סגור
לתכנית החודשית

פסטיבל הקולנוע האנתרופולוגי השישי

הפסטיבל לקולנוע אנתרופולוגי בישראל – חוזר בפעם השישית. גם השנה הוא יתקיים בסוף חודש נובמבר.

סינמטק ירושלים חבר למחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה של האוניברסיטה העברית, וביחד הם פועלים לקדם סרטים דוקומנטריים בעלי אוריינטציה אתנוגרפית. סרטים אלה, מתארים בכלים קולנועיים את המורכבויות של חיי היחידים והקהילות בעולם הרחב, את היחס בין האנושי ללא אנושי, ואת הביטויים החברתיים, הפוליטיים כלכליים וכד' של יחסים אלה.

ההקרנות ילוו בהרצאות מקדימות מפי מיטב חוקרי האנתרופולוגיה בארץ ובמפגשים עם מספר מבמאי הסרטים.

בואו להיות איתנו, בואו להיות בעולם.

 

נורית קידר מנהלת אמנותית | פרופסור תמר אלאור אנתרופולוגית, מנהלת הפסטיבל מטעם האוניברסיטה העברית | לידיה גינזבורג הפקה אקדמית

 

פסטיבל 2018 יתקיים ב-20-22.11.2018

נוודי הקולנוע

בימוי: שירלי אברהאם, אמית מאדהשייה
| 96 דקות

למעלה משבעים שנה, הגיע הקולנוע ההודי לפריפריות על גבי משאיות שהותקנו עליהן מקרנים. עתה המקרנים מתפוררים, המשאיות ממאנות לנסוע, והפילם הולך ונהיה מוצר נדיר. הסרט מלווה את הצגות הקולנוע האחרונות בעידן הדיגיטאלי. 

לפני ההקרנה תתקיים שיחה עם פרופ’ גילי דרורי, האוניברסיטה העברית

כל מה שעשינו

בימוי: פאני טונדר
| 71 דקות

באתר בניה עצום בצרפת, בתוך אלף פועלים, מתמקדת המצלמה בארבעה גברים עובדים. העבודה גופנית ותובענית, והסרט המצולם בשחור לבן נותן לה קדימות. יחד עם זאת הצופים מוזמנים אל מרחב של מחשבות, רגשות, קשרים חברתיים ומשפחתיים, המשרטטים בעדינות את המורכבות התרבותית של הגלובאלי והמקומי. 

לפני ההקרנה תתקיים שיחה עם אלעד ירון, האוניברסיטה העברית ירושלים

הואן גוך’ים של סין

בימוי: יו האיבו, קיקי טינקי יו
| 80 דקות

בכפר הסיני דאפן, עובדים כעשרת אלפים אנשים בסדנאות ציור. הם מעתיקים קלאסיקה ארופאית, ומייצרים אומנות בשווי מוערך של 65 מליון דולר, המשווקת בעולם כולו. הסרט מלווה סדנא משפחתית אחת המתמחה בציוריו של וינסנט ואן גוך. 

לפני ההקרנה תתקיים שיחה עם פרופ’ ויקטור עזריה, האוניברסיטה העברית ירושלים

בולי באנה

בימוי: סימון גילארד
| 60 דקות

הנערים והנערות בני שבט הפולאני שבבורקינה פאסו, אפריקה, מבלים את התבגרותם בנפרד. חיי היומיום שלהם, המועדים המיוחדים וטקסי ההתבגרות – נפרשים בסרט זה על פי המסורת הקלאסית של הסיפור האנתרופולוגי. עם זאת, הטלפונים הניידים שבידיהם, כמו מבקשים להזכיר לנו לרענן את המבט על מה שנחשב למרוחק ואקזוטי. 

אירוע פתיחה

ברכות ומופע מוסיקלי קצר של ילדי בית הספר "בן יהודה" ירושלים

לשיר עם אנגרי בירד

בימוי: האיוון יי
| 88 דקות

בלב הסלאמ’ס של פונה הודו, מבקש זמר אופרה קוריאני שפרש, ללמד ילדים לשיר. סביב המוסיקה האירופאית, הזרה להם (ולו), כשהם מתקשרים באנגלית הזרה להם (ולו) – נוצרים קשרים מרגשים ויוצאי דופן. 

לפני ההקרנה תתקיים שיחה עם ד”ר עמית צורן, האוניברסיטה העברית ירושלים

בארץ רדופת רוחות

בימוי: סימון שטדלר
| 85 דקות

אנשי הJu’Hoansi ממדבר הקאלאהרי בנמיביה, אינם מורשים לנהל את אורח חייהם המסורתי. תחת זאת, הם משמשים מוזיאון חי לתיירים, המבקשים לדעת “כיצד חי האדם הפשוט”. הסרט עוקב אחר המפגשים של בני השבט עם האירופאים, ומתעד מסע מיוחד ומטלטל שנערך להם עם שבטים אחרים בנמיביה 

לשיר עם אנגרי בירד

בימוי: האיוון יי
| 88 דקות

בלב הסלאמ’ס של פונה הודו, מבקש זמר אופרה קוריאני שפרש, ללמד ילדים לשיר. סביב המוסיקה האירופאית, הזרה להם (ולו), כשהם מתקשרים באנגלית הזרה להם (ולו) – נוצרים קשרים מרגשים ויוצאי דופן. 

הבמאי דיידו המאדי בשיחה עם פרופ’ לין שלר, אוניברסיטת בן גוריון. (האירוע יתקיים באנגלית)

אימא קולונל

בימוי: דיידו המאדי
| 72 דקות

הסרט פוגש את הקצינה הונורין מניולה עם העברתה מעיר קטנה יחסית אל הכרך קיסנגאני. שם היא מבקשת להמשיך במשימתה להגן על קטינים ונשים מאלימות. אל מול הקשיים הרבים היא מצליחה לסמן אזורים שבירים של מרפא. 

