סגור
לתכנית החודשית

רטרוספקטיבה לאינגמר ברגמן

ארנסט אינגמר ברגמן נולד ב־14.07.1918 באופסלה ומת ב־30.07.2007 באי פארו. ברגמן היה במאי ותסריטאי קולנוע, במאי תיאטרון, סופר, מנהל תיאטרון ודרמטורג. במהלך חייו כתב וביים כשישים סרטים, 170 הפקות תיאטרון ומעל 100 מאמרים וספרים. בין יצירותיו הידועות ביותר הסרטים "החותם השביעי", "תותי בר", "מעיין הבתולים", "השתיקה", "פרסונה", "זעקות ולחישות", "פאני ואלכסנדר", והן האוטוביוגרפיה "לטרנה מגיקה".

בכל עבודותיו עוברים כחוט השני ואריאציות על הנושאים המרכזיים, שבעצם מבטאים את חוסר יכולתם של בני האדם לתקשר ביניהם – משפחות לא מתפקדות, אמנים כושלים המתעללים בסביבתם ומעל הכל היעדרותו של האלוהים.

סרטיו של ברגמן מתרחשים כמעט כולם בשבדיה, והחל משנת 1961 בה צולם "מבעד הזכוכית האפילה" כמעט כולם צולמו באי הקטן פארו. מעבר להערכת הביקורת הבינלאומית בזכות מורכבות הנושאים והשפה הקולנועית הייחודית והעשירה, סרטיו זכו להצלחה מסחרית בינלאומית החל משנות החמישים בגלל ההיקסמות מ"האקזוטיקה הסקנדינבית": שפה מסתורית, טבע בראשיתי, נשים בלונדיניות, עירום ומיניות "טבעית".

במהלך הקריירה הארוכה הקפיד ברגמן לעבוד עם אנשים קבועים. הבולטים באנסמבל של ברגמן הם הצלם סוון ניקוויסט, השחקנים מקס פון סידוב, ליב אולמן וביבי אנדרסון ומעצב התלבושות מאגו.

היחסים בין חייו של אמן לעבודתו במקרה של אינגמר ברגמן מסובכים ביותר ומאתגרים. באינספור ראיונות וכמובן באוטוביוגרפיה "לטרנה מגיקה" ברגמן תמיד התייחס להשפעת ילדותו על תפיסתו האמנותית.

שנת 2018 הוכרזה בעולם כשנת ברגמן, לציון 100 שנים להולדתו של הבמאי שנחשב בעיני רבים כיוצר הקולנוע הגדול מכולם. הסינמטקים בישראל מצטרפים לחגיגה העולמית והחל מאמצע פברואר ועד סוף שנת 2018 נקרין את כל סרטיו העלילתיים של המאסטר השבדי. בחודשים פברואר מרץ נקרין את סרטיו המוקדמים, בין מאי לאוגוסט את היבול של שנות החמישים והשישים (הסרטים המפורסמים ביותר) ולקראת סוף השנה את עבודותיו המאוחרות.

התוכנית מאורגנת בעזרת קרן ברגמן ומכון הקולנוע השבדי.

דברי פתיחה (באנגלית): יניקה אלונד, מכון הקולנוע השוודי, ראש מרכז ברגמן

מתח גבוה

בימוי: אינגמר ברגמן
| 84 דקות

ב־1950 היתה תעשית הקולנוע השוודית במשבר וביקשה להחלץ ע"י הפקת מותחן ריגול. אינגמר ברגמן הצעיר נבחר לבימוי, אך ככל שההפקה התקדמה, חש שהסרט אינו לרוחו. עלילתו שעסקה בריגול סובייטי כנגד מתנגדי משטר שנמלטו לשוודיה, נראתה לו חלבית. מאז אסר על הקרנת הסרט במחוות ורטרוספקטיבות אך עתה, במסגרת שנת המאה, אישרה משפחתו מספר הקרנות מצומצם.

