סגור
לתכנית החודשית

20 שנה ל''הכל אודות אמא''

ביולי 1999 פתח “הכל אודות אמא” את פסטיבל ירושלים, אחרי שכבש את פסטיבל קאן (פרס הבימוי) בדרך לשורה ארוכה של פרסים, בשיאם האוסקר לסרט הזר של אותה שנה. גם בחלוף עשרים שנה, “הכל אודות אמא” נותר סרט מעולה – ספק אם גם בקיץ 2019 תמצאו על מסכי הקולנוע מלודרמה חכמה כזו, שמצליחה להפעיל היטב את רגשות הצופים.

“מוקדש לבטי דיוויס, ג’ינה רולנדס, רומי שניידר – לכל השחקניות ששיחקו שחקניות, לכל הנשים, לגברים שמשחקים והופכים לנשים, לכל האנשים שרוצים להיות אמהות, לאמא שלי”. זוהי כותרת הסיום של הסרט. אנו מבקשים הקיץ לחזור אל הסרט הזה, אל הסרטים שמהדהדים בתוכו, והשחקניות שכיכבו בהם.

“הכל אודות אמא” הוא סרט של שפע. כבר משמו, “הכל אודות אמא” ברור שהוא מתכתב עם “הכל אודות חווה”, בו כיכבה בטי דיוויס, ועלילתו נשענת במידה על אותו מבנה נרטיבי. זהו גם המבנה של “ליל בכורה” בו כיכבה ג’ינה רולנדס.

במרכזו של הסרט נמצא המחזה “חשמלית ושמה תשוקה” של טנסי וויליאמס שבו מככבות גיבורות הסרט. הסרט מתמודד עם ערימה של קונפליקטים: נשיות מול גבריות, מתירנות מול שמרנות, נעורים מול בגרות, וחיים מול מוות. אבל השפע של “הכל אודות אמא”, הדמויות הטרנסיות שיש להן אברי נשים וגברים, ההשתקפויות של הסרטים והמחזות בתוכו, ההשתקפויות של דמויות בתוך דמויות – כל משחקי הצורה האלו שאותם מעצב אלמודובר בגאוניות - הופכים את הגבולות בתוך הסרט לנזילים ודקים מאד, ומאפשרים לעלילה הטרגית שלו להסתיים באקורד מזכך, בנצחון על המוות.

במידה רבה ניסח אלמודובר בצורה היפה ביותר את התחושה האופטימית של שנות התשעים, רגע ההולדת של אירופה המאוחדת, עם סיום המלחמה הקרה, החלשותה של הדת והפתיחות כלפי הקהילה ההומולסבית. לא מדובר בחגיגה סוערת, אלא במבט מפוכח וסבלני שמכיר בכוחות המנוגדים המתרוצצים בעולם ובשאיפה לפייס בינהם.

התוכנית החודש לא תעסוק בכך, אלא תציג את מקורות ההשראה הישירים יותר ופחות שמופיעים בסרט: “הכל אודות חווה”, “ליל בכורה”, “חשמלית ושמה תשוקה”. בכדי להביא משהו מהשחקנית רומי שניידר (שגם לה מוקדש הסרט), בחרנו להקרין שלושה מסרטיה עם הבמאי קלוד סוטה: “אלה הם החיים”, “השוטר והפרוצה” ו”סזאר ורוזאלי”. ואם כבר קלוד סוטה, אי אפשר בלי שניים מסרטיו הגדולים ביותר “וינסנט, פרנסואה פול והאחרים” ו”לב בחורף”. סוטה חקר את הנפש הגברית, לא בדיוק "הכל אודות אמא", אבל סרטיו יפים ורגישים לא פחות. שיהיה קיץ נפלא.

אודות נשים על מסך הקולנוע

סרט שהקדים את תרבות הקולנוע בת זמננו ועוסק במערכת היחסים המורכבת וארוכת השנים בין מצלמת הקולנוע לנשים. מרצה: בנימין פרידנברג

הכל אודות אמא

בימוי: פדרו אלמודובר
| 100 דקות

מסעה של מנואלה ממדריד לברצלונה, בחיפוש אחר הגבר שעזבה לפני 18 שנה, כדי לספר לו על בנם המשותף, שמעולם לא זכה להכיר את אביו לפני שנהרג בתאונה. אלמודובר כאן בשיאו עם דמויות חד פעמיות, אסתטיקה שופעת, והומור שנון לצד בשלות, והיכולת לחבר כוחות אלו לפצצת רגשות.

