סגור
לתכנית החודשית

שבוע קולנוע תורכי: על גבולות ואנשים

ביוזמת מכון ון ליר בירושלים

 

בין מימיהם התכולים של הים התיכון, הים השחור והים האגאי ובתווך שבין אסיה, אירופה והלבנט נוסדה בשנת 1923 הרפובליקה של תורכיה המודרנית. ברוב גאווה והדר ובאמצעות סדרה של מלחמות והסדרים הוכרז סיומה הרשמי של האימפריה העות'מאנית אשר חלשה במשך מאות שנים על המרחב כולו, ועל חורבותיה הוקמה מדינה אשר ביקשה להשתחרר מכבלי עברה. תוך שהיא מדמה את עצמה לתופעה פוליטית חדשה וייחודית בעלת שורשים עתיקים שאינם מוסלמיים ועות'מאניים, הוקמה תורכיה כמדינת לאום חילונית ועצמאית, מוקפת במדינות הבלקן, המזרח התיכון והקווקז.

ואולם האתגרים הגדולים של המדינה החדשה באו דווקא מבית. לאורך המאה העשרים ואף בזו שאחריה עלו אל פני השטח מתחים ושסעים חברתיים פוליטיים ואתניים פנימיים חמורים שאיימו למוטט את ההסדרים הישנים ויצרו גבולות חברתיים פנימיים בתוך החברה והמדינה. סדרה של הפיכות צבאיות, גלי הגירה גדולים, סכסוכים אתניים ואירועי טרור חמורים שהתרחשו בעשורים האחרונים הדגישו יותר מכול את חולשותיה של מדינת הלאום ואת המתח המתמיד שהוסיף להתקיים בין ישן לחדש, בין דתי לחילוני, בין לאומי לרב־תרבותי בתורכיה של ימינו.

למרות קרבתה של תורכיה לישראל מבחינה גיאוגרפית, תרבותית והיסטורית, המדינה ותושביה זוכים לתשומת לב מועטה בלבד בהקשרים תרבותיים, אמנותיים וחברתיים. סדרת הסרטים "על גבולות ואנשים" מספקת הצצה יחודית אל החברה ואל המדינה התורכית בעבר ובהווה. מטרתה של הסדרה היא לגלות מבעד לפריזמה הקולנועית את סיפורם של האתגרים הניצבים לפני תורכיה המודרנית ולהביא אל הצופה הישראלי ממיטב היצירה האמנותית הקולנועית התורכית. כל הקרנה תלווה בהרצאה קצרה מפי אחד מחוקרי תורכיה ובה הוא ידון בסוגיות החברתיות, התרבותיות והפוליטיות הרחבות העולות מן הסרט ויעניק לצופים התבוננות מעמיקה ביצירה מנקודת מבט מקורית וחדשנית.

צפייה מהנה

ד"ר צמרת לוי־דפני, מנהלת הפורום לחוקרי תורכיה

תמת גבולות וריבונות, מכון ון ליר בירושלים

 

בנוסף לאירועים בסינמטק יתקיים אירוע במכון ון ליר בירושלים:

שינויים גדולים בעיניים קטנות: ילדים, הפיכות ומהפיכות בתורכיה המודרנית 

מרצה: פרופ' דרור זאבי

הקרנת הסרט: Snow Pirates

יום ו', 19.01, 10:00

למידע נוסף >>>

מסע אל הזהות: חיפוש בצל טראומות העבר בתורכיה

מופע מוסיקה תורכית: איל סלע קלרינט טורקי, אריאל קסיס קאנון, יניב טייכמן עוד, יוני שרון נגן כלי הקשה מסורתיים / מוסיקה הקלאסית התורכית־הסמעי והלונגה השייכים לתרבות הסופית, יצירות עממיות סוחפות ומוסיקה בת זמננו / מרצה: גב’ דויגו אטלס

זר

בימוי: קאזים אוז
| 110 דקות

שיר ששרה לו סבתו על ערש דווי, שולח את ז’אן למסע אל המולדת – תורכיה. כאן הוא חוזר אל חבלי כורדיסטן שמהם עשויה המורשת שלו. יותר מאשר עלילה פתלתלה, יש כאן התקרבות ומפגש שעיקר עוצמתם נובעת מן הנופים, הצלילים והתושבים, והתוצאה היא אחד הסרטים הטורקים הבולטים של השנה האחרונה.  

