סגור
לתכנית החודשית

ReFilm - פסטיבל רסטורציות 2025

לגלות מחדש, להציג מחדש, לחגוג מחדש את אוצרות הקולנוע

במשך מעל למאה שנה, הקולנוע נסמך על חומר גלם פיזי, הפילם, אותה רצועת צללויד ארוכה שעליה הוטבעו התמונה והפסקול. מאחר והפילם הוא חומר פיזי ומתכלה – סרטים רבים לא היו נגישים. העותקים ששרדו היו באיכות ירודה: שרוטים, דהויים ולעתים גם מקוטעים. אך בעשור וחצי האחרונים עובר הקולנוע מהפכה. הפילם מוחלף בקובץ דיגיטלי. כחלק מתנופת המהפכה הזו, נוצקים לפורמט החדש אלפי סרטים ישנים. כך נשלפים מארכיונים ברחבי העולם עותקי הנגטיב – המקור – שבו נוצרו הסרטים. עותקים אלו נסרקים לפורמט הדיגיטלי, עוברים תיקון וניקוי, התאמת צבעים ונארזים מחדש בפורמט ההקרנה החדש. השינויים הטכנולוגיים האדירים שעוברים על הקולנוע בעשור האחרון, המעבר מפילם לדיגיטל, מאפשרים להחזיר למסכים סרטים רבים ולהנגיש אוצרות מורשת לקהל הרחב. מהפכה זו מתרחשת עתה גם אצלנו בארכיון הסרטים הישראלי, שנמצא בשיאו של פרוייקט אדיר להמרת כל אוסף הקולנוע הישראלי (הכולל סרטים, יומני חדשות וסרטים ביתיים) לפורמט החדש, למען שימורו והנגשתו, שאת תוצריה המצטברים ניתן לפגוש באתר הארכיון.

שבוע הרסטורציות נולד מתוך כוונה להרחיב את המבט על עבודת הארכיון – כאן וברחבי העולם ולהציע מפגש לעתים מחודש ולעתים ראשון עם אוצרות קולנועיים מרחבי העולם. התכנית מחזירה למסך הגדול כמה מהקלאסיקות וסרטי המופת של האמנות השביעית וזוהי אפשרות יקרה מפז לצפות בסרטים אלו כפי שיוצריהם התכוונו שיראו אותם ובאיכות הטובה ביותר.

פסטיבל הרסטורציות הוא חגיגה של האמנות השביעית. זוהי הזדמנות למפגש עם סרטים מכל העולם – יצירות מופת שסוף סוף אפשר להקרין בעותק איכותי, סרטים חדשים שנוצרים על סמך סרטי ארכיון ישנים וגם סרטים נדירים שזוכים לפתע לתשומת לב וחושפים יוצרים וכיווני יצירה חדשים־ישנים. הקולנוע הוא אמנות צעירה, אך מסתתרות בה פנינים רבות: מוכרות יותר ופחות שתמיד מעניין לפגוש בהן. אנו מזמינים אתכם להצטרף אלינו למסע מהנה ומפתיע אל אוצרות אלו, חלקם לגלות מחדש וחלקם לבקר מחדש.

הסרטים מוצגים באיכות 4K

 

דארלינג

בימוי: ג'ון שלזינגר
| 128 דקות

דיאנה סקוט, דוגמנית בלונדון התוססת של שנות ה-60, מנסה לפלס את דרכה לפסגה ומסתבכת במשולש אוהבים עם שדר טלוויזיה מעונב ואיש פרסום מושך. עם מבט משועשע על שנות השישים הסוערות והנוכחות הכריזמטית של בוגארד, הארווי וכריסטי, ג’ון שליזנגר מצליח ללכוד רגע היסטורי בשילוב מוצלח של אמפתיה ואירוניה.