חליל הקסם

בימוי: אינגמר ברגמן
| 160 דקות

אינגמר ברגמן מתאר את חודשי עשיית הסרט כחוויה המענגת של חייו וכאשר צופים ב”חליל הקסם”, אפשר גם להבין מדוע. הוא מטפל באהבה ואלגנטיות באופרה של מוצרט, מדגיש את המימד התיאטרלי, ומאפשר לצופה כמעט לגעת בזמרים ובתפאורה. 

ביצת הנחש

בימוי: אינגמר ברגמן
| 119 דקות

“ביצת הנחש” מתרחש בברלין של שנות העשרים. גיבוריו הם אמן קרקס וגרושתו של אחיו, המתפרנסת מעבודתה בקברט. סביב שתי דמויות אלו יוצר ברגמן סדרה של סצינות פרועות שאמורות אולי לבטא את הריקנות שהולידה את הנאציזם. 

זעקות ולחישות

בימוי: אינגמר ברגמן
| 91 דקות

קארין ומריה מוזעקות אל מיטת חולייה של אגנס, אחותן שמתגוררת באחוזה המשפחתית בחברת המשרתת הנאמנה אנה. בין קירות הבית הולכות ונחשפות נפשותיהן של ארבע הנשים והולכת ומתבהרת מערכת היחסים הסבוכה והמורכבת ביניהן. ב”זעקות ולחישות” חוקר ברגמן את נפשן של גיבורותיו המציגות התמודדות שונה עם מהות האהבה. 

סאראבנד

בימוי: אינגמר ברגמן
| 120 דקות

שלושים שנה חלפו מאז נפרדו דרכיהם של מריאן ויוהן. עתה, זמן קצר לפני יום הולדתם השמונים, הם נפגשים שוב. כל אחד מהם חי חיים שלמים ועשירים, אבל עברם אינו מרפה: נחשולים של אהבה וכעס מציפים אותם, והם אינם בטוחים שיכולה לשרור ביניהם הרמוניה ולו ללילה אחד.

סונטת סתיו

בימוי: אינגמר ברגמן
| 92 דקות

פגישה בת יממה בין אם לבתה עמה לא התראתה משך שבע שנים – האם היא פסנתרנית בעלת מוניטין העסוקה בהופעות וקונצרטים והבת נשואה לכומר ומתגוררת בכפר נורווגי קטן. כשברגמן מביים את אינגריד ברגמן בתפקיד האם, נטענת הדרמה ברגש שגובר על השכלתנות הברגמנית הטיפוסית. 

פורהדוקומנט

בימוי: אינגמר ברגמן
| 103 דקות

עשור אחרי שעשה סרט תיעודי בעל שם דומה, חוזר אינגמר ברגמן אל האי הבלטי פורה. הסרט הקודם הסתיים עם חלומות צעירי המקום לעזוב. אחרי עשר שנים מסתבר כי אותם צעירים בחרו להמשיך ולחיות על האי הנידח עדיין מסוקרנים ע”י העולם הגדול, נשמעים די שלמים עם המקום שבו הם חיים. 

מחיי המריונטות

בימוי: אינגמר ברגמן
| 104 דקות

גבר נשוי השרוי במצב של דיכאון ותסכול מיני מוצא עצמו מעורב באונס וברצח של פרוצה. התוצאה, בעזרת מלאכת הצילום של סוון ניקוויסט, צוות השחקנים הגרמני המצוין, והתנועה החופשית על ציר הזמן מאפשרת לברגמן להניח לתת מודע של סרטיו הקודמים לפרוץ החוצה. 

פאני ואלכסנדר

בימוי: אינגמר ברגמן
| 189 דקות

שנה אחת בתחילת המאה בחייה של משפחה שוודית בעלת תיאטרון בעיר שדה קטנה. בראש המשפחה עומדת הסבתא, שחקנית בדימוס, וסביבה מתלכדים שלושה דורות. “פאני ואלכסנדר” עמוס במוטיבים אוטוביוגרפיים, וגם באלמנטים תמטיים וצורניים המוכרים מסרטיו הקודמים. 

