקה שלישית – פלאצקארט

בימוי: רודיון איסמילוב
| 82 דקות

קו הרכבת הטרנס סיבירי היה עד לא מזמן הארוך ביותר בעולם. הנסיעה לאורך 9200 הקילומטרים שלו אורכת שבעה ימים. המצלמה מתמקמת בקרון המחלקה השלישית ומלווה את הנוסעים בו. הימים הלילות, האכילה, השתייה, הנגינה והשירה, כמו גם הסיפורים והווידויים שמציעים הנוסעים – מייצרים פסיפס רוסי קדום ועכשווי.