סגור
לתכנית החודשית

שבוע קולנוע פורטוגלי 2017

המהדורה ה־13 של שבוע קולנוע פורטוגל חוגגת את רעננותו של הקולנוע הפורטוגלי עם במאים פורטוגלים חדשים זוכי פרסים.

השנה נציג בפני הקהל הישראלי מבחר עכשווי ותוסס של סרטים מאת קולנוענים פורטוגלים מובילים (ז'ואאו ניקולאו, סלומה לאמאס, גונסלו טושה, קלאודיהורזואו, פדרו פיניו ואחרים), המזמנים התבוננות חדשה, מלאת תשוקה ודמיון אודות מורכבות החיים.

"אין דבר עז מלבה של ילדה צעירה. אם יש משהו טהור ואלים יותר, אני לא יודע מה זה יכול להיות" טוען ז'ואאו ניקולאו, במאי סרט הפתיחה "ג'ון פרום". סרטו של ניקולאו הוא אודה רגישה, מדבקת וחלומית לאהבה צעירה. באופן גלוי ושובב, הסרט מחפש אחר ההיגיון והשינויים של תשוקת נעורים. דרך התבוננות מכבדת של קודים מסוימים של גיל הנעורים, חיפוש זה נמנע באופן מכוון מהגישה הרואה את המשיכה בין נער או נערה לאדם מבוגר כהפרעה פסיכולוגית או כסימפטום של מחלה חברתית. הסרט והגיבורה שניהם נותרים ללא נתיב אחר מאשר ההשתנות המתמדת, המקרבת אותנו אל הצד האמתי ביותר של מערכת יחסים מלאת תשוקה זו: היופי עצמו. הבמאי הפורטוגזי ז'ואאו ניקולאו יהיה אורח כבוד בערב הפתיחה בתל אביב שיתקיים ב־20.11.

במהלך הפסטיבל הנכם מוזמנים ליהנות מ"אלדורדו XXI", סרטה הדוקומנטרי־ניסיוני של סלומה לאמאס המתארת את חייהם הקשים של מהגרי עבודה במכרות לה רינקונדה, פרו, בסבלנות עצומה ובמסירות מעוררת הערכה. לאמאס, שזכתה בפרסים רבים, עובדת בצומת המשלב בין אתנוגרפיה, תיעוד ובדיון. יום קצר – סרטים קצרים. עם תכנית המציעה הקרנה מיוחדת של אנתולוגיית סרטים קצרים זוכי פרסים, המהווים מסע קטן לאנימציה הפורטוגזית. בבקשה ראו מטה את רשימת הסרטים.

מקווה לראותכם

לאורה אוליבה-אלון

נספחת התרבות, שגרירות פורטוגל בישראל

ג’ון פרום

בימוי: ז’ואאו ניקולאו
| 95 דקות

סרט התבגרות מקסים על גבול הסוריאליזם. ריטה בת 15 משתעממת בעיר הלוהטת בחופשת הקיץ ומפתחת עניין בשכן מבוגר, צלם שעובד על תערוכת צילומים ממלנזיה. מה שמתחיל כשעשוע הופך להתאהבות נעורים סוערת וריטה כבר לא מצליחה להבדיל בין מציאות לפנטזיה. 

אלדורדו XXI

בימוי: סלומה לאמאס
| 120 דקות

סרט תיעודי אתנוגרפי מהפנט שצולם ביישוב הגבוה בעולם לה רינקודנה סרו לונר (5500 מטר) באנדים הפרואנים, ועוקב אחרי קשיי החיים של הכורים באזור המושלג והמנותק מהציוויליזציה. כולל שוט באורך 57 דקות. סרט אמנותי למיטיבי לכת. 

שבוע קולנוע פורטוגלי: מקבץ סרטים קצרים

| 85 דקות

החשודה בימוי: ז’וזה מיגל ריביירו (פורטוגל 1999) | ארנה בימוי: ז’ואאו סלאביזה (פורטוגל 2009) | סיפור טראגי עם סוף טוב בימוי: רג’ינה פסואה (פורטוגל/קנדה/צרפת 2005) | יום קר בימוי: קלאודיה וארז’או (פורטוגל 2009) | אמליה ודוארטה בימוי: אליסי גימאראיס, מוניקה סנטוס (פורטוגל/גרמניה 2015). 

האם והים

בימוי: גונסלו טושה
| 97 דקות

סרט תיעודי. הבמאי טושה יוצא לוילה צ’ה, כפר על שפת האוקיינוס האטלנטי, בעקבות מיתוס על כפר בו לאורך ההיסטוריה הנשים היו בעלות ספינות הדייג. לפי הסיפורים היו כאן 120 דייגות עם סירות. אבל במציאות יש 8 סירות ואישה אחת. איך משחזרים את העבר המפואר? 

סוף עולם

בימוי: פדרו פיניו
| 62 דקות

שילוב של סינמה וריטה וקולנוע עלילתי – דיוקן חיי היומיום של הצעירים בשולי ליסבון.