שישי | 29.03.24

סגור
לתכנית החודשית

פסטיבל הקולנוע הצרפתי

המהדורה ה־14 של פסטיבל הקולנוע הצרפתי מאורגנת על ידי המכון הצרפתי בישראל וחברת ההפצה עדן סינמה.

"הקולנוע הוא אומנות קולקטיבית", כפי שאומר זאת ברטראן טברניה אשר מספק לנו הצצה לכך בסרטו "מסע אל הקולנוע הצרפתי", סרט דוקומנטרי מרתק על הבמאים, השחקנים והמשוררים הצרפתים הגדולים ביותר. מדובר במחוות אהבה בלתי נגמרת לקולנוע שהיא "אמנות האשליה הגדולה ביותר".

מתאריך 16 במרץ ועד 5 באפריל הפסטיבל יתקיים ברחביי הארץ ויציע לצופים רגעים מרתקים של קולנוע במסע בזמן, מגיל הנעורים והתמימות דרך הבגרות, מסע שבו הכל אפשרי...

אנו פותחים את המהדורה ה-14 של הפסטיבל עם סרטו המופלא של הבימאי כריסטיאן דוגואי "שקית של גולות" על פי רב המכר של ג'וזף ג'ופו, המבוסס על אירועים אמיתיים, סיפורם המרגש והבלתי יאומן של שני אחים יהודיים הבורחים בזמן השואה, במשחקם יוצא הדופן של פטריק ברואל, אלזה זילברשטיין, דוריאן לה קלש, בטיסט פלוריאל. "שקית של גולות" עובד לקולנוע עוד בשנת 1973 על ידי ג'ק דואיון, סרט שהשפיע כבר אז על דור שלם.

פסטיבל הסרטים הצרפתי ממשיך ברוח הנעורים וחינוך הדור הצעיר, בסרט "המורה" סרטה של הלן אנגל . "סרט בקצב אחיד ורגוע מצד אחד, אך מרתק ומעצים ברגישותו הגדולה מצד שני" (L'Express). הסרט מספר את סיפורה של מורה יוצאת דופן אשר תעשה כמאט הכל למען היעוד שלה. בתפקיד המורה, שרה פורסטייה הנהדרת. אנו ממשיכים עם "הלב בברייל" סרטו של מישל בוז'נה, סרט שאסור לפספס, סרט חזק ורגיש על חברות אמיצה בין שני מתבגרים: מארי, צ'לנית, אשר מאבדת את מאור עיניה, לבין ויקטור המתקשה בלימודיו, ויקטור יעשה הכל כדי לעזור למארי לעבור את מבחני הכניסה לקונסרבטוריון.

מבין הסרטים החזקים של הפסטיבל, אנו מציעים לכם את "השמיים יחכו" על ההשפעה של שטיפת מוח לפעולות אלימות. עוד בפסטיבל, סרטה הדוקומנטרי הנוגע ללב של אמילי בריסבואן "פאולין מתנתקת" מספק מבט על חיי משפחה מיוחדת ויוצאת דופן. אנו ממשיכים עם שני סרטים חשובים המספרים את סיפורם של אנשים יוצאיי דופן, האחד: "אודיסאה" סיפורו של הממציא ז'אק־איב קוסטו וכן הסרט "סזאן ואני" סרט נוגע ללב וייחודי ביופיו, על החברות משחר ילדותם בין פול סזאן ואמיל זולא. אנו ממליצים בחום על סרטו המצויין של קסבייה דולן, "זה רק סוף העולם", סרט שהתחרה בפסטיבל קאן האחרון.

עוד בפסטיבל סרטה של רבקה זלוטובסקי המוכשרת, "פלנטריום" סרט מפתיע ורגיש בכיכובן הממגנט של נטלי פורטמן ולילי רוז דפ. "בשם ביתי" סרט דרמתי קצבי על מאבקו של אב בחקר האמת על נסיבות מותה של ביתו, משחק מהפנט של דניאל אוטיי. "רופא הכפר" סרטו של הבמאי תומא לילטי בכיכובו של השחקן פרנסואה קלוזה, סרט מבריק, חוצב ברגשות באמיתות נדירה.

הפסטיבל במהדורתו הנוכחית יקיים מחווה לסרטיו של השחקן הענק, ז'אן פול בלמונדו לרגל 60 שנות משחק בהקרנת שלושה מסרטיו: "פיירו המשוגע" של ז'אן לוק גודאר, "חתונת השנה 2" של ז'אן פול ראפנו והסרט "האיש מריו" של פיליפ דה ברוקה.