תורכיה על ספת הפסיכולוג: דיכוי ודיכאון בפרספקטיבה מגדרית

מרצה: ד”ר ענת לפידות־פירילה

ספקות

בימוי: ישים אוסטאולו
| 105 דקות

סהנאז היא פסיכיאטרית בת שלושים ומשהו עם חיים בורגניים. אחת המאושפזות החדשות שלה היא אלמז, צעירה קטטונית. מהלך הטיפול עתיד לגלות לסהנאז כי בינה לבין המטופלת שלה לא מפריד כל כך הרבה. סרטה של ישים אוסטאולו הוא מבט מפוכח על מעמדן של הנשים בתורכיה. 

הקשר המשולש: משטרה פושעים וטרור בתורכיה בשנות ה־90

מרצה: ד״ר עמרי פז

פרנזי

בימוי: אמין אלפר
| 119 דקות

אחרי עשרים שנה בכלא, מקבל קאדיר הזדמנות לשחרור מוקדם אם יסכים לשתף פעולה עם השלטונות. בחזרה בשכונה שבה גדל הוא מנסה להסתגל לחיי החופש, אך כאשר הטרור מכה בעיר והוא מבקש לרצות את מפעיליו, דברים יוצאים משליטה. התוצאה היא מותחן פסיכולוגי מעולה שמעיד על במאי כשרוני הראוי לתשומת לב.  

כל מה ששכחנו: על חייהם של כפריים אל מול איתני הטבע בתורכיה

מרצה: עידן בריר

הקור של קלאנדר

בימוי: מוסטפא קארה
| 139 דקות

מהמט ומשפחתו גרים בבקתה עלובה בהרים של צפון תורכיה. הכפריים מתפרנסים כאן מעבודה במכרות הפחם, אבל מהמט לא מוכן להשפלה הזו ומאמין שיצליח למצוא עורק זהב. עד אז הוא גוזר על משפחתו חיי עוני שמהם ינסה להמלט באמצעות מיזמים הרפתקניים. דרמה שקטה שפוגעת בול בלב. 

בין אנשים לחתולים: כיצד הפכו חיות המחמד לבעלי חיים כריזמטיים באיסטנבול

מרצה: עידו בן עמי

קדי – החתולים של איסטנבול

בימוי: ג’יידה טורון
| 79 דקות

דרך מבט אינטימי ואוהב על קהילות חתולי הרחוב של איסטנבול, אנו זוכים לדיוקן רענן ויוצא דופן של העיר על הרחובות, התושבים, וחיי היומיום שלהם. מלאכת צילום יצירתית שמשלבת בין נקודת המבט החתולית למבטים פנורמיים על העיר וגישה אוהדת אבל בלי התחנחנות מיותרת יוצרת סרט מקורי, משעשע והנה ביותר.

החופש למות והקושי לחיות: מן הפרט אל המדינה וחזרה

מרצה: ד”ר צמרת לוי־דפני

משהו שימושי

בימוי: פלין אסמר
| 107 דקות

לילה היא עורכת דין הנוסעת למפגש מחזור אחרי שנים שלא התראתה עם בני כיתתה. על הרכבת היא פוגשת בג’נאן, אחות צעירה, העושה דרכה למשימה מטרידה. המסע מזמן לשתיים נופים, שיחות ומפגשים ואלו יעניקו לחייהן רגעים של רגש ומשמעות.