המרד

בימוי: מיכאל האנקה
| 105 דקות

אנדראס פום חוזר ממלה"ע הראשונה בלי רגל. מקבל רישיון לתיבת נגינה, אך מוצא את עצמו במורד המדרג החברתי לאחר עימות עם גבר לבוש היטב. מיכאל האנקה, בסגנונו המרוסן והמוקפד, מעבד את "המרד" מאת הסופר היהודי יוזף רות, לכדי מבט מפוכח על היום שאחרי המלחמה.

רוכבי השמיים

בימוי: ג’ינדריץ’ פולק
| 91 דקות

מלחה"ע השנייה. שני צ'כים מתגייסים לחיל האוויר הבריטי. ככל שהמלחמה מתקדמת, הם נתקלים בעוד ועוד אתגרים – על הקרקע ובשמיים. זהו סרט מלחמה המתאר בלי פאתוס וקיטש את הקרב על אירופה. יש כאן מתח, רומנטיקה, הומור, וקשיחות עם תחושה עזה של אותנטיות, ואירוניה צ'כית שמאבדת בהדרגה את חיוכיה.

תיק פראדין

בימוי: אלפרד היצ'קוק
| 114 דקות

אנתוני קין נשכר להגן על אשת חברה מסתורית הנאשמת ברצח בעלה העיוור, אך מתאהב בה למרות היותו נשוי וחמו יועצו הבכיר. עם הומור יבש, רגש מודחק, ועלילת נואר, "תיק פראדין" הוא היצ'קוק בוגר ומיושב, שתחת השליטה הסגנונית והמסגור הדרמטי מציע אירוניה רומנטית מרה.

אפוקליפסה עכשיו: הגרסה הסופית

בימוי: פרנסיס פורד קופולה
| 183 דקות

צוות ספינת סיור מקפיץ קצין מודיעין במעלה נהרות ויאטנם במטרה לחסל קצין בכיר שיצא מדעתו והקים לעצמו מללכה אכזרית במעבה הג‘ונגל. יצירה חד פעמית, עוצרת נשימה, תמיד רלוונטית. בקיצור, זוהי קלאסיקה שחובה להתמסר לה.

לבבות המאפליה: אפוקליפסה של קולנוען

בימוי: פקס באהר, ג'ורג' היקנלופר, אלינור קופולה
| 97 דקות

פרנסיס פורד קופולה יצא לצלם את "אפוקליפסה עכשיו", שהפך עד מהרה להפקה כאוטית, דרמה אפית שאינה נופלת בעוצמתה מזו שלפני המצלמה. אשתו אלינור תיעדה הכול, והתוצאה היא "לבבות המאפליה", שנחשב כיום לאחד מסרטי התעודה הגדולים בהיסטוריה . זהו תיעוד אינטימי, ישיר וקרוב של תהליך היצירה והאופן שבו הוא נוגעות בעוצמות הקרובות לטירוף.

1 screaning
שלישי 30.09.25
30.09.25
18:00
סינמטק 1
סינמטק 1
2025-09-30 18:00:00 2025-09-30 21:00:00 Asia/Jerusalem לבבות המאפליה: אפוקליפסה של קולנוען Cinematheque Jerusalem Cinematheque
לבבות המאפליה: אפוקליפסה של קולנוען

הטלוויזיה השוודית מציגה: ישראל-פלסטין, 1989-1958

בימוי: גורן הוגו אולסן
| 206 דקות

הסרט מציג כרוניקה של הסכסוך הישראלי-פלסטיני מתיעוד רשת השידור הציבורית השוודית בשנים 1958–1989. אסופה מדויקת של דיווחים וראיונות, המתבוננים מבחוץ ובגישה ביקורתית על הקונפליקט הממושך. עבור קהל ישראלי, שמכיר את הסיפור מנקודת מבט מסוימת – צפיה בסרט היא חוויה לופתת, מסעירה, ומפעילה היטב את הלב והמחשבה.

