סגור
לתכנית החודשית

פריימים של מציאות: הניאו-ריאליזם האיטלקי

אנו מציגים החודש מחווה ל"ניאו-ריאליזם" – אותה תנועה קולנועית שפרצה באיטליה בסמוך לסיום מלחמת העולם השניה, ועסקה במוראות המלחמה והשלכותיה. מבחינה נושאית הקולנוע הניאוריאלסטי בא כתגובה ל"סרטי הטלפון הלבן" – קומדיות ודרמות בורגניות שנוצרו בשיא השלטון הפשיסטי והתרחשו בעולם מעוצב של המעמד הגבוה. "אוססיונה" (1943) – עיבוד ל"הדוור מצלצל פעמיים" ,אשר נחשב לסרט הניאוריאליסטי הראשון, זעזע את הצנזורים הפשיסטיים בשל ההתמקדות בחיי אנשים עמלים וביצרים ובתשוקות שלהם. וכך, המאבק בנאצים ובפשיסטים, סיום המלחמה, הערים ההרוסות, תנאי המחייה הקשים בעוני וברעב, היו העובדות החומריות שמתוכן התגבש הניאוריאליזם כתנועה הומאניסטית ששמה במרכז את האדם הפשוט ומתבוננת בו. צ'זרה זאווטיני, תסריטאי ומשורר, אחד מאבות הניאו-ריאליזם, כתב "ראינו כי נפתח בפנינו חקר ללא קץ של האדם, לא חקר מופשט אלא ממשי, ממשי כמו האנשים שהביאו את המלחמה והתנסו בה. היה זה צורך להכיר, לראות כיצד יכלו להתחולל מאורעות נוראים אלה והקולנוע היה האמצעי הישיר ביותר והבלתי אמצעי ביותר, לחקירה מסוג זה..." (מתוך האנתולוגיה 'במאים ואנשי קולנוע על הקולנוע' בעריכת איתן גרין, הוצאת עם עובד).

ואכן מבחינה סגנונית היה הניאו-ריאליזם בלתי אמצעי כמעט לחלוטין. התקציבים היו זעומים, אולפני צ'ינה צ'יטה הרוסים, והצילומים נערכו ברחובות המרוסקים של הערים האיטלקיות, עם שחקנים בלתי מקצועיים. המצלמה היתה לעתים משוחררת לגמרי, רועדת כמעט בסגנון כמו תיעודי. לצד זאת לא נזנחו כלים משמעותיים מתוך ארגז הכלים הקולנועי: השימוש האפקטיבי בתנועות המצלמה, הפסקול הסוגסטיבי, או מבנה נרטיבי הנע בין משבר להתרה.

בשנים שאחרי המלחמה נוצרו כמה מהסרטים היפים ביותר של תנועה זו, ושל הקולנוע בכלל: "רומא עיר פרזות", "גונבי האופניים" או "האדמה רועדת" – הצליחו לתפוס היטב את המהות של הזמן והמקום – על המאבק להשרדות ועל מחירו. הם תיארו קהילה הנלחמת על חירותה, בימים שבהם המדינה והמוסדות – המשטרה, הכנסיה, הבנק – ריקים מתוכן ואין בכוחם או ברצונם לסייע. אלו סרטים המתרחשים על רקע קריסה חומרית ומוסרית, בעולם ללא חוק, שבו נדרשים בני האדם לבחור עבור עצמם ועבור קהילתם מהו הדבר הנכון שיש לעשותו.

עם הנס הכלכלי של איטליה בראשית שנות החמישים, הלך ודעך הניאו-ריאליזם – כאשר טעם הקהל פנה ליצירות אמריקאיות אופטימיות בעוד השלטון החדש מבקש שלא לכבס בחוץ את הכביסה המלוכלכת. הפרק החדש שנולד בקולנוע האיטלקי היה מענין לא פחות, ונשען על כמה מהכשרונות שפעלו בימי הניאוריאליזם: לוקינו ויסקונטי, פדריקו פליני ואחרים.

התוכנית החודש מציגה שלושה מהבמאים הבולטים של התנועה: טרילוגית המלחמה של רוברטו רוסליני ("רומא עיר פרזות", "פאיזה", "גרמניה שנת אפס"), ויטוריו דה סיקה ("מצחצחי הנעליים", "גנבי האופניים", "אומברטו ד.") ולוקינו ויסקונטי – שזכור בעיקר כבמאי של יצירות בארוקיות, אך התחיל את הקריירה כניאוריאליסט ("אוססיונה", "האדמה רועדת", "בליסימה").