הכל אודות חוה

בימוי: ג’וזף ל. מנקביץ’
| 138 דקות

כוכבת התאטרון מרגו צ’אנינג פותחת את ביתה וליבה בפני מעריצה צמודה בשם איב הרינגטון, רק כדי לגלות איך זו כובשת בהדרגה את מקומה. עם ההופעה של אן בקסטר ובטי דיוויס בתפקידים הראשיים, התוצאה היא זוכה האוסקרים הגדול של 1951

הכל אודות אמא

בימוי: פדרו אלמודובר
| 100 דקות

מסעה של מנואלה ממדריד לברצלונה, בחיפוש אחר הגבר שעזבה לפני 18 שנה, כדי לספר לו על בנם המשותף, שמעולם לא זכה להכיר את אביו לפני שנהרג בתאונה. אלמודובר כאן בשיאו עם דמויות חד פעמיות, אסתטיקה שופעת, והומור שנון לצד בשלות, והיכולת לחבר כוחות אלו לפצצת רגשות.

ליל בכורה

בימוי: ג’ון קסאבטס
| 143 דקות

שרה היא כוכבת תאטרון מפורסמת שמתקשה להשלים עם העובדה כי בגילה מאהבים צעירים כבר לא באים בקלות. אם לא די בכך, במחזה החדש בכיכובה עליה לגלם אשה בת גילה – שגם לה יש בעיה עם הריקנות, גם היא ספקנית ביחס לחיים ולקריירה. 

בסינמטק

אלה הם החיים

בימוי: קלוד סוטה
| 89 דקות

סרטו הראשון של קלוד סוטה לוקח את שכלולי הנרטיב של הגל החדש – עם עלילה שנפתחת בתאונה וחוזרת אחורה אל סיבותיה – ומיישם אותם על דרמה בורגנית שבמרכזה ארכיטקט המתלבט כיצד לנווט את חייו. מישל פיקולי משרטט בעזרת סיגריה דיוקן של גבריות שקטה שליבה עדיין סוער.

חשמלית ושמה תשוקה

בימוי: איליה קאזאן
| 122 דקות

מערכת היחסים בין בלאנש, צעירה שבירה ממשפחה דרומית שירדה מנכסיה, לבין אחותה ובעלה המתגוררים באיזה חור בניו אורלינס – הפכה לאחד מסרטי המפתח בתולדות הקולנוע האמריקאי. סטנלי קובלסקי של ברנדו הוא ארי בסוגר, יצרי, אלים, חשוף רגשית. בקיצור, זוהי קלאסיקה נועזת שאסור להחמיץ. 

השוטר והפרוצה

בימוי: קלוד סוטה
| 125 דקות

קצין משטרה המבקש להתל בחבורה פושעים קטנים מסתבך כאשר הפרוצה הנשואה לאחד הפושעים מתחיל להתחבב עליו. סוטה יוצר דרמת פשע מבריקה שבסופה נמצא מבט אירוני על הקשיחות והרומנטיקה הגברית. 

סזאר ורוזאלי

בימוי: קלוד סוטה
| 105 דקות

כאשר רוזאלי פוגשת את דוד, מאהב מהעבר, היא מתחילה לחשוב בשנית על יחסיה עם סזאר, בן זוגה האמיד והמבוגר ממנה. דרמה עדינה המתרחשת בחיק המשפחה שבמרכזה הופעה גברית של איב מונטן.

וינסנט, פרנסואה, פול והאחרים

בימוי: קלוד סוטה
| 118 דקות

כמו בכל הפילמוגרפיה, גם כאן, במה שנחשב אולי כשיאה, עוסק סוטה בגברים במשבר. סוטה עושה סרט בלי עלילה מובהקת ועוקב אחר קורות גיבוריו דרך סדרת המפגשים בינהם. עם צוות שחקנים עילאי, בעזרת המבט העדין שפיתח עד עתה, התוצאה היא דרמה אנושית שראויה גם היום לתשומת לב.

לב בחורף

בימוי: קלוד סוטה
| 105 דקות

סטפן הוא מומחה לכינורות, קאמי היא כנרת שהביאה לטיפולו את כלי הנגינה שלה, מקסים הוא מעבידו של הראשון ומאהבה של השניה. הלב המנומנם משמו של הסרט הוא ליבו של סטפן. האם יצליח להחלץ מהעקרות הריגשית בה הוא שרוי זה שנים? סרטו המעולה של קלוד סוטה הוא דיוקן רגיש ומדויק של מנגוני הנפש הגבריים והמהלכים הנדרשים כדי להפעיל אותם.