אנו חותמים את המהדורה ה 14 של פסטיבל הקולנוע הצרפתי בסרט הנעילה: "מחר הכל מתחיל" של הבמאי הוגו ג'לין, קומדיה מרגשת על אבהות עם השחקן הכריזמטי והסוחף עומר סי.

אנו מאחלים לכם פסטיבל מהנה של קולנוע צרפתי מלא בניגודיות קולנועית, רגעי אושר ויופי.

קרולין בונה מנהלת אומנותית עדן סינמה

ברטראן לה דלזיר נספח אודיו ויז'ואל המכון הצרפתי ישראל

אירוע פתיחה

שקית של גולות

בימוי: כריסטיאן דוגואי
| 110 דקות

פריז, 1941. האחים מוריס וג‘וזף הצעירים נפרדים מהוריהם ואחיהם ויוצאים למסע ברחבי צרפת שישנה את חייהם לנצח. באמצעות שילוב נדיר של אומץ, שובבות, וכושר המצאה הם ינסו להתגבר על כל המכשולים בדרך כדי להתאחד מחדש עם משפחתם.

המורה

בימוי: הלן אנגל
| 105 דקות

פלוראנס היא מורה בבית ספר יסודי המסורה לתלמידיה. כשהיא פוגשת את סשה הקטן, ילד במצוקה, היא תעשה הכל כדי להציל אותו. עם הופעה כבירה של שרה פורסטייה היא עוסקת בקונפליקטים של מערכת החינוך הצרפתי, ודרכם בשאלות של מחוייבות ומימוש עצמי. 

השמיים יחכו

בימוי: מארי־קסטי מניסיון שאר
| 104 דקות

סביב שני צירים הפוכים משרטטת הבמאית מניסיון־שאר את ההתמודדות הצרפתית (האירופאית, הגלובלית) עם האיסלאם הרדיקלי, את הקלות שבה הוא חודר לתוך המעטפת הנורמלית לכאורה כדי לגייס ממנה את פעיליו. 

מסע לקולנוע הצרפתי

בימוי: ברטרנד טברנייה
| 195 דקות

הבמאי ברטרנד טברנייה יוצא למסע מלהיב של 50 שנות קולנוע הצרפתי דרך סקירה של סרטים ויוצרי קולנוע שהותירו חותם על חייו. החל מז‘אק בקר, דרך ז‘אן רנואר, ז‘אן־פייר מלוויל ומרסל קרנה לדוגמה, טברנייה סוקר בתשוקה ובאמנות את הרגעים הגדולים והאנקדוטות המרתקות של הקולנוע הצרפתי. 

איש מכירות

בימוי: סילבן דקלו
| 89 דקות

סרז‘ הוא אחד מאנשי המכירות הטובים ביותר בצרפת. הוא הקריב הכל למען הקריירה שלו . כשבנו מגיע אליו כדי לבקש עבודה למימון שיפוץ למסעדה שיפתח, סרז‘ מהסס אך מסכים לבסוף להעסיק אותו בתור מוכר. בניגוד לכל הציפיות, מתברר שהתפוח לא נפל רחוק מן העץ.

בציר ראשון

בימוי: ז‘רום לה מארי
| 97 דקות

צ‘רלי מרשל הוא נצר למשפחת ייננים מפורסמת שהחליט לא להמשיך במסורת המשפחתית. אך כשהיקב נכנס לקשיים כלכליים ועומד בפני פשיטת רגל, צ‘רלי נאלץ לחזור הביתה ולנהל את היקב. הוא חסר ניסיון אך בעזרת אחיו מרקו שניהם ינסו להציל את העסק המשפחתי ולייצר יין משובח.

הלב בברייל

בימוי: מישל בוז‘נה
| 95 דקות

מארי היא נערה מתבגרת, מצטיינת בביה“ס ובעלת תשוקה לצ‘לו. ויקטור הוא נער נחמד ודינמי, אך הוא מתקשה בלימודיו. הוא מתאהב במארי ואינו מודע לכך שהיא הולכת ומאבדת את מאור עיניה. כשהיא מגלה לו את סודה, חברות אמיצה נרקמת בין השניים 

פיירו לה פו (פיירו המשוגע)

בימוי: ז‘אן־לוק גודאר
| 110 דקות

מחנק חיי הנישואין גורם לפרדינאן לילה אחד לברוח עם השמרטפית. מעורבותה הקודמת של מריאן בחיי הפשע הפריזאים מאלצת את השניים לברוח לריביירה, והגנגסטרים בעקבותיהם. גודאר יוצר סרט מתוחכם בו משתתפות דמויות אינדיוידואליסטיות מורכבות – סרט שעלילתו וסגנונו אינם ניתנים להפרדה. 

