סגור
לתכנית החודשית

פרידה מסטנלי דונן

סטנלי דונן נולד ב־1924 בדרום קרוליינה. כשהחליט להיות רקדן, לאחר שצפה בפרד אסטר בסרט "חופשה בריו", היה בן 7. כאשר סיים את בית הספר בגיל 16 עבר לניו יורק ומצא תפקיד משני בהפקה שכוכבה הראשי הוא ג'ין קלי. בהפקות הבאות של קלי כבר היה אחראי על הכוראוגרפיה ויחד עם הבוס והמנטור יעבור להוליווד. הוא התחיל כמתאם הריקודים במיוזקלס והתקדם בהדרגה עד לכיסא הבימוי. ב־1952 יביים עם קלי את "שיר אשיר בגשם" – שם יביאו השניים לשיא את המהפכה שהכניסו לז'אנר – קטעי השירה והמחול הם חלק מהעלילה עצמה והביצוע משתמש בכלים הסינמטיים כדי לחרוג מהריאליזם לעבר הפנטסטי. הוא היה אחראי ללהיטים כמו "שבע כלות לשבעה אחים" ו"מצחיקונת" והצליח לשמור על כוחו גם כאשר הז'אנר המוסיקלי דעך. הוא היה מספיק מוכשר וחכם כדי ליצור אגדות מודרניות, בהן השפה והמוסכמות הקולנועיות משמשות אותו כדי לספר את הסיפור באופן חינני. אף שהואשם בהעדרו של סגנון מובחן, דונן הצליח לשמור על רמה גבוהה של אסתטיקה ועידון, הרבה בזכות בחירות חכמות – שותפים לדרך כמו אודרי הפבורן או קארי גרנט, או השימוש במוסיקה של הנרי מנציני.

בשיאה של הקריירה נחשב דונן לממשיכם של לוביטש או קיוקור, וממרחק הזמן ספק אם הוא נופל מהם. הקריירה היפה שלו הניבה סרטים נפלאים, כמה מיצירות התרבות הגדולות ביותר של המאה העשרים. הוא הלך לעולמו בפברואר האחרון והמחווה הקטנה החודש היא הצדעה ליצירתו. יהי זכרו ברוך

שיר אשיר בגשם

בימוי: ג’ין קלי, סטנלי דונן
| 103 דקות

מהתלה קומית מעולה המתרחשת על קו התפר שבין הראינוע לקולנוע המדבר. לתוך העלילה הזו מולחמים כמה שירים קלאסיים. החופש היצירתי והחדווה שבעשייתו ניכרים, הנאמברים המוסיקליים מקדמים את העלילה הרומנטית והתוצאה היא הסרט הטוב בכל הזמנים. קלאסיקה של ממש שאסור אסור אסור להחמיץ. 

חידון בחרוזים

בימוי: סטנלי דונן
| 113 דקות

כאשר בעלה של רג’י למפרט הולך לעולמו ולא בנסיבות טבעיות, היא יוצאת לחקור את סיבת רציחתו בפריז עזרת זר ידידותי בשם פיטר ג’ושוע. עד לפתרון התעלומה יתגלו כמה סודות מפתיעים. שילוב מוצלח בין קומדיה רומנטית לדרמת מתח, עם הופעות כבירות ובימוי אלגנטי. הזדמנות נדירה להנות מהממתק הזה. אל תחמיצו! 

שניים לדרך

בימוי: סטנלי דונן
| 111 דקות

ב”שניים לדרך” מתבונן דונן על הזוגיות במשבר של ג’ואנה ומארק. עשר השנים המשותפות מתנפצות לפרקים קצרים, שאינם מוגשים בסדר כרונולוגי ומציגים את דעיכת האהבה והתשוקה. זהו דיוקן בוגר ולא מתקתק של זוגיות, וכמו תמיד אצל דונן הוא עשוי נפלא. בקיצור, זהו סרט משוכלל וחכם שכדאי להתמסר לו.