סגור
לתכנית החודשית

פול תומאס אנדרסון הרטרוספקטיבה

לרגל צאת סרטו החדש "קרב רודף קרב", אנחנו מציגים החודש רטרוספקטיבה מסרטיו של פול תומאס אנדרסון, בוודאי אחד הקולות הבולטים בקולנוע האמריקאי בשלושת העשורים האחרונים.

אנדרסון פרץ בשנות התשעים, כחלק מגל הקולנוע העצמאי ששטף את הוליווד, בימים של שפע כלכלי ויצירתי. כל אחד מתוך קבוצת הבמאים: סודרברג, טרנטינו, פינצ'ר, ראסל, ג'ונז, סינגר, אנדרסון השני ואחרים הביא למסך סרטים חכמים, מבויימים בבטחון ומאופיינים במידה של אירוניה. ובכל זאת, גם מתוך הקבוצה המובחרת לעיל, פ.ת. אנדרסון נחשב לעילוי, וכל סרט חדש שלו הוא חגיגה קולנועית ואולי גם אנושית. חלק ניכר מן המוניטין שלו נזקף לתנופה הקולנועית: המצלמה הדינמית והשליטה בקצב, השימוש בנופים כמייצגים של מצבים נפשים, בחירות הפסקול החכמות, או החזרה שוב ושוב לעמק סן פרננדו בלוס אנג'לס – מולדתו של אנדרסון.

המרכז של סרטיו הוא העיסוק בשאלות של גבריות ומשפחה. החל מסרטו הראשון "הימור פרוע" והלאה, מציב אנדרסון במרכז סרטיו גברים ששאיפותיהם המקצועיות מעוורות את עיניהם וליבם אל חבריהם וקרוביהם. להיות גבר אצל אנדרסון פירושו להיות בתוך פרץ של יצירתיות ויוזמה, שעשויה להוביל לכאב ולמוות. הדברים נכונים למהמר הותיק סידני ב"הימור פרוע" והניסיון שלו להקים משפחה אלטרנטיבית עם מהמר כושל ומלצרית שרללנית. יחסי אב ובן עומדים גם במרכז "לילות בוגי" ובקשר שנוצר בין במאי הפורנו ג'ק הורנר עם הכוכב החדש שלו דירק דיגלר. "מגנוליה" מציע כמה דמויות גבריות פגומות, הקיצונית מכולן היא גורו הפתיינות טי. ג'יי מקיי והקשר הסבוך שלו עם אביו. חרדה מאינטימיות והתקפי זעם מנחים את התנהגותו האקסצנטרית של סוכן המכירות בארי איגן בקומדיה הרומנטית (השנונה והמתוקה) "מוכה אהבה". דניאל פליינוויו, גיבור "זה ייגמר בדם" מובל על ידי שאפתנות עסקית חסרת גבולות, המובילה להישגים כבירים ולאובדנים גדולים לא פחות. "המאסטר" מתמקד במערכת היחסים בין מנהיג כת שרלטן לבין חייל מוכה טראומה, וב"מידות רעות" – הפרוע והמפוזר מבין סרטיו של אנדרסון – הוא משרטט את היחסים בין בלש פרטי היפי לבלש משטרה מרובע. "חוטים נסתרים" הוא הפעם הראשונה שבה לאישה יש משמעות בתוך סרטיו של אנדרסון, כגיבורה המחפשת את הדרך לרסן את השתלטנות של בן זוגה, מעצב אופנה עילאי. העיסוק הזוגי נמשך ב"ליקריץ פיצה", קומדיה נוסטלגית מפוייסת המתארת את האיחוד בין שני צעירים בלוס אנג'לס של שנות השבעים.

אפשר, אך לא חייבים, לראות בעיסוק בגברים מקצועניים, יצירתיים ושאפתניים, המנוסח בתוך יצירה קולנועית מלוטשת ואלגנטית – גם כסוג של דיוקן עצמי. "קרב רודף קרב" סרטו החדש, האירוע הקולנועי הבולט של 2025 עד עתה, ממשיך לעסוק בנושאים האלו ומפתח אותם על רקע המציאות הנוכחית, וגם הוא פתוח לפרשנות כזו. אך מעבר לכך, סרטיו של אנדרסון, במשך שלושה עשורים, הציעו קולנוע חכם ואלגנטי, עם דמויות של ממש ונרטיבים הדוקים. סרטים אלו לא רק קיבעו את מעמדו של אנדרסון כמי שמגיש סרטים בוגרים לקהל בוגר, אלא בכוחם לשכנע, בעידן של גיבורי על ומיחזורים, כי הקולנוע הוא עדיין אמנות שוות ערך ורלוונטית, המסוגלת להפעיל את הלב והמחשבה.

