סגור
לתכנית החודשית

שבוע קולנוע רומני

הגל החדש של הקולנוע הרומני רכש לו מקום של כבוד בקרב אנשי תעשיית הקולנוע העולמית ובקרב הצופים הנלהבים המעריכים את האותנטיות, איכויות המשחק והייחודיות הניבטת מבין הסרטים של השנים האחרונות.

אך הקולנוע הרומני לא החל לפני מספר שנים בלבד כי אם בתחילת המאה הקודמת – החל מימי הסרט האילם ולאורך כל השנים הבאות, כאשר ניתן למצוא בו את מרבית הז’אנרים הקיימים, בימאים יוצאים מן הכלל, שחקנים גדולים שחלקם אף הפכו לבינלאומיים, הפקות מרשימות, שמחת חיים לצד הומור שחור, תרבותיות ופולקלור ובעיקר הרבה מאוד ביקורתיות על התקופות האפלות בהסטוריה הרומנית ועל השחיתות הממסדית שממשיכה.

הרנסאנס של הקולנוע הרומני שלאחר העידן הקומוניסטי החל עם זכייתם של סרטים רומנים בפרסים הגדולים של הפסטיבלים מהנחשבים ביותר בעולם: קאן, ברלין, ונציה, סאן סבסטיאן, קרלובי וארי וטורונטו לצד פרסי הסרטים האירופאים והאוסקר הרומני (‘גופו’).

בחודש אפריל בו מתקיים פסטיבל הקולנוע הרומני 2019, יוצג מבחר של שמונה סרטים מהחדשים שיצאו בתקופה האחרונה המייצג את גווני הקשת החברתית והנושאית של רומניה כיום.

מנהלת אומנותית: איריס לקנר MOVIEMANIA

מבקרת קולנוע, חוקרת סרטים, מרצה ומפיקה

בחסות המכון הרומני לתרבות תל אביב

צ’רלסטון

בימוי: אנדריי קרצולסקו
| 119 דקות

מספר שבועות לאחר שאשתו נהרגת בתאונת דרכים, מנסה אלכסנדר לאחות את השברים. אז מופיע על סף דלתו סבסטיאן, בחור צעיר ומופנם, שהיה המאהב של אשתו, עם בקשה מוזרה: לעזור לו להתגבר על מות האישה שאהב. קומדיה שחורה עם נשמה. 

סוד האושר

בימוי: ולאד זמפירסקו
| 90 דקות

מפגש בין שני זוגות חברים לארוחת ערב מקבל תפנית מפתיעה ביותר כאשר אחד מהגברים מעלה חשד שאשתו מנהלת רומן עם הגבר השני, חברו הטוב. מכאן הדרך להתדרדרות ולתגליות הכי לא צפויות היא קצרה והמתח נערם במהירות שיא. ו

צעד אחד מאחורי השרף

בימוי: דניאל סנדו
| 147 דקות

גבריאל בן ה־15 מבקש להיות כומר ומתחיל את לימודיו בסמינר אורתודוקסי. הוא מגיע למקום מצויד באמונה ואידאליזם ומופתע לגלות ריקבון מוסרי מכל עבר. התוצאה היא אחד הסרטים הבולטים של רומניה בשנים האחרונות, עם אהדה מצד הביקורת והקהל גם יחד. 

אל תיגע בי

בימוי: אדינה פינטילי
| 125 דקות

הזוכה הגדול של פסטיבל ברלין 2018 הוא סרט המהלך על הגבול הדק – עד כדי שקיפות – שבין התיעודי לבדיוני. בסרט הביכורים שלה יוצאת הקולנוענית אדינה פינטילי יחד עם גיבוריה למסע חקירה תרפויטי של הגוף והמיניות החותר לשחרור האינטימיות האנושית.

לאחר ההקרנה שיחה עם הבמאי דן קישו

חגיגת יום ההולדת

בימוי: דן קישו
| 86 דקות

לרגל יום הולדתו ה־94 של אב המשפחה, מתכנסים המשפחה והחברים הקרובים לחגוג יחדיו בארוחת צהריים חגיגית. מה שמתחיל בהתרגשות טבעית ורצון לכבד את המעמד, הופך לכאוס אחד גדול כאשר צפים ועולים משקעי העבר. “חגיגת יום הולדת” מציע דרמה משפחתית שראויה ביותר לתשומת לב.

ביש מזל

בימוי: לורה לונקאשו
| 90 דקות

כל מה שרוברט רוצה זה להגיע בזמן לאודישן שיקבע את מהלך חייו והצלחתו בעתיד. חרף כל ניסיונותיו להגיע בזמן למקום, כל האירועים הכי דרמטיים ולא צפויים קורים לו בדרך והוא מרגיש שחוסר המזל הוא זה שרודף אותו... 

סיפור אהבה של קיץ

בימוי: פאול נגואסקו
| 99 דקות

פטרו בן ה־42 הוא מרצה למתמטיקה המנהל את חייו על מי מנוחות. כאשר חברתו אירינה מודיעה לו שהיא בהריון, עליו להחליט מה לעשות עם חייו. הסרט נהנה מגיבורים מהחוג האקדמי, מהפכים רומנטיים, שיחות על עניינים אישיים כאילו היו הדברים החשובים בתבל, ופסקול עשיר במוסיקת ג’אז.

משפחת מורומטה – על קצה הזמן

בימוי: סטרה גולאה
| 100 דקות

משפחת מורומטה מתגוררת באיזורי הכפר של רומניה. אנחנו בימים שלאחר מלה”ע השניה, עם עליית הקומוניזם לשלטון. השינויים שמביאה כלכלת השיתופיות מעוררת בבני המשפחה ואנשי הכפר חרדה, תהיות על העתיד לבוא ומחדדים את הקונפליקטים בין אב המשפחה לבנו. 

לא איכפת לי אם ההסטוריה תזכור אותנו כברברים

בימוי: ראדו ג’ודה
| 140 דקות

מריאנה, במאית תיאטרון אידאליסטית, נשכרת לביים מופע חוצות כדי לציין את הניצחון הרומני בחזית המזרח. למריאנה יש רעיון אחר: היא מבססת את המופע על טבח ידוע לשמצה. ראדו ג’ודה מגיש סרט חכם ומודע לעצמו שמתמודד עם העבר ועם זכרון העבר באופן ביקורתי ואירוני.