סגור
לתכנית החודשית

שבוע קולנוע תורכי 2019

שבוע קולנוע תורכי”, שייערך זו הפעם השנייה ביוזמת מכון ון ליר בירושלים, הוא מיזם שמטרתו להביא אל הצופים בישראל מעט מן המראות, הנופים, הטעמים, המוזיקה והפסיפס האנושי של תורכיה בעבר ובהווה. הקולנוע חושף את הצופים, מזוויות ראייה מעניינות וייחודיות, אל סיפורם של האתגרים שחווה תורכיה מאז היווסדה כרפובליקה חילונית בשנת 1923 ועד ימינו. הרפובליקה התורכית החדשה, זו שקמה על חורבותיה של האימפריה העות’מאנית, מתמודדת בעיקר עם אתגרים מבית, עם מתחים ושסעים חברתיים, פוליטיים ואתניים עמוקים המאיימים למוטט את ההסדרים הישנים ולכונן מציאויות שונות. ההפיכות הצבאיות ובייחוד ניסיון ההפיכה האחרון ב־2016, גלי ההגירה, הסכסוכים האתניים, אירועי הטרור החמורים – כל אלה מדגישים יותר מכול את חולשותיה של מדינת הלאום ואת המתח המתמיד שמוסיף להתקיים בין ישן לחדש, בין דתי לחילוני ובין לאומי לרב־תרבותי בתורכיה של ימינו.

למרות קרבתה לישראל, תורכיה ותושביה זוכים לתשומת לב מועטה בלבד בהקשרים תרבותיים, אמנותיים וחברתיים. “שבוע קולנוע תורכי” מבקש להביא לפני הצופה הישראלי סרטים ממיטב היצירה הקולנועית האמנותית התורכית. כל הקרנה תלווה בהרצאה קצרה מפי חוקרי תורכיה אשר ידונו בסוגיות החברתיות, התרבותיות והפוליטיות הרחבות העולות מן הסרט ויציעו נקודת מבט מקורית וחדשנית להתבוננות ביצירה.

אנו מאחלים לכם חוויית צפייה ייחודית ומעשירה,

ד”ר צמרת לוי־דפני, מנהלת הפורום לחוקרי תורכיה

מכון ון ליר בירושלים

 

כמו כן יתקיים במכון ון ליר ירושלים:

החוויה הכורדית בצל המלחמה בתורכיה של שנות ה־90

מרצה: דויגו אטלס

הקרנת הסרט : COLORLESS DREAM

יום ו’, 21.06, 10:00

שורקים נגד הרוח

דברי פתיחה: ד"ר אסף דוד / מופע מוסיקלי: טורקולר – שירים עממיים מן המסורת שבעל פה של כפרי תורכיה / הרצאה: על כפריות ונשיות במרחב הכפרי תורכי. מרצה: ד״ר צמרת לוי־דפני

סיבל

בימוי: גיום ג’ובאנטי, צ’אלה זנג’ירג’י
| 95 דקות

סיבל היא אישה אילמת המתגוררת עם משפחתה בכפר המרוחק בצפון תורכיה. בעיני בני הכפר היא נחשבת סימן רע, ואת זמנה היא מבלה בשוליו. כאשר היא נתקלת בפליט פצוע, כל חייה משתנים. דיוקן יפה של התעוררות נשית, על רקע מחסומים תרבותיים. 

לחפש את הטרור בתוך הבית

מלחמתו של השלטון באויביו לאחר ניסיון ההפיכה והשפעתו על החברה התורכית. מרצה: רמי דניאל

אלמנט הפשע

בימוי: סולימן ארדה אמינצ׳ה
| 81 דקות

שני צעירים איסטנבוליים מתעוררים לקול דפיקות על הדלת. המשטרה באה לערוך חיפוש. מישהו אמר משהו ועכשיו צוות משטרתי חמוש וממוגן הופך את הדירה. דיוקן מוצלח, קצבי ומשועשע לפרקים, של תורכיה העכשווית שבמרכזו העימות של היומיום הפרטי בחודרנות של הממשל. 

עולם נבנה, עולם נהרס

תורכיה, הגלובליזציה ומשבר הפליטים. מרצה: עמרי אילת

סאף

בימוי: עלי ואטנסבר
| 102 דקות

קאמיל ורמזיה מתגוררים בשכירות ברובע עני של אסטנבול. יזמים מקומיים מבקשים להרוס את בתיהם כדי להקים במקום רבי־קומות, ומעוררים תסיסה בשכונה. כדי לשלם בכל זאת את שכר הדירה, כאמל מוצא עבודה אצל אחד היזמים. “סאף” עוסק במתחים החברתיים שמטלטלים את תורכיה.התוצאה היא דרמה ריאליסטית ישירה.

האגס שנפל רחוק מן העץ

נורי בילגי ג׳יילאן והקולנוע האמנותי התורכי החדש. מרצה: ד״ר צמרת לוי־דפני

עץ האגס הפראי

בימוי: נורי בילגה ג'יילאן
| 188 דקות

סינאן, סטודנט שאפתן, שב מהעיר אל הכפר שבו נולד כשהוא נחוש לגייס את הכסף הדרוש כדי להוציא לאור את הרומן הראשון שלו. אך בבית היחסים בין ההורים לא בשיאם, ואביו הססגוני שקוע בחובות עקב חיבתו להימורים. במיומנות של מאסטר מצליח נורי בילגה ג’יילאן לשלב בין הנעלה ליומיומי, והתוצאה היא יצירת מופת.

בדרך לנאט''ו עוצרים בקוריאה

תורכיה ומעורבותה במלחמת קוריאה. מרצה: ד״ר נדב סולומונוביץ

איילה, בת המלחמה

בימוי: ג’אן אולקאי
| 124 דקות

ב־1950 הצטרפה תורכיה לכוח המשימה של האו”מ ושלחה חיילים למלחמת קוריאה. לאחר אחד הקרבות מוצא סולימאן בין ההריסות פעוטה קוריאנית שאיבדה את הוריה. הוא מאמץ אותה ובין השניים נקשרת חיבה של אב ובתו. חולפות 50 שנה, ולפתע שב העבר ומפתיע את סולימאן. אפוס קולנועי שהיה להצלחה כבירה בארצו. 

לראות את הבוספורוס, אפילו מרחוק

כיצד נטע אורהאן פאמוק את איסטנבול בלב העולם. מרצה: אור־אל ביילינסון

אורהאן פאמוק – איסטנבול, זכרונות והעיר

בימוי: ג’יל ניקולס
| 68 דקות

הסופר התורכי אורהאן פאמוק, זוכה פרס נובל לשנת 2006, מארח את אלן ינטוב מהבי.בי.סי באיסטנבול. למרות שהצליח להרגיז את המשטר והיה קרוב מאוד לגירוש, פאמוק ממשיך לגור בעירו האהובה, שהיא הרקע לרומאנים שלו, וההשראה הגדולה של חייו.