תיעוד פאני ואלכסנדר

בימוי: אינגמר ברגמן
| 100 דקות

. הסרט מאפשר לכל חובבי ברגמן לעקוב מקרוב אחרי הדרך המקורית, האנושית והמשעשעת לעתים, בה הוא עבד. ניתן גם לצפות בשיתוף הפעולה יוצא הדופן עם צלמו הותיק סוון ניקוויסט ולהבין כיצד מצליחים שחקניו לסחוט מעצמם איכויות משחק כה מרהיבות. 

מגעים

בימוי: אינגמר ברגמן
| 113 דקות

סרטו הראשון באנגלית של ברגמן הוא מלודרמה משפחתית שכמו הרבה מסרטיו עוסקת בפריכות של התא המשפחתי ובתנודתיות הבלתי נשלטת של הלב. אחת ההפקות המורכבות של ברגמן. הדמות שמגלמת כאן ביבי אנדרסון היא אחד הדיוקנאות הנשיים היפים ביותר שיצר ברגמן במהלך הקריירה שלו.

תשוקה

בימוי: אינגמר ברגמן
| 101 דקות

אנדראס וינקלמן הוא סופר עקר שחיצוניותו השלווה אינה מעידה על נפשו המיוסרת. אליס ורגוס הוא הניגוד המוחלט. אווה סובלת מחיי רגש בלתי מספקים. כל פרשיות האהבים שלה כוזבות ושטחיות. אנה היא אלמנה רדופת סיוטים שבעלה ובנה נהרגו בתאונת דרכים ברכב שבו היא נהגה.

בושה

בימוי: אינגמר ברגמן
| 103 דקות

מוסיקאי ואשתו, שניהם מתוסכלים ורווי אלכוהול, חיים על אי בודד במנותק מהעולם, בלי טלפון, בלי רדיו. אבל אוירת המלחמה שממנה ברחו חודרת אל תוך קיומם המבודד ומנשלת אותם מערכי מוסר אוניברסליים – הידיים המעודנות שאחזו עד כה בכינור עושות שימוש באקדח. 

שעת הזאבים

בימוי: אינגמר ברגמן
| 89 דקות

תהליך ההדרדרות של צייר המאמין שהעובדות חשובות מרעיונות, והאמנות שלו היא משנית. באחד הסרטים המרשימים מבחינה ויזואלית שביים ברגמן, משמש מקס פון סידוב כאלטר־אגו של הבמאי עצמו, ומעניק לסרט את כוחו.

פרסונה

בימוי: אינגמר ברגמן
| 84 דקות

סרטו הטוב ביותר של ברגמן הוא דיוקן נשי כפול שבמרכזו מערכת היחסים המתהווה בין שחקנית במשבר לבין האחות הסיעודית המטפלת בה. יצירה שנעה בין דימיון למציאות ובוחנת את כוחם המכשף של האמנות ושל הדימיון. 

ועתה אודות הנשים הללו

בימוי: אינגמר ברגמן
| 80 דקות

מבקר מוסיקלי נפוח מחשיבות, מגיע לבית הקיץ של צ’לן נודע במטרה לכתוב ביוגרפיה אודות המוסיקאי. אבל כל מאמציו לפגוש באמן עולים בתוהו. במקום זאת הוא נתקל בכל הנשים בחיי הצ’לן. הנשים מתעתעות, לועגות ומשפילות את המבקר הפומפוזי. סרטו הראשון בצבע, הוא פארסה משעשעת והרבה פחות רצינית מסרטיו האחרונים.

אור בחורף

בימוי: אינגמר ברגמן
| 80 דקות

כומר קפדן מטיל ספק באמונתו, על רקע הקהילה הכפרית הקטנה אותה הוא משרת. כאן מתגוררת מרתה, שאוהבת אותו שנים רבות, וג’ונאס, דייג שמנסה לערער את אשליית האמונה. סוון ניקווסט אימץ סגנון קולנועי פשוט, עם תנועות מצלמה מינימליות ותאורה חורפית. 