1 screaning
שלישי 30.09.25
30.09.25
19:30
סינמטק 2
סינמטק 2
2025-09-30 19:30:00 2025-09-30 22:30:00 Asia/Jerusalem הטלוויזיה השוודית מציגה: ישראל-פלסטין, 1989-1958 Cinematheque Jerusalem Cinematheque
הטלוויזיה השוודית מציגה: ישראל-פלסטין, 1989-1958

האשה של סייסאקו

בימוי: יאסוזו מאסומורה
| 93 דקות

קאנה, שנמכרה לבעל זקן וחוזרת אל כפר עוין, מתאהבת בסייסאקו, גיבור מקומי שחוזר מהצבא. אהבתם השערורייתית מתנגשת במוסכמות ובמלחמה המאיימת להפריד ביניהם. "האשה של סייסאקו" הוא יצירת מופת, לא פחות, שאינה נופלת מהטרגדיות היווניות הגדולות ביותר. מאסומורה מגיש יצירה אנטי מלחמתית, במרכזה עומדות אהבה והקרבה.

סתיו עירום

בימוי: פרנסואה לטריה
| 98 דקות

לאחר שמילאן פורש מחיי מסלול המירוצים, הוא ואישתו רוברטה עוברים לאיזה כפר בבורגונדי. אך משהו ביניהם חורק וכאשר מורה צעירה מגיעה למקום, רוברטה מחליטה לשדכה למילאן. סימון סיניורה – עם הנוכחות ההחלטית, השבורה, המודעת לעצמה שלה – מציתה את המסך וכובשת את המסך. אל תחמיצו.

לפני ההקרנה תתקיים שיחה עם הבמאית נטע שושני. משוחחת: ד״ר רוני דורות עורכת ראשית, תקריב - כתב עת לקולנוע דוקומנטרי. כרטיסים: 25 ₪ / מנויים חופשי

1948 - לזכור ולשכוח

בימוי: נטע שושני
| 147 דקות

יומנים ומכתבים שנכתבו בזמן מלחמת העצמאות ערוכים על חומרי ארכיון נדירים, מפיחים חיים בתקופה ובדמויות שכתבו אותם - ערבים ויהודים. לצדם, פועלות דמויות בהווה להנצחת אתוס המלחמה או לחילופין לשבירתו.

כסף מלוכלך

בימוי: דניס ארקאן
| 100 דקות

רולנד וברת מארחים את דודו ארתור, שמסרב לתת להם כסף כמובטח. תחושת הקנאה והזעם דוחפת אותם אותם לעשות מעשה, ומכאן העניינים מסתבכים והולכים... סרטו הראשון של דניס ארקאן הוא רכבת הרים שבה הכסף הוא מושא תשוקה שמוחק כל נטייה אנושית אחרת: רגש, מוסר, חובה.

1 screaning
שלישי 30.09.25
30.09.25
20:30
סינמטק 1
סינמטק 1
2025-09-30 20:30:00 2025-09-30 23:30:00 Asia/Jerusalem כסף מלוכלך Cinematheque Jerusalem Cinematheque
כסף מלוכלך

רוסאורה בשעה 10

בימוי: מאריו סופיסי
| 100 דקות

קמילו, צייר ביישן, מתאכסן בבית הארחה שבו מופיעה לפתע צעירה מסתורית, ומכאן לוקחת אותנו העלילה אחורה בזמן, כדי לגלות מיהי אותה בחורה, ומה הקשר שלה לקמילו. בסגנון פילם נואר עז, עם צילום דרמטי ומבנה עלילתי מתעתע, נוצר מותחן ארגנטינאי אדיר, משוכלל ומסקרן, שנחשב לאחת הקלסיקות הגדולות של הקולנוע הארגנטיני.

1 screaning
שלישי 30.09.25
30.09.25
17:30
סינמטק 2
סינמטק 2
2025-09-30 17:30:00 2025-09-30 20:30:00 Asia/Jerusalem רוסאורה בשעה 10 Cinematheque Jerusalem Cinematheque
רוסאורה בשעה 10