לפני ההקרנה תתקיים שיחה עם אלעד בן אלול, אוניברסיטת תל אביב

פאפא ג’ו והאריה

בימוי: בנג’מין וויגלי
| 74 דקות

ארונות הקבורה האומנותיים של פאפא ג'ו, היו בעבר מצרך מבוקש בגאנה ומחוצה לה. הסרט עוקב אחרי הניסיונות של בנו להחזיר עטרה ליושנה, ויוצא איתם לשהות באנגליה כאמנים אורחים. תפיסות החיים והמוות, הכרת היופי, ובינת מלאכת הכפיים – מייצרים חיבורים בין ותוך תרבותיים מאתגרים. 

הואן גוך’ים של סין

בימוי: יו האיבו, קיקי טינקי יו
| 80 דקות

בכפר הסיני דאפן, עובדים כעשרת אלפים אנשים בסדנאות ציור. הם מעתיקים קלאסיקה ארופאית, ומייצרים אומנות בשווי מוערך של 65 מליון דולר, המשווקת בעולם כולו. הסרט מלווה סדנא משפחתית אחת המתמחה בציוריו של וינסנט ואן גוך. 

משחקי מלחמה

משוחחים ד”ר דן גבע, אוניברסיטת חיפה ופרופ’ תמר אלאור, האוניברסיטה העברית ירושלים

ציפורים מתות

בימוי: רוברט גארדנר
| 85 דקות

האם המין האנושי אוהב להילחם? האם תחרותיות אלימה היא אכן מופע התנהגותי בלתי נמנע? מה בדימויי מלחמה מושך את רוברט גארדנר ואת הצופים? סרטו הקלאסי “ציפורים מתות” ניגש לסוגיות יסוד אלה באופן ישיר ובלתי בעייתי לכאורה, אך למעשה הוא נוגע בשורש ההוויה האנושית. 

הבמאי ליבו ניגלס בשיחה עם לידיה גינזבורג, האוניברסיטה הפתוחה. (האירוע יתקיים באנגלית)

בארץ האהבה

בימוי: ליבו ניגלס
| 78 דקות

ביער הסיבירי, בו נוהגים איילי הצפון לקיים את טקסי החיזור שלהם, החליטו עובדי חברת הנפט המקומית, לבלות, לשתות, ולצוד. יורי ואלה, רועה איילים, פעיל תרבותי ומשורר, מנסה בכל כוחו לסלקם משם. להחזיר לאיילים את שדה האהבה שלהם, ולבני משפחתו ועמו את המסורות ודרכי החיים ההולכים ונעלמים. 

לפני ההקרנה תתקיים שיחה עם העיתונאית וחברת הכנסת לשעבר נינו אבסדזה

אור השקיעה המסנוור

בימוי: סלומה יאשי
| 74 דקות

תחרות יופי לבנות נעורים הנעות על עקבים גבוהים, מעלליו של ינשוף נדיר, בחירות שהולכות ומתקרבות, וציון אירועים דרמטיים מחיי החיילים הווטרנים – כל אלה מעסיקים את חידת החדשות המקומית. המסך מתמלא אכן בתכנים מוכרים, אך מוצף במיוחד ובמופלא שהמקומיות מייצרת. 

הבמאית אולגה דליין בשיחה עם ד”ר אינה לייקין, האוניברסיטה הפתוחה (האירוע יתקיים באנגלית)

אהבה נוסח סיביר

בימוי: אולגה דליין
| 80 דקות

במשך ארבע שנים, נסעה הבמאית ממקום מגוריה בברלין, אל כפר הולדתה בסיביר, כדי לספר סיפור משפחתי. סיפור על נופים עוצמתיים ומזגי אוויר קיצוניים, על עבודה שאינה נגרמת לעולם, על אחריות לבני אדם, לבעלי חיים, לשדות, ועל עיסוק מצומצם ברגשות. 

כמעט קדוש

בימוי: סטיב הובר
| 96 דקות

הכומר גנדי מוקאננקו, הידוע גם כ”פאסטור קורוקודייל”, מנהל מרכז לילדים בסיכון באוקראינה. בעיר מריאופול שעל חוף הים האזובי, המטלטלת בין בדלנים לפרו רוסים, הוא מנהל מלחמה מקבילה ואחרת, אך נוהג בה כלוחם לכל עניין ודבר. דמותו הגדולה מן החיים צומחת בין הכמורה, ללאומיות האוקראינית ולתרבות הרוסית 

כל מה שעשינו

בימוי: פאני טונדר
| 71 דקות

באתר בניה עצום בצרפת, בתוך אלף פועלים, מתמקדת המצלמה בארבעה גברים עובדים. העבודה גופנית ותובענית, והסרט המצולם בשחור לבן נותן לה קדימות. יחד עם זאת הצופים מוזמנים אל מרחב של מחשבות, רגשות, קשרים חברתיים ומשפחתיים, המשרטטים בעדינות את המורכבות התרבותית של הגלובאלי והמקומי. 

איש הג’אז מקהיר

בימוי: עאטף בן באוזיד
| 82 דקות

מדי שנה מנסה מחדש עמר סאלח, לעשות את הבלתי אפשרי; לקיים בלב קהיר פסטיבל ג’אז בין לאומי. ללא סיוע ציבורי, עם מעגל תומכים מצומצם, ובתוך נסיבות פוליטיות המשתנות תדיר, הוא מצליח לממש את המחויבות שהוא חש לעולם הג’אז ואת תשוקתו אליו