השתיקה

בימוי: אינגמר ברגמן
| 95 דקות

שלושה עוברי אורח – שתי אחיות וילד – עושים את דרכם ברכבת מזדחלת. מחלת אחת הנשים מאלצת אותם לרדת בתחנה הקרובה. במקום הזר הזה מתעוררות לחיים נשמותיהן הסוערות של הנשים. יצירה מסתורית, טעונה רגשית בה ממשיך ברגמן לחקור את משמעותו של שתיקת האל והריק הנפשי שבה בעקבותיה. 

מבעד לזכוכית האפלה

בימוי: אינגמר ברגמן
| 91 דקות

קרין משתחררת ממוסד לבריאות הנפש ומגיעה לבית הנופש המשפחתי על אי מבודד. אביה ובעלה אינם יודעים כיצד להעניק לה את הדרוש לה, ואחיה הוא מתבגר מבולבל. המצלמה של סוון ניקוויסט היא גיבור בפני עצמו, שבעזרת מיזנסצנה ותאורה חושפת את הקשרים בין גיבוריה ועולמם הרגשי.

עין השטן

בימוי: אינגמר ברגמן
| 87 דקות

השטן מחליט לשלוח את דון ז’ואן מתחתיות השאול כדי לפתות נערה תמימה. אך עד מהרה מתאהב הפתיין בנערה. ברגמן המשיך לעסוק כאן, אולי בקלילות יחסית, באותם נושאים שתמיד הטרידו אותו: החיים, המוות, והמשיכה המינית והרומנטית. 

מעיין הבתולין

בימוי: אינגמר ברגמן
| 87 דקות

ברגמן החשיב את “מעיין הבתולים” כאחד מסרטיו הטובים ביותר. הוא עוסק כאן שוב בשתיקת האל, ובשיתוף הפעולה הראשון עם הצלם סוון ניקוויסט הוא מעצב שאלה זו כמחקר על עוצמתו של הטבע.

פני מכשף

בימוי: אינגמר ברגמן
| 100 דקות

אלברט עמנואל הוא קוסם הנודד ברחבי שוודיה יחד עם חברי להקתו, עליהם נמנית גם רעייתו המחופשת לגבר. עם הגיעם לשטוקהולם הוא נלכד ע”י קונסול מקומי וזה מחזיקו במעצר כדי לחשוף את נכלוליו. התחרות בין השניים הופכת בידיו של ברגמן למאבק בין אמונה וראציונליזם.

החותם השביעי

בימוי: אינגמר ברגמן
| 90 דקות

אנטוניוס בלוק, אביר בן המאה ה־14, שב ממסעי הצלב לביתו ובליבו הרהורי כפירה. עם שובו ממתין לו המוות, וכדי להרוויח זמן מציע לו האביר משחק שחמט לחיים או למוות. “החותם השביעי” הוא יצירת מפתח בקריירה של ברגמן – סרט אקזיסטנציאליסטי, שמביא את סיגנונו של ברגמן לידי שלמות.

על סף החיים

בימוי: אינגמר ברגמן
| 84 דקות

שלושה סיפורים על שלוש נשים הממתינות לטיפול בחדר בי”ח ליולדות. הראשונה, משכילה, הפילה את הולד שנשאה ברחמה. השניה, בורגנית, איבדה אותו בשעת הלידה ואילו האשה השלישית היא צעירה המבקשת להפטר מהתינוק הלא רצוי שהיא נושאת ברחמה. 

תותי בר

בימוי: אינגמר ברגמן
| 88 דקות

פרופסור זקן ובודד נוסע לקבל תואר כבוד על פעילותו הרפואית. דרכו מפגישה אותו עם בני משפחה, טרמפיסטים ובעיקר חלומות זוועה שמטרידים את נשמתו. ברגמן מציע לנו מבט אל נפשו של גיבורו, אל חייו ומשבריו, והוא עושה זאת בתמונות שגם היום הן בלתי נשכחות.