 

הימור כושל

בימוי: פול תומאס אנדרסון
| 101 דקות

גבר לא צעיר בשם סידני אוסף מהכניסה של איזה דיינר בחור בשם ג'ון, ומבטיח ללמד אותו את רזי ההימורים בעיר רינו. יחסי האב ובנו שמתפתחים בין השניים עומדים למבחן כאשר ג'ון מתאהב במלצרית... בסרט הביכורים של פול תומאס אנדרסון ניכרים ניצנים לסגנונו הייחודי, ביצירה אלגנטית, שלמה ונוגעת ללב.

מגנוליה

בימוי: פול תומאס אנדרסון
| 188 דקות

שורה של דרמות אנושיות המתרחשות במהלך יום אחד בלוס אנג'לס ומחברות בין תשע דמויות הן הציר העלילתי עליו נבנה סרטו השלישי של פול תומאס אנדרסון. באמצעות סגנון אנרגטי: תנועות מצלמה סוחפות, עריכה דינמית הבונה בהדרגה מתח רגשי, ובעיקר שימוש מדהים בפסקול הקושר את כל העלילות יחדיו, מוגשת יצירה דחוסה, המצליחה להסתנן אל הלב בעוצמה מפתיעה ולהציע רגע של פיוס והשלמה.

לילות בוגי

בימוי: פול תומאס אנדרסון
| 155 דקות

ב"לילות בוגי", סרטו השני, פורש פול תומס אנדרסון סאגה מרתקת על עלייתו ונפילתו של כוכב פורנו צעיר. באנושיות ובחן הוא בונה גלריית דמויות מורכבת, ומשתמש בכלים קולנועיים סוחפים ליצירת דרמה מרגשת ועשירה בעומק רגשי ואנושי.

 

מוכה אהבה

בימוי: פול תומאס אנדרסון
| 99 דקות

בארי איגן, אקזקיוטיב ביישן ואקסצנטרי, חי בצל שבע אחיות ואוסף קופונים לטיסות חינם. כשאישה בשמלה אדומה נכנסת לחייו, הוא יוצא למסע רגשי של אהבה וגאולה. פול תומאס אנדרסון יוצר קומדיה רומנטית יוצאת דופן עם סצנות מקוריות, פסקול מבריק ונגיעות של מקריות תסריטאית. התוצאה היא יצירה קטנה, מצחיקה ומרגשת. 

המאסטר

בימוי: פול תומאס אנדרסון
| 144 דקות

במרכז העלילה עומדות דמויות של חייל משוחרר ופרוע הסובל מפוסט טראומה, ומולו אינטלקטואל הנמצא בשלבי יצירת דת חדשה, סביבו הולכת ומתאספת כת של מאמינים אדוקים. "המאסטר" ממשיך לבסס את המוניטין של פ. ת. אנדרסון כיוצר כמבריק, טוטאלי, יצירתי, בעל חזון ייחודי וחשיבה עצמאית ובלתי תלויה.

זה ייגמר בדם

בימוי: פול תומאס אנדרסון
| 158 דקות

דניאל פליינוויו הוא “יזם נפט” המשקיע את כל חייו ברדיפה אחר הזהב השחור. אנו מלווים אותו מראשית ימיו במירוץ ועד לרגעי השיא כאשר הוא משתלט על חלקות נדיבות בצפון קליפורניה בדרכו להפוך לטייקון שאין שני לו. דניאל דיי לואיס בתפקיד שהוא תמצית הגבריות האמריקאית בצביונה האכזרי ביותר. אחד השיאים הקולנועיים של 2007.

חוטים נסתרים

בימוי: פול תומאס אנדרסון
| 130 דקות

ריינולדס וודקוק הוא מעצב אופנת עילית בלונדון של שנות החמישים. דיוק ושלמות מנחים את חייו המקצועיים והאישיים באופן שגובל באובססיה. סביב מערכת היחסים עם בת זוגו החדשה והצעירה, מעצב פול תומאס אנדרסון את הדרמה שלפנינו: מבט חכם ולא בנאלי על משחקי הכח ותאוות השליטה הנוכחים בכל זוגיות. 

מידות רעות

בימוי: פול תומאס אנדרסון
| 148 דקות

קליפורניה, 1970. לארי “דוק“ ספורטלו הוא בלש פרטי עם חולשה לסמי הזיה. כאשר האקסית שלו באה אליו עם איזו בעיה, עתידים פיתולי העלילה לקחת אותו מפושעים קטנים אל מסדרונות הכח של הפוליטיקה, שם הפשע הרבה יותר משמעותי...  העלילה מפותלת, הדמויות מעוצבות היטב, והבימוי וירטואזי, מציע מבט מחויך וישיר על האמריקנה.

ליקריץ פיצה

בימוי: פול תומאס אנדרסון
| 133 דקות

אל. איי, 1973. גארי פוגש באלנה וברור לו שהיא תהיה אשתו. מכאן והלאה אנחנו עוקבים אחר החודשים הבאים בחייהם, שבהם צץ טור הנדסי של מכשולים המונע מן השניים להפוך לזוג. עם פסקול אדיר, סצנות מתוקות מרירות, עיצוב תקופתי מושלם ושני גיבורים כובשים, "ליקריץ פיצה" הוא יצירה מהנה ומהפנטת.