פלנטריום

בימוי: רבקה זלוטובסקי
| 108 דקות

פריז בסוף שנות ה־30‘. קייט ולורה הן שתי מדיומים אמריקניות צעירות המסיימות מסע הופעות עולמי. מפיק קולנוע מפורסם שמרותק מכשרונן המיוחד, מפציר בהן להופיע בסרט שאפתני עד טירוף. בעודם נסחפים למערבולת של קולנוע, התנסויות ורגשות, המשפחה החדשה הזו אינה מבחינה בה שעומד להתרחש באירופה... 

קורניש קנדי

בימוי: דומיניק קבררה
| 108 דקות

קורניש קנדי. על רקע הים התיכון, למרגלות הווילות היוקרתיות, הנערים של מרסיי קוראים תיגר על כח הכבידה. מרקו, מהדי, פרנק, מליסה, חמזה, וז‘ולי – בנות ובנים שחיים על הקצה. סוזאן עוקבת אחריהם בסקרנות מהווילה האלגנטית שלה, מרותקת מהחופש והקיצוניות שלהם ותנסה להיות כמותם. 

סזאן ואני

בימוי: דניאל תומפסון
| 98 דקות

סיפור חברותם ויריבותם של פול סזאן ואמיל זולא, שני ילידי אקס און פרובנס. הם בוחנים, מעריצים ומתחרים זה בזה, מאבדים ומוצאים איש את רעהו – כמו זוג שלא יכול להפסיק לאהוב. דרמה היסטורית שעוסקת בכוחה של האמנות ובעוצמתה של החברות. 

רופא הכפר

בימוי: תומא לילטי
| 102 דקות

תושבי הכפר יודעים שהם יכולים לסמוך על ז‘אן פייר, הרופא הותיק והמסור. אבל כשז‘אן פייר מגלה שהוא סובל ממחלה אין לו בררה אלא למצוא מחליף. הבחירה נופלת על נטלי, רופאה צעירה וחסרת נסיון. האם היא תצליח להחליף את האיש שמשוכנע שלא ניתן להחליפו? 

זה רק סוף העולם

בימוי: קסבייה דולן
| 99 דקות

קסבייה דולן ממשיך לפרק את המשפחה, באותו סגנון נפיץ ואקספרסיבי. כאן, עם כוכבים מן השורה הראשונה, התוצאה היא התפרצות רגשית שקטפה את הפרס הגדול של חבר השופטים בפסטיבל קאן האחרון. 

מחר הכל מתחיל

בימוי: הוגו ג‘לין
| 118 דקות

לפני שמונה שנים, סמואל היה רווק מרוצה בריבריה. אך אז הופיעה ידידה, זרקה אצלו את גלוריה התינוקת, ונעלמה. אבל עכשיו שמונה שנים אחרי חוזרת אמה ומבקשת לקחת אותה ממנו. מן החומרים המלודרמטיים האלו יצר הוגו ג‘לין קראוד פליזר שלא מפספס אף הזדמנות להפעיל את צופיו

האודיסיאה

בימוי: ז‘רום סאל
| 123 דקות

1948. ז‘אק־איב קוסטו, אשתו ושני בניו חיים בגן עדן, בבית יפה המשקיף לים התיכון. אולם, קוסטו חולם על הרפתקאה. הודות להמצאתו, מתקן צלילה המאפשר לנשום מתחת למים, הוא מגלה עולם חדש. את העולם הזה הוא משתוקק לחקור, ולשם כך, הוא מוכן להקריב הכל... 

פאולין מתנתקת

בימוי: אמילי בריסבואן
| 123 דקות

פאולין בת ה־15 היא הילדה האחרונה שנשארה בבית ועדיין גרה עם הוריה. האם היתה חיית לילה תוססת, אביה טרנסווסטיט שאוהב ללבוש בגדי נשים, בקיצור: המציאות היומיומית של פאולין רחוקה מלהיות שגרתית ורגועה. במשך שנתיים מתעדת אחותה אמילי את את “שיגרת” היומיום.

סיגריות ושוקו חם

בימוי: סופי ריין
| 98 דקות

דניס מגדל לבדו את שתי בנותיו.כאשר הוא שוכח לאסוף פעם אחת את מרסרדי הקטנה, הוא זוכה לביקור של סברין, עובדת סוציאלית שמכריחה אותו ללכת לשיעורי הורות. האם המשפחה האוהבת ויוצאת הדופן הזו תצליח לעמוד במבחן