רומא עיר פרזות

בימוי: רוברטו רוסליני
| 105 דקות

יצירת מפתח בניאו־ריאליזם האיטלקי, המתארת את מאבק ההישרדות תחת השלטון הפשיסטי. רוסליני בונה את הסרט מסיפורים מצטלבים שבמרכזם עומדים גיבורים קשי יום הנלחמים על זכותם להתקיים בכבוד. הסרט התפרסם במידה שווה בשל צילומי החוץ המחוספסים שלו, נטולי התאורה המלאכותית והתפאורה התאטרלית, ובשל הזנקת הקריירה של אנה מניאני.

פאיזה

בימוי: רוברטו רוסליני
| 126 דקות

אחד מסרטי הדגל של הניאו־ריאליזם האיטלקי מתאר את כיבוש איטליה על ידי הכוחות האמריקאים, מהפלישה לסיציליה ב־1943 ועד השחרור הסופי ב־1945. הסרט צולם בסגנון חופשי, בלוקיישנים אמיתיים, ותוך שימוש בשחקנים לא מקצועיים, מה שכמובן מעניק לו תחושה ריאליסטית חריגה.

גרמניה שנת אפס

בימוי: רוברטו רוסליני
| 78 דקות

נער דחוי בן 15 הוא המפרנס היחיד של המשפחה. ברחוב הוא פוגש את מי שהיה מורו, פעם נאצי והיום פעיל בשוק השחור, וזה גורס בפניו כי רק לחזקים ישנה הזכות לשרוד. משוכנע באמת המעוותת הזו אדמונד מבצע אקט נורא... רוברטו רוסליני מגיש דיוקן מצמרר של גרמניה בשנים הסמוכות לנפילת המשטר הנאצי. 

מצחצחי הנעליים

בימוי: ויטוריו דה סיקה
| 90 דקות

"מצחצחי הנעליים" של ויטוריו דה סיקה הוא מהסרטים הראשונים של הניאו־ריאליזם האיטלקי. הוא מתאר שני ילדים מרומא החולמים לרכוש סוס, אך מעצרם מוביל לקריסת חברויותיהם. הסרט, שצולם באתרים טבעיים וללא אמצעים קולנועיים מסורתיים, משקף את מצוקת החברה האיטלקית שלאחר המלחמה.

גונבי האופניים

בימוי: ויטוריו דה סיקה
| 90 דקות

רומא מוכת האבטלה בשנים שבאו אחרי מלה”ע השניה. גבר שמצא סוף סוף משרה של מדביק מודעות, יוצא עם בנו לאודיסאה מיוסרת בחיפוש אחר זוג האופניים שנגנב ממנו. מסמך אנושי חם, נטול סנטימנטליזם וכל דעות קדומות שהן. בקיצור: קלאסיקה שאסור להחמיץ. 

אומברטו ד.

בימוי: ויטוריו דה סיקה
| 89 דקות

אומברטו דומניקו, פקיד־מדינה בגימלאות, חי בעוני ובדידות מחפירים. היצור הקרוב ביותר ללבו הוא כלב נאמן שעבור כלכלתו מוכן הקשיש להחסיר מפיתו. כל כך דלה היא הפנסיה שלו, כל כך קשה לו לגמור את החודש, כה קשים עליו העימותים עם בעלת הבית, עד שאומברטו שוקל ברצינות להתאבד... 

אוססיונה

בימוי: לוקינו ויסקונטי
| 126 דקות

ג'ינו, נווד יפה תואר וג'ובאנה, רעייתו היפיפיה של בעל פונדק, מתאהבים. ג'ובאנה משכנעת את בעלה להעסיק את ג'ינו ולהט התאווה דוחף את השניים למעשה שיערער כליל את האהבה... הסרט משלב מלודרמה ארוטית עם אבחנות סוציאליות, בהשפעת רנואר, קארנה וורגה, והופך בסיוע המצלמה הפעלתנית לסמל הליריקה האישית של ויסקונטי. 

האדמה רועדת

בימוי: לוקינו ויסקונטי
| 160 דקות

בהשתתפות תושביו של כפר קטן, מביים ויסקונטי את אחת מיצירות המופת של הניאוריאליזם. הוא מתבסס על רומן מהמאה ה־19 אלא שבמקום מאבק מול איתני הטבע, נאלצים הדייגים כאן להתמודד עם תאוות הבצע של בעלי ההון. 

בליסימה

בימוי: לוקינו ויסקונטי
| 110 דקות

מאדאלנה צקוני חולמת על עתיד מזהיר עבור מריה, בתה־יחידתה בת השמונה. כאשר נודע לה על מבחני־בד שעורכת חברת־הפקה, היא ממהרת להקדיש כל זמנה וחסכונות משפחתה כדי להכין את בתה לתפקיד. אך הנחישות של מאדאלנה עתיד להתקל בציניות של תעשית הזוהר...