שישי | 29.03.24

סגור
לתכנית החודשית

שבוע קולנוע אוסטרי

אוהדי התרבות האוסטרית והקולנוע האוסטרי היקרים, אנו מברכים אתכם לרגל שבוע הקולנוע האוסטרי הרביעי בישראל אשר מביא לקהל הרחב את יצירות הקולנוע האוסטריות החדשות והבולטות ביותר במטרה לקדם את סצנת הקולנוע האוסטרי הענפה. השנה, יוקרנו שישה סרטים אוסטריים, כולל שלוש בכורות ישראליות בגרסתן המקורית – עם כתוביות באנגלית ובעברית. ההקרנות יתקיימו בשישה סינמטקים ברחבי הארץ וכן במרכז הכנסים באשקלון.

ישנו מגוון רחב של סרטים. “לעוף הביתה” של הבמאית האוסטרית מרים אונגר, משרטט את וינה של שנת 1945 מנקודת מבטה של קריסטין בת ה-9. חסרת כל, היא ומשפחתה מוצאים מקלט בוילה מפארת בפרוורי וינה. לאחר כניעת הגרמנים, הרוסים משתלטים על הבית. משפטו של מפקד גטו וילנה, פרנץ מורר, שנערך ב-1963 עומד במרכזו של הסרט “מורר – אנטומיה של משפט” של הבמאי כריסטיאן פרוש. הסרט “שלושה ימים בקוויברון” של הבמאית אמילי אטף, מתאר את סיפורה של השחקנית האגדית רומי שניידר בביקורה במלון הספא בעיירה קוויברון בשנת 1981, שנה לפני מותה. בקומדיה “עכבר פראי”, של הבמאי והשחקן המפורסם, ג’וזף הדר, ג’ורג’ מפוטר מעבודתו, מסתיר את זה מפני ג’ואנה, אשתו הצעירה ממנו, ויוצא למסע נקמה כנגד מנהלו לשעבר. הסרט “טומקאט” של הבמאי הנדל קלאוס, מציג  את חייהם מלאי התשוקה והאושר של אנדראס וסטפן כשלצדם החתול מוזס. הרמוניה זו נקטעת בפתאומיות בעקבות התפרצות אלימה ובלתי מוסברת שמרעידה את מערכת היחסים שלהם ומותירה את כל חייהם המשותפים בסימן שאלה. לצד חמשת הסרטים הללו, יוקרן הסרט הדוקומנטרי “ואלס לולדהיים” של הבמאית רות בקרמן. הסרט עטור הפרסים נבחר לייצג את אוסטריה בטקס פרסי האוסקר ה- 91.

לצד הקרנות הסרטים, יהיו גם מפגשים עם חלק מיוצרי הסרטים.

ברצוננו להודות לסינמטקים, מרכז הכנסים באשקלון, לבמאי הסרטים וכמובן לקהל הרב המתעניין בהקרנות שלנו, בתרבות האוסטרית ובסרטים האוסטרים בפרט, בלעדיהם שבוע הקולנוע האוסטרי לא היה יוצא לפועל.

אנו מקווים כי תיהנו מן הסרטים.

צוות פורום התרבות האוסטרי, תל אביב

פתיחה

לאחר ההקרנה, תתקיים שיחה עם הבמאית מרים אונגר

לעוף הביתה

בימוי: מרים אונגר
| 100 דקות

ווינה 1945: חבית חומר הנפץ – המלחמה – והכיבוש הרוסי דרך עיניה התמימות של קריסטינה בת ה־9. ביתם הופצץ והם חסרי כל. היא ומשפחתה מועברים לווילה מפוארת בפרברי ווינה. כעת יש להם גג מעל ראשם אבל לא יותר מזה. אחרי תבוסתם של החיילים הגרמנים, הרוסים משתלטים על הבית. 

לאחר ההקרנה, תתקיים שיחה עם הבמאי כריסטיאן פרוש

מורר – אנטומיה של משפט

בימוי: כריסטיאן פרוש
| 137 דקות

אוסטריה, 1963. פרנץ מורר, פוליטיקאי מקומי מכובד, מואשם בביצוע פשעי מלחמה בגטו וילנה. הניצולים מרצח ההמונים מגיעים מכל רחבי העולם, ומותירים ספק מועט בנוגע לאשמתו של מורר. לבסוף מגיע משרד המשפטים להחלטה שמהווה אחד מהסקנדלים הגדולים בהיסטוריה של מערכת הצדק האוסטרית. 

ואלס לוולדהיים

בימוי: רות בקרמן
| 93 דקות

סרט על אמת ושקרים או ‘’עובדות אלטרנטיביות’’. רות בקרמן מתעדת את תהליך החשיפה של עברו במלחמה של קורט וולדהיים, מזכ’’ל האו”ם הקודם. הסרט נוצר באמצעות חומר ארכיוני בין־לאומי וצילומים של בקרמן מאותה התקופה. הסרט מתעד את קריסת האשליה האוסטרית הגדולה: שהיא הייתה הקרבן הראשון של הנאצים. 

3 ימים בקוויברון

בימוי: אמלי עטף
| 115 דקות

1981: שנה לפני מותה, השחקנית המפורסמת רומי שניידר מתבודדת במלון ספא בעיר קוויברון בבריטני. שני עיתונאים מהמגזין ‘’שטרן’’ מגיעים כדי לראיין אותה ומהלך שלושה ימים ולילות הופך המפגש למשחק של מניפולציות רגשיות, שמטלטלות את נפשה של הכוכבת

עכבר פראי

בימוי: יוסף הדר
| 103 דקות

כאשר גאורג מאבד את משרתו הוא מסתיר זאת מאשתו הצעירה יוהאנה, אשר רוצה ילד יחד אתו. במקום זאת הוא יוצא למסע נקם נגד המנהל הקודם שלו ומתחיל לשפץ רכבת הרים ישנה יחד עם חבר ילדות מביה’’ס. קומדיה של הבמאי והשחקן האוסטרי המפורסם יוסף הדר.

טומקאט

בימוי: קלאוס הנדל
| 114 דקות

אנדראס ושטפן מנהלים חיים מאושרים מלאי תשוקה. התפרצות פתאומית ובלתי צפויה של אלימות מערערת את היחסים ביניהם ומעמידה את הכול בסימן שאלה־ הנקודה העיוורת אשר טמונה בתוך כולנו. קלאוס הנדל מגיש דרמה אינטימית, מצולמת ביד אמן, שלא מתביישת להציג את האינטימיות המפורשת